به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلال طاهری مدیرکل فراهم‌آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح جرییات این خبر گفت: تازه‌ترین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی برگزار شد و در این جلسه 14مجموعه اسناد نفیس آرشیوی از جمله ۲۲ فقره طومار تاریخی و تابلو نقاشی‌های گچ برگشته متعلق به 250 سال پیش، مورد ارزیابی قرار گرفت.

او ادامه داد: در این جلسه 14مجموعه که شامل 103ردیف اسناد می‌شود بررسی شد که می‌توان به فرامین، رقم، حکم، سواد حکم، تعلیقه، طومار، عقدنامه، برات‌های دیوانی، عکس، نگاتیو عکس، نقشه، کارت پستال، کارت، تابلو نقاشی‌های از گچ برگشته دوره زندیه تا اواخر دوره قاجار اشاره کرد.

طاهری افزود: همچنین اسناد دیگری شامل وصیت‌نامه، مبایعه‌نامه، مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، استشهادنامه، اوراق حکمیه، دعوی قضایی موقوفات، بیانیه انتقادی، وکالت‌نامه، عریضه و اسناد مهم دیگری متعلق به دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی قرار گرفت و در نهایت قیمت‌گذاری شد.

او اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین مجموعه اسنادی مورد ارزیابی قرار گرفته ۲۲ طومار و ۱۲ برگ، اسناد شرعی و ملکی ازمناطق ارسنجان و شیراز در ولایت فارس متعلق به دوره قاجار و پس از آن است که نام بزرگان و رجل مذهبی، اجتماعی و سیاسی وقت در آنها قید شده است. این مجموعه از مهمترین مجموعه‌های قیمت‌گذاری شده است.

مدیرکل فراهم‌آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توضیح داد: برخی از اسامی این افراد مانند ملاعباس آتشی شیرازی مدرس و متولی موقوفات مدرسه علمیه ارسنجان، آیت‌الله محمدرضا دستغیب از خانواده مشهور دستغیب و از متولیان موقوفات دستغیب، آستانه احمدبن‌موسی و آستانه حضرت سید‌میر‌محمد در شیراز و محمدحسین دستغیب، سیدجعفرمزارعی از علمای برجسته و مشروطه‌خواه شیراز و نماینده شهر در مجلس شورای ملی اول است.

او خاطر نشان کرد: همچنین در ادامه نام اشخاص مهم دیگری نظیر شاهزاده محمدعلی میرزا خلف شاهزاده محمد مهدی میرزا (مستند به اسناد اهدایی منتسب به خانواده نادرشاه افشار)، شیخ علی و پدرش شیخ محمود (هر دو ملقب به شیخ المحققین)، میرزا محمدصادق مجتهد، میرزامحمدعلی مجتهد شیرازی، میرزاعلی اکبرمجتهد ارسنجانی، قوام الملک، مرادحسن شاهی از بزرگان و واقفان ارسنجان، سیداحمد مهذب الدوله متولى چند موقوفه در شیراز، نماینده مجلس شورای ملی، مدرس حوزه‌ علمیه و دانشگاه و صاحب تألیفات متعدد، به عنوان یکی از ارکان سند و یا با مهر و توشیح دستخط، به عنوان یکی از سجلات و شهود، آمده است.