سرویس سینمایی هنرآنلاین: سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران آثارش گفت: با توجه به شرایط موجود تغییری در تصمیم من ایجاد نشده است و منتظر هستم تا وضعیت اکران‌های فیزیکی سروسامان پیدا کند. این روزها به لطف بیماری کرونا و حمایت بی‌شائبه مسئولین از بیکاری هنرمندان، وضعیت ما به همان شکل است و تولید نیز منتفی است، ضمن این که در این شرایط زمینه برای تولید محصول سینمایی که جایی برای عرضه ندارد و سینمایی که صد در صد تعطیل نه، ولی ورشکسته است، مناسب نیست.

او در ادامه درباره تعطیلی سالن‌های سینمایی پس از ساعت 18 بیان کرد: با توجه به تصمیم جدید باز هم هیچ اتفاقی برای سینما نخواهد افتاد، چون زمانی که محدودیت نبود و سینماها باز بود، بازهم استقبالی از آن صورت نگرفت، به این دلیل که مخاطب سینمارو به محیط سربسته سینما اطمینان ندارد. در حقیقت به‌نوعی محصولات فرهنگی خوبی هم نداریم که اوقات فراغت مخاطب را پر کند. فیلم‌ها اکثراً حرفی برای گفتن ندارند و تنها در سال چند فیلم خوب ساخته می‌شود و باقی باری‌به‌هرجهت هستند که اگر ساخته نشوند نیز تغییری در وضعیت سینما ایجاد نمی‌کنند. ازنظر من این محدودیت تأثیری ندارد و باید فضای امن و عاری از هرگونه آلودگی همراه با اطمینان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به وجود آوریم تا مخاطب باور کند و بعد به سالن سینما بیاید.

تهیه‌کننده "ریست" همچنین درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط موجود اظهار کرد: قطعاً میزان تولیدات سینمایی برای جشنواره آن‌قدر نخواهد بود که به روال معمول سال‌های گذشته جشنواره داشته باشیم و شاید نصف آن هم نخواهد بود. اما درحالی‌که ویروس چنبره انداخته برگزاری جشنواره‌ها یعنی گردآوری مردم در کنار هم که این خطرزا و مشکل‌آفرین خواهد بود و بی‌اهمیت نشان دادن جان انسان‌هاست. به دو دلیل مخالف برگزاری جشنواره هستم، اول به خاطر خطر جانی که به همراه دارد و دوم این که استقبالی از برگزاری جشنواره صورت نخواهد گرفت. مگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار نشد! چه میزان بازخورد مثبت داشت و تا چه اندازه از آن استقبال شد. بهتر است بودجه‌ای که قرار است با آن جشنواره برگزار شود برای این که عده‌ای دور هم جمع شوند را خرج معیشت هنرمندانی کنند که با آبرو یک سال است بیکار هستند و منبع درآمد دیگری ندارند. هنرمندانی که کاری جز هنر و سینما ندارند و الان با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی پروژه‌ها بیکار مانده‌اند، اما آبرومندانه زندگی می‌کنند.

سیدزاده افزود: مفهوم واقعی هنر حل گرفتاری‌هاست و در موقع نیازمندی دست هنرمند باید گرفته شود. این روزها هنرمند فراموش شده است. ما صرفاً به کلمه هنر چسبیده‌ایم، برای برگزاری جشنواره‌ها، درحالی‌که می‌شود راه‌های خوبی را برای صرف بودجه در نظر گرفت که مهم‌ترین آن رسیدگی به وضعیت هنرمندان است. این روزها همه دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و باید برای آن‌ها فکری کرد. برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی یعنی حیف و میل کردن بودجه‌ای که می‌شود از آن به بهترین شکل استفاده کرد.

این تهیه‌کننده که در خارج از کشور نیز فعالیت‌های مستمری دارد، درباره وضعیت سینما در کشورهای دیگر توضیح داد: وضعیت سینما در خارج از کشور به نظر می‌رسد از ما بهتر است. همین کشور همسایه ترکیه به دلیل اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی را به معنای واقعی رعایت می‌کنند، به تولیدات خود ادامه می‌دهند و مشغول فعالیت هستند. این کشور دو هزار و 700 سالن سینمایی دارد که همه باز هستند و مردم نیز به سالن‌ها می‌روند و به تماشای آثار می‌نشینند و فیلم‌ها فروش خوبی هم دارند. با رعایت و اهمیت مسئولین فرهنگی نسبت به این موضوع وضعیت سینماهای این کشور از وضعیت ما بسیار بهتر است و تقریباً هفتاد درصد به شکل طبیعی مسیر خود را پیش می‌روند، چرا که اولاً نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و نکته دوم این که آن‌ها به‌عنوان یک صنعت به هنرشان نگاه می‌کنند و از قبل آن درآمدزایی دارند و درست به همین دلیل است که رتبه دوم فروش آثارشان به کشورهای جهان را از آن خود کرده‌اند.