سرویس اقتصاد و هنر هنرآنلاین//

هنرمندان واقعی در هر کجای دنیا که باشند برای عشق، محبت و انسانیت تلاش می کنند، آنها همواره سعی دارند تا مهر و مهرورزیدن را در درون انسانها برانگیزانند. مهمترین نشانه های این ادعا زمانی آشکار شده که انسان های گوشه و کنار کره خاکی با مشکل یا حادثه ای روبه رو می شوند. در چنین وضعیتی هنرمندان تمام تلاش خود را به کار می بندند تا به همنوعان خود یاری رسانند. حال گاهی این هنرمندان با حضور خود در محل حادثه و گاهی با جمع آوری کمک های مالی به یاری مردم می شتابند.

در زلزله اخیر آذربایجان نیز بسیاری از هنرمندان کشورمان با پیام های تسلیت خود تسلای خاطری برای بازماندگان این حادثه بودند. برخی از هنرمندان نیز وعده داده اند که برنامه های خیریه برای کمک مالی به زلزله زدگان آذربایجان را ترتیب می دهند. برخی نیز همچون هنرمندان تئاتر کمک های مالی خود را برای زلزله زدگان ارسال کرده اند.

آمارها نشان می دهد که قرار گرفتن کشور ما بر روی خط زلزله موجب شده کشورمان از نقاط زلزله خیز دنیا محسوب شود. همین چند سال پیش بود که زلزله بم خسارات جانی و مالی بسیاری را به بار آورد. آنجا نیز هنرمندان کشورمان با یاری رساندن های خود نشان دادند که همواره در کنار مردم هستند و در مواقع لازم به یاری آنها می شتابند.

در بسیاری از موارد هنرمندان عرصه های مختلف کمک های مالی خود را جمع کرده و برای آسیب دیدگان می فرستند. اما در این میان برخی از هنرمندان نیز برنامه هایی را ترتیب می دهند تا مردم را برای کمک به آسیب دیدگان ترغیب کنند که در این زمینه نیز به دلیل محبوبیت هنرمندان و اعتمادی که مردم به آنها دارند، مبالغ هنگفتی جمع آوری می شود. شاید بتوان گفت مهمترین برنامه هایی که بیشترین میزان کمک های مالی در آنها جمع آوری می شود کنسرت های موسیقی است. در برگزاری این کنسرت ها که از سوی بزرگان موسیقی ترتیب داده می شود، حداقل قیمتی برای بلیط ها تعیین شده ولی مخاطبان می توانند بلیط ها را با قیمتی بالاتر از میزان تعیین شده نیز خریداری کنند. در پایان نیز عواید این برنامه ها به نفع آسیب دیدگان خرج می شود.

هنگامی که زلزله بم رخ داد چهره های محبوب موسیقی کشور کنسرتی را برای یاری رساندن به مردم این شهر ترتیب دادند که با استقبال ویژه ای از سوی مردم رو به رو شد. این برنامه نشان داد هنگامی که هنرمندان محبوب بخواهند به هم نوعانشان یاری رسانند، مردم نیز با آنها همراه می شوند.

در چنین برنامه هایی کمک های مالی بسیاری جمع آوری می شود که می توان با این مبالغ کارهای زیربنایی انجام داد. البته بهترین مورد برای هزینه کردن این کمک ها ساختن فرهنگسراها و مکان های فرهنگی است. در اینجا مسئولان باید تلاش کنند تا تلاش هنرمندان به نتیجه برسد که این کار تنها با هزینه کردن درست و کارشناسانه این کمک های مالی عملی می شود.

با توجه به آنچه گفته شد، هنرمندان علاوه بر کمک های معنوی که با آثار خود ارائه می کنند همواره می توانند از نظر مالی نیز تاثیر بسیاری داشته باشند. آنها حداقل می توانند با کمک های مالی خود هزینه ساخت مکان های فرهنگی و هنری را فراهم کنند.

یاسر شیخی یگانه

انتهای پیام / 42