سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هرقدر که بخواهیم به احیای بسیاری از صنایع در ایران امیدوار باشیم و فارغ از مقولاتی همچون تحریم، نوسانات نرخ ارز و کمبود بسیاری از تکنولوژی‌های روز در هر کدام از این صنایع به سرنوشت آن‌ها امیدوار باشیم اما نباید از موضوع مهم و حیاتی کمبود نیروی انسانی ماهر و زبده در بسیاری از این بخش‌ها غافل شد و به بهانه مشکلات موجود، جریان آموزش را از چرخه مدیریت صنایع حذف کرد.

یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور، به عرصه چرم و کفش بازمی‌گردد که آن‌هم از رکود فعلی مستثنا نبوده و به‌ویژه در شهرهایی همچون تبریز که خود را پایتخت این عرصه در ایران معرفی کرده‌اند، باید با عزم و توان بیشتری به اصلاح وضع موجود پرداخت.

بر این اساس، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش در تبریز باهدف افزایش توان رقابتی این محصول با مشابه خارجی و ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری و ارزآوری منتشرشده و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی بر آن شد تا در سال جهش تولید، در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و به‌منظور رفع موانع تولید در سال جاری، با اخذ مجوز راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شعار پیوند دانشگاه و صنعت جامه عمل پوشانده و در کنار فعالان اقتصادی و بازوان توانمند در عرصه تولید قرار گیرد و با آموزش مهارت‌های نوین و موردنیاز صنعت چرم و کفش به تربیت نیروی کار ماهر بپردازد.

عزیز جوان‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اعلام خبر راه‌اندازی این مرکز آموزشی به دنیای اقتصاد گفته است پس از ایجاد نخستین مرکز علمی، مهارتی و عمومی روباتیک و بهره‌برداری موفق از آن، دومین مدرسه علمی و مهارتی چرم و کفش در واحد تبریز برای تسریع در عملیاتی کردن طرح‌ها به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گفته او، بیش از ۷۰۰ زمینه تحقیقاتی در مورد چالش‌های صنعت چرم و کفش در قالب برنامه پایش احصا شده که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند. همچنین مهارت‌‌های مربوط به صنعت چرم و کفش همچون ساخت و دوخت چرم، طراحی و قالب‌سازی انواع کفش‌های زنانه، مردانه، پوتین، چکمه، ورزشی، صندل و ماکاسین، آموزش مهارت‌های مدیریتی و فروش و بازاریابی و حسابداری بهای تمام‌شده محصول ازجمله رشته‌های آموزشی این مدرسه مهارتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تأکید بر اینکه برای ثبت‌نام در این مدرسه مهارتی محدودیت سنی و تحصیلاتی وجود ندارد، امیدوار است با برنامه‌ریزی‌‌های انجام‌شده در سال جاری، بالغ‌بر یک هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر کشور داوطلب بهره‌گیری از موضوعات آموزشی این مرکز باشند.