سیدمسعود موسوی در راستانی ارائه راهکارهایی برای افزایش ظرفیت و جذب مخاطب تئاتر به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: هنوز هم در کشور ما ضعف تبلیغات امور فرهنگی مشهود است و هر قدر که به جلو پیش می رویم باز هم با مشکلاتی بسیار در این حوزه مواجهیم که تئاتر نیز از این امر مستثنی نبوده است.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر با تأکید بر لزوم رفع نقاط ضعف در حوزه اطلاع رسانی فعالیت های تئاتری در پایتخت گفت: متأسفانه شهرداری هیچگونه حمایت و همکاری با اهالی تئاتر در نصب پوستر و بنر تبلیغاتی به عمل نمی آورد.

دانشجویان، اصلی‌ترین مخاطبان تئاترند موسوی، دانشجویان کشور را از مهمترین مخاطبان تئاتر برشمرد و گفت: در بسیاری از نقاط جهان دانشجویان موظفند به طور رایگان از تولیدات تئاتری دیدن کرده و حتی نقد و تحلیل خود را درباره آثار به استادان ارجاع دهند ولی در کشور ما این اتفاق تاکنون نیفتاده و دانشجو به دلیل لزوم پرداخت بهای بلیط از تماشای تئاتر خودداری می کند و در نتیجه درصد تماشاچی تئاتر کاهش می یابد.

وی با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر با تئاتر روز دنیا ادامه داد: در کشور ما ارتباط با تئاتر جهانی به جشنواره های تئاتری به ویژه تئاتر فجر خلاصه می‌شود که بی شک این ارتباط محدود نخواهد توانست پس از تولید آثار مخاطب را راضی نگاه دارد.

موسوی به بومی بودن تماشاچیان تئاتر آزاد اشاره کرد و گفت: هر چند باید برای هر نوع نگرشی در تماشای تئاتر ارزش قائل شد اما نمی‌توان با ارائه آنها به تماشاچیان آزاد ادعا کرد که در شرایط فعلی مخاطب تئاتر افزایش یافته است چرا که این تئاتر مخاطب بومی دارد و قابل رشد در عرصه های بین المللی نیست.

ایرادات وارد بر سالن‌های تئاتر از میزان رضایتمندی مخاطبان می‌کاهد کارگردان نمایش "به دهکده جهانی خوش آمدی پینوکیو" تصریح کرد: در ادامه ساخت زنجیره برای جذب مخاطب تئاتری، مسئله لزوم تجهیز سالن های فعلی به امکانات و سخت افزارهای استاندارد مطرح است که متأسفانه به جرأت می توان گفت هیچ سالن تئاتری در پایتخت بدون نقص نیست.

موسوی در ادامه اشکالات وارد بر سالن های تئاتری را مطرح کرد و گفت: نقاط کور، صحنه های بدون عمق، عدم امکان پیاده سازی صحنه نمایش از دو طرف آن و به ویژه عدم تسلط تماشاچی بر روی صحنه ها از مشکلات مهم سالن های موجود است که به شکل غیرمستقیم از میزان رضایتمندی مخاطب می کاهد.

وی در پایان به افت گیشه در سینما نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که سینما با بودجه های کلان، اسپانسرهای قدرتمند و تبلیغات وسیع از تریبون های مختلف با آمار افت مخاطب و فروش گیشه مواجه است چه انتظاری می توان برای تئاتر با کمترین پشتوانه مالی داشت، یادمان نرود ما در کشوری زندگی می کنیم که داعیه دار فرهنگ سازی هستیم پس برای تحقق این شعار لزوم دلسوزی، حمایت و همکاری سایر نهادهای مسئول ضروری به نظر می رسد.

انتهای پیام/52/53