به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، گردهمایی تولیدکنندگان برتر پوشاک کشور شب گذشته سه‌شنبه 24 مردادماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اتحادیه پوشاک و تنی چند از مسئولین و بیش از 70 تولیدکننده برتر در تالار رودکی برگزار شد.

طی این گردهمایی تولیدکنندگان در یک جمع صمیمانه ضمن اظهار خرسندی از اقدامات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحوزه پوشش به مطرح کردن مشکلات خود نظیر عدم اعتماد طراحان به تولیدکنندگان، مشکلات انرژی و سوخت، درخواست برگزاری نمایشگاه های مختلف فصلی، انتشار نشریه تخصصی پوشاک، برقراری ارتباط کاری نزدیک با طراحان و ... پرداختند.

در ادامه این گردهمایی حمید شاه آبادی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی هنری، در پاسخ به سوالات تولیدکنندگان حاضر در جلسه گفت: از ابتدای مدیریت در معاونت هنری به این می اندیشیدم که چطور می توان لباسی را که به عنوان مد در جامعه دیده می شود تحت الشعاع قرار داد و با این هدف وارد این وادی شدم. در غیر اینصورت چرا باید وزارت ارشاد را در معرض نقدهای مختلف در حوزه عفاف و حجاب قرار دهیم؟

وی با اشاره به تغییرات فرهنگی اظهار کرد: واقعیت این است که سبک زندگی ما دچار تغییرات عمده ای شده است نوع زندگی و انتظارات جامعه نسبت به روزهای ابتدای انقلاب متفاوت است تا جایی که امروز کارکرد حضور زنان در جامعه و حتی تعداد دانشجویان دچار تحول شده است و گزارش ها نیز حاکی از تاثیرگذاری رسانه بر زندگی روستایی نیز هست.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همانگونه که در عرصه کارهای اقتصادی پوشاک شاهد پیچیدگی هایی هستیم باید بدانیم که در حوزه فرهنگی نیز این مباحث به نحو دیگری دارای بحران و پیچیدگی است لذا باید عرصه های تخصصی را بشناسیم.

شاه آبادی شناخت صورت مساله را برای کنکاش در حوزه پوشاک لازم خواند و تصریح کرد: سوال اینجاست که آیا تمام تولیدات منطبق بر خواسته و باور دینی و ملی شما است؟ یا بخشی از این تولیدات مربوط به ظرفیت بازار است؟ لذا ما تصمیم داریم که شاخصه های دینی، هویت ملی و فرهنگی را با بخش اقتصادی مساله هماهنگ کنیم تا شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

وی افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده دانستیم که زبان و دنیای مفهومی طراحان و تولیدکنندگان متفاوت است چرا که امروز دغدغه طراحان مساله شو لباس و کپی برداری است در حالیکه مشکلات حوزه تولیدکنندگان با این مسائل کاملا متفاوت است لذا نیازمند اقدامات ریشه ای در این حوزه هستیم تا بتوانیم به تطبیق پوشاک کشور با ارزش های کشور دست یابیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: صورت مساله این است که امروز در خیابان شاهد پوشش مناسب برای زن ایرانی به عنوان نماد فرهنگی ایران نیستیم و این به معنای بد طینتی زن ایرانی نیست بلکه به خاطر نبود پوشش و فرهنگ مناسب آن است لذا باید فکری به حال مد وارداتی کنیم.

شاه آبادی گفت: آیا می توانیم گردش چند میلیاردی پوشاک کشور را با معیارهای فرهنگی و اعتقادی خود تطبیق دهیم؟ قطعا می‌توانیم با کمک و یاری یکدیگر در هدایت این جریان تاثیر گذار باشیم اما گام اول این است که بتوانیم به فهم درستی از حرف یکدیگر دست یابیم لذا استخراج نقطه مشترک، وظیفه بنیاد ملی مد و لباس است.

وی با اشاره به طرح پارک فناوری مد و لباس و افتتاح بنیاد ملی مد و لباس گفت: 5 سال قبل از حضور من در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارگروه مشغول به کار بود که طی آن 27 جلسه مداوم برگزار شد اما طی یکسال اخیر ما تنها 5 جلسه داشته ایم که معتقدم برای هر جلسه نیاز به یک سال کار اجرایی داریم.

رئیس کارگروه مد و لباس اسلامی - ایