به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، در این دیدار که روز دوشنبه ۳۰ آذر ۹۹ در موزه ملی ایران انجام شد، در این جلسه طرفین در خصوص نمایشگاه‌های دوجانبه و مطالعات مجموعه‌های موزه‌ای در دو کشور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

یاروسلاو رومانووا با اشاره به سابقه طولانی روابط فرهنگی ایران و ایتالیا که سابقه‌ای چندهزار ساله دارد، ابراز امیدواری کرد و افزود: این روابط نزدیک، خصوصاً در زمینهٔ همکاری بین موزه‌ای در آینده تداوم پیدا می‌کند.

دبیر اول بخش فرهنگی سفارت ایتالیا تأکید کرد که همکاری‌های پیشین بین موزه‌های ایتالیا و موزه ملی ایران بسیار مثمر ثمر بوده و باعث افزایش درک هر دو ملت از یکدیگر شده است.

رومانووا تصریح کرد: امیدوارم پس از پایان محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و باز شدن مجدد موزه ملی ایران بتوانیم از آثار این موزه غنی که دریچه‌ای به فرهنگ‌های کهن ایران است بازدید کنیم.

فریدون بیگلری معاون فرهنگی موزه ملی ایران با اشاره به ارتباط نزدیک ‌بین موزه ملی ایران با موزه‌ها و دانشگاه‌های ایتالیا گفت: طی دو دهه گذشته موزه ملی ایران به شکل انفرادی یا در قالب نمایشگاه‌های گروهی در شش نمایشگاه ایتالیا شرکت کرده است که آخرین آن‌ها "شیرها و گاوهای ایران باستان در آکوئی لیا" بوده که در سال ۱۳۹۵ برگزار شد.

او به نمایشگاه اخیر با عنوان "ایران و ایتالیا: ۶۰ سال همکاری در میراث‌فرهنگی" اشاره کرد که در سال ۱۳۹۸ با حمایت موسسه ایزمئو، سفارت ایتالیا و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در موزه ملی ایران برگزار شد.

بیگلری در ادامه ابراز امیدواری کرد که در آینده با برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع میراث‌فرهنگی مشترک بین این دو تمدن باستانی در موزه‌های دو کشور، گام دیگری در تعمیق روابط فرهنگی دو ملت برداشته شود.

در پایان این نشست معاون فرهنگی موزه ملی ایران شماری از انتشارات این موزه را به یاروسلاو رومانووا اهدا کرد.