محمدرضا یزدی نفر اول سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران درباره اعضای شرکت کننده در سمپوزیوم امسال، به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: در کلیه سمپوزیوم‌های بین‌المللی بخش عمده ای از اعتبار یک سمپوزیوم وابسته به اعتبار هنرمندانی است که در آن حضور دارند. مجسمه‌سازانی که چه از نظر برخوردشان با متریال و تکنیک‌های اجرایی و چه از نظر ارزش‌ها وشاخصه‌های هنری آثارشان به نوعی صاحب سبک و مولف هستند. بنابراین توجه به تجربه و سوابق کاری هنرمندان فاکتور بسیار تعیین کننده ای برای حضور یک هنرمند در رویدادی مانند سمپوزیوم است. این در حالیست که هنرمندان حرفه ای صاحب نظر حضور کمرنگی در این دوره دارند و اغلب هنرمندان منتخب این دوره فاقد تجربه تکنیکی و حرفه ای درابعاد یک سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌های سنگی هستند و تنها تجربه شرکت در بخش جنبی یا به عنوان دستیار را داشته اند. منظور من در اینجا لزوما شرکت کننده‌های سال گذشته نیست چرا که طبق قوانین تمام سمپوزیوم‌های استاندارد یک هنرمند برای دو سال پیاپی اجازه حضور در یک سمپوزیوم را نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اما بررسی کار تا همین جا نشان می‌دهد که شاهد سیاست‌های غیرسازنده ویک طرفه شورای سیاست گذاری وانتخاب هستیم.تا زمانی که مسئولان در حوزه غیر تخصصی خود و بدون در نظرگرفتن فاکتورهای استاندارد و تنها از روی سلیقه و احساس نظر بدهند در مسیر درست و سازنده ای قرار نمی‌گیریم. اما برداشت خوشبینانه ام این است که شاید با جلوگیری از حضور هنرمندانی که در بخش اصلی سمپوزیوم سال گذشته شرکت کرده بودند قصد دارند میدان را برای هنرمندان جدید و کم تجربه تر باز کنند تا این هنرمندان هم فرصتی برای کسب تجربه به دست آورند، شاید هم سیاست دیگری در پیش گرفته اند که ما از آن بی اطلاعیم. در هر حال با شروع سمپوزیوم و دیدن آثار پذیرفته شده این ابهامات برطرف می‌شود.

وی گفت: به نظر من سرمایه گذاری روی جوانترها سیاست خوبی است اما حفظ اعتبارسمپوزیوم به عنوان تنها رویداد بین‌المللی مجسمه‌سازی کشور اولویت مهمتریست نسبت به فراهم آوردن زمینه ای برای تجربه اندوزی. این مسئله هم به این مشکل برمی‌گردد که در کشوری با این وسعت تنها یک سمپوزیوم در سال وظیفه برآورده کردن تمام نیازهای مجسمه‌سازی مملکت و تمام نظرات را به عهده دارد. طبیعی است که این پریشانی در کل کار انعکاس پیدا می‌کند و نهایتاً به سمت یک جریان سازنده پیش نمی‌رویم. در هر حال با شروع سمپوزیوم و دیدن آثار پذیرفته شده این ابهامات برطرف می‌شود.

یزدی گفت: با توجه به اینکه سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در حقیقت اولین تجربه ما در زمینه سنگ بود، عملکرد این سمپوزیوم را مثبت ارزیابی می‌کنم. اما این بدان معنا نیست که سمپوزیوم کاستی نداشت. حضور پررنگ و تاثیرگذار هنرمندان بخش خارجی در این سمپوزیوم یکی از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود. همچنین تمرکز روی یک متریال و آن هم سنگ که در تمام دنیا هم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی دیگر از نقاط مثبت سمپوزیوم مجسمه‌سازی سوم بود. حضور دانشجویان هم در این سمپوزیوم اتفاق خوبی بود که هم به کسب تجربه پرداختند و هم عرصه ای بود که می‌توانستند تجربه ای جدی داشته باشند اما نه آنقدر جدی که هم سطح هنرمندان بخش اصلی مسئولیت داشته باشند و نه آنقدر غیر رسمی‌که گویی در کارگاه خانه شان به کار مشغول بودند. به همین دلیل حضور دانشجویان در کنار هنرمندان با تجربه باعث شد تا در کنار کسب تجربه آثار بسیار خوبی را هم خلق کنند.

