سرویس سینمایی هنرآنلاین: مسعود صنم کارگردان و طراح فصل دوم مسابقه "دست‌فرمون" درباره تفاوت‌های فصل جدید که توانسته در مسیر جذب مخاطب و موفقیت بیشتر برنامه تأثیرگذار باشد در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: تغییرات بسیاری در فصل جدید برنامه اعمال کردیم که البته باید بگویم در زمان پیش‌تولید و تولید بسیار نگران خروجی این تغییرات بودیم. این که آیا می‌تواند رضایت مخاطب را جلب و او را شگفت‌زده کند یا نه؟ یکی از این تغییرات اضافه شدن بخش موتور و آرسی به مسابقه بود که توانست مخاطب عام را جذب برنامه کند. جالب است بدانید از ویدیوهایی که برای برنامه ارسال می‌شود متوجه شدیم فارغ از مخاطب بزرگسال این بخش حتی برای کودکان نیز جذابیت خاصی داشته است. به‌علاوه باید به حضور تأثیرگذار کامران تفتی در این فصل اشاره کنم که به نظرم یکی از نقاط قوت برنامه محسوب می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: از دیگر نقاط قوت "دست‌فرمون" در فصل جدید طراحی پیست به‌صورت آینه‌ای بود، بعد از آن که بستر اصلی پیست آماده شد، در اختیار آقای بهنام صفاریان قرار گرفت تا مسیر مسابقه را طراحی کند. در هر مرحله پیست ما تغییر کرد و این به دلیل بستر مناسبی بود که فراهم کرده بودیم. شبکه نسیم هم کمک بسیاری برای انجام این کار به ما کرد تا ساخت آینه‌ای و قرینه پیست انجام شود. شرکت‌کنندگان برای اولین بار این موقعیت را تجربه کردند و برایشان جالب بود. مخاطبان هم مسابقه دو شرکت‌کننده را هم‌زمان می‌بینند و متوجه این می‌شوند که مهارت رانندگی منجر به اختلاف زمانی بین شرکت‌کنندگان می‌‌شود.

مسعود صنم

او در پاسخ به این که تا چه اندازه شرایط برای اجرایی شدن ایده‌هایش در بخش کارگردانی فراهم بود، گفت: به‌عنوان کارگردان "دست‌فرمون" تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا جایی که می‌توانم ایده‌هایی که در ذهنم بود را با توجه به شرایط عملی کنم.

صنم درباره تفاوت قابل توجه فصل دوم در قیاس با فصل نخست در بخش کارگردانی خاطرنشان کرد: مخاطب در فصل دوم شاهد تغییرات گسترده‌ای بود و خوشبختانه ما بازخوردهای بسیار خوبی بابت این تغییرات دریافت کردیم. اما فارغ از تغییراتی که در فرم و محتوای مسابقه "دست‌فرمون" لحاظ کردیم آنچه مربوط به حوزه کارگردانی است و مخاطب تنها خروجی آن را می‌بیند، تغییراتی است که در کارگردانی و دکوپاژ برنامه اعمال شده است. در فصل دوم اقدام به اضافه شدن برخی دوربین‌های جدید کردیم و حتی جای دوربین‌ها را هم کمی تغییر دادیم که همین امر تأثیر به سزایی در تدوین و خروجی برنامه داشت.

این کارگردان درباره نقطه‌ضعف مسابقه "دست‌فرمون" چنین گفت: کرونا گریبان‌گیر جهان شده است و ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم. به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم از وجود تماشاگران در محل پیست بهره ببریم. ما فضا را هم برای این کار طراحی کرده بودیم، اما نبود تماشاگر باعث شد که شور و هیجان آن‌ها را در برنامه نداشته باشیم. درواقع می‌توانستیم از این طریق هیجان مسابقه را بیشتر به بیننده تلویزیونی منتقل کنیم که محقق نشد.

او در پایان درباره سختی و مشکلات ساخت مسابقه "دست‌فرمون" بیان کرد: ساخت مسابقه "دست‌فرمون" نیاز به ابزار دارد و کار با ابزار نیز مشکلاتی را با خود به همراه دارد، زیرا زمانی که ابزار آن مسابقه مهیا نباشد مسابقه پیش نمی‌رود. ابزار دست‌فرمون هم ماشین و موتور است. در روند تولید مشکلاتی بود که برای ماشین‌ها پیش می‌آمد و ما را در ضبط برنامه عقب می‌انداخت. در مسابقات آرسی چند بار این اتفاق افتاد که حریف نتوانست در پیست حاضر شود و شرکت‌کننده دیگر دور افتخاری زد و به مرحله بعد صعود کرد. پیش آمد که یکی از بانوان قهرمان ما به دلیل نقص فنی ماشین، مجبور شد با ماشین دیگری مسابقه دهد و نتوانست نتیجه مطلوب خود را ارائه دهد.