به گزارش هنرآنلاین به نقل از دیبرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، در پویش ملی نامه‌‌نگاری  کودکان و نوجوان‌ها  به نویسندگان دو هزار و 521 نامه به دبیرخانه جشنواره رسیده است. 

استان های تهران با ارسال ۵۱۶، مازندران ۲۰۳، خوزستان ۱۹۷، یزد ۱۹۳، کرمان و جنوب کرمان ۱۸۵، بوشهر ۱۳۷ و همدان با ۱۲۵ نامه بیشترین میزان مشارکت را در این پویش داشته‌اند.

هیات‌داوران این پویش پس از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره از میان آثار ارسالی، ٢٠٠ اثر را که حاوی شاخص‌هایی همچون خلاقیت در نوشتار، اصالت، رعایت اصول نگارش، تناسب گروه سنی با کتاب‌خوانده شده، دارا بودن زبان و نگاه کودکانه و نوجوانان توانایی ارتباط با مخاطب و شروع و پایان مناسب  باشد را در سه گروه دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم انتخاب و برای داوری نهایی معرفی خواهند کرد.

پویش کتاب‌خوانی "نامه به نویسنده"  هم‌زمان با هفته ملی کودک در نیمه دوم مهرماه ۱۳۹۹ شروع به کار کرد و با توجه به استقبال خوب  نوجوان‌ها و تسهیل‌گران فعال در جام باشگاه‌های کتابخوانی و درخواست آن‌ها مهلت شرکت در رقابت تا 25 آبان‌ماه  تمدید شد. 

این پویش بر اساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان‌ها و دفتر یونیسف در ایران برگزار شده است. 

بر اساس این گزارش، هدف از این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها اعلام شده بود همچنین استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی در جهت ترویج اجتماعی کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان و  نوجوانان به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌ از دیگر اهداف این پویش بوده است.

از دیگر اهداف این رویداد ارتباط بیشتر  میان کودکان و نوجوانان و نویسندگان  است. در این پویش کودکان و نوجوانان  به نویسندگانی مورد علاقه‌شان نامه می‌نویسند. شرکت در این پویش منحصر به اعضای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک نبود و همه کودکان و نوجوانان  می‌توانستند در آن شرکت کنند. علاوه بر اهدا  جایزه به برگزیدگان پویش  ملی کتابخوانی و نامه‌نگاری‌ به نویسندگان، منتخب نامه‌های برگزیده همراه با پاسخ‌های دریافتی به آن نامه‌ها در کتابی تدوین و منتشر خواهد شد.