این هنرمند مجسمه‌ساز با اشاره به نقاط ضعف سمپوزیوم مجسمه‌سازی سوم نیز گفت: کیفیت پایین سنگ‌های خریداری شده یکی از نقاط ضعف این سمپوزیوم به شمار می‌رفت. همچنین در این سمپوزیوم شاهد برخی مشکلات و ضعف‌ها در زمینه برنامه ریزی بودیم. به طور مثال سنگ‌ها با یکی دو روز تاخیر در اختیار هنرمندان قرار گرفت این در حالیست که تمام لوازم مورد نیاز هنرمندان باید حداقل یک روز قبل از مراسم افتتاحیه آماده باشد تا هنرمند هم بتواند طبق برنامه ریزی دقیقی کار خود را پیش ببرد و هم در روزهای ابتدایی دغدغه اش این نباشد که چه زمانی ابزار کار و متریال مجسمه‌سازی را در اختیارش می‌گذارند. از طرف دیگر قواره نبودن سنگ‌ها هم یکی دیگر از مشکلاتی بود که در این سمپوزیوم با آن روبرو بودیم به طوری که این مسئله باعث شد یکی دو روز از وقت مجسمه‌سازان به قواره کردن سنگ سپری شود.

این هنرمند که در حال حاضر مشغول ساخت آثاری برای شرکت در چند نمایشگاه گروهی است از پذیرفته شدن آثارش در چند سمپوزیوم خارجی خبر داد و گفت: در تابستان امسال آثارم در دو سمپوزیوم بین‌المللی کشورهای روسیه و اسپانیا پذیرفته شد که متاسفانه امکان حضور در این رویدادها برایم فراهم نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از درگذشت بیژن نعمتی شریف اظهار داشت: بیژن نعمتی یکی از مجسمه‌سازان مطرحی بود که بیش از 40 سال به فعالیت در این زمینه مشغول بود. باب آَشنایی من با ایشان به دومین بی ینال مجسمه‌های شهری بر می‌گردد. پس از آن بیشتر با شخصیت مهربان و دوست داشتنی اش آشنا شدم. نعمتی از آن دسته هنرمندانی بود که جلوتر از زمانه خودش فکر می‌کرد. سبک کاری بسیار متفاوتی از هم دوره ای‌هایش داشت و می‌توان به جرات گفت که نعمتی هنرمندی بود که به هنرش تعهد داشت و هیچ گاه هنرش را خرج کاری نمی‌کرد که علاقه ای به آن نداشت. ویژگی قالب آثارش استفاده از رنگ بود و آثار بسیار متنوعی خلق می‌کرد. با این خلاقیت فکر کردن و با این عشق زندگی کردن قابل تقدیر است.

ایشان مرد بسیار مهربان، متواضع و همان طور که از نامش پیداست مردی شریفی بود. همواره در کمال تواضع، انسانیت و دوستی با افراد برخورد می‌کرد. در حقیقت همان صداقتی که در آثارش وجود داشت در رفتارش هم شاهد بودیم. شاید به خاطر همین حسن رفتارش بود که آنقدر که بزرگ بود در زمان حیاتش شناخته نشد.

یزدی در پایان درباره برگزاری چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی نیز گفت: امیدوارم امسال شاهد برگزاری سمپوزیومی‌باشیم که بیش از گذشته به استانداردهای بین‌المللی نزدیک باشد.

انتهای پیام/31/34