سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد عزیزی نویسنده، شاعر و مدیر نشر روزگار، با این توضیح که مشغول نگارش رمانی تاریخی است به هنرآنلاین گفت: این رمان که عنوان فعلی آن "یک قوطی سیگار" است از 150 سال پیش شروع می‌شود. حدود سیصد صفحه کتاب را که حجمی حدود دوهزار صفحه دارد نوشته‌ام. این اثر تمام توان مرا به خود معطوف کرده و پیوسته مشغول آن هستم.

او با بیان این‌که از زوایه تاریخی اتفاقات کتاب کاملا واقعی و مستند هستند، افزود: رمان از قبل مشروطه آغاز می‌شود تا حوادث مشروطه، دوره رضاخان و ستارخان ادامه دارد و با آغاز سال 1323 به پایان می‌رسد. عمده‌ترین اتفاقات و حوادث 80 سال را مدنظر قرار دادم.

عزیزی از تجدید نشر دو مجموعه شعرش خبر داد و تصریح کرد: چاپ چهارم کتاب گزیده اشعار "تمام راه پر است از چراغ چشمانم" و چاپ پنجم "سفیدخوانی" با زیرعنوان شعرهای کوتاه کوتاه کوتاه به تازگی عرضه شدند.

او هم‌چنین در مورد تازه‌های نشر روزگار، اظهار داشت: سه کتاب "علی‌رغم همه چیز آری به زندگی" اثر ویکتور فرانکل با ترجمه فاطمه حسین‌بیک، "گلبرگ برافراخته دریا" نوشته ایزابل آلنده ترجمه زهرا چفلکی و "باز شناخت مفهوم ایران" با زیرعنوان جدال سلبی میان دو سنت در ایران، نوشته سیدامیر برهان قافله‌باشی که اثری فلسفی و پژوهشی است از تازه‌ترین آثار نشر یافته محسوب می‌شوند.

عزیزی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب موافق است یا نه؟ گفت: به‌طور کلی برگزاری نمایشگاه بهتر از برگزار نشدن آن است. ولی این فعالیت نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق به ناشران و مردم است تا منتج به نتیجه شود. زمان‌بندی‌ها درست به ناشران اعلام شود تا در وقت مناسب اقدامات صورت بگیرد، زیرا هنوز خود ناشران ساز و کار برپایی آن را نمی‌دانند. ضمن این‌که برای مردم نیز سئوال است این نمایشگاه چگونه قرار است برگزار شود؟ تهیه و خرید کتاب به چه نحوی است؟ همه مردم نیز کار کردن با اینترنت را نمی‌دانند.

او با بیان این‌که اگر نیت برگزاری نمایشگاه با عنوان حمایت، خرید مردم است مطمئنا ضعیف خواهد بود، تصریح‌ کرد: به احتمال زیاد بسیاری از مردم به دلیل شهرت برخی ناشران فقط به پنل آن‌ها سر می‌زنند و ناشران دیگر که در نمایشگاه فیزیکی در راهروها دیده می‌شدند در این فضای مجازی دیده نمی‌شوند. حمایت وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی می‌تواند خرید کتاب از ناشران باشد. به هر حال برای نمایشگاه مجازی قرار است هزینه‌ای صرف شود. به میزان میانگین و یا معدل سه ساله اخیر کتاب‌ها و تعداد صفحات آن‌ها، از آنان به‌صورت عادلانه کتاب بخرند تا چراغ نشر ایران خاموش نشود. اگر واقع‌بینانه‌ نگاه کنیم ناشران کاری عظیم انجام می‌دهند که جزو وظایف نظامی است که خود را متکی بر کتاب و فرهنگ می‌داند.

عزیزی با تاکید بر این که اوضاع اقتصادی ناشران وضعیت مناسبی ندارد، افزود: در سرزمینی زندگی می‌کنیم که اساس آن بر قلم و کتاب نهاده شده پس کتاب باید به عنوان ضرورت حفظ شود. اگر نان برای مردم واجب است؛ مهم‌تر از آن حفظ سلامت فکری، روحی و روانی آن‌هاست. وزارت ارشاد می‌توانست در "هفته کتاب" به هر خانواده ایرانی یک کتاب هدیه کند. این فرصت از دست رفت و می‌توان برای نوروز سال آینده این کار انجام داد. هم از ناشر، کتاب خریداری می‌شود و هم هدیه آن به خانواده تاثیر مثبتی دارد. من در بحث کتاب تاجر نیستم بلکه دغدغه آن را دارم. کتاب نجات‌دهنده خانواده‌ها از بدبختی‌ است. اگر از تهاجم فرهنگی می‌ترسیم بیمه آن کتاب است.

از محمد عزیزی تاکنون بیش از 30 کتاب منتشر شده است. شعرهای او بازتاب مسایل سیاسی، اجتماعی روز است. همواره نسبت به آنچه در اطرافش گذشته به عنوان یک شاعر اجتماعی واکنش نشان داده است. شعرهای او زبان و لحنی حماسی و گاه عاشقانه دارد و در قالب‌های کلاسیک (غزل، مثنوی، رباعی ...)، نیمایی و سپید سروده شدند. "همراه آفتاب"، "سفر صبح"، "از ما جز این ترانه نمی‌ماند"، "خون کبوتران"، "این روزها"، "سراغ هم نمی‌گیریم دیگر" و "فرخ‌لقا و سیمرغ" از جمله کتاب‌های نشر یافته او محسوب می‌شوند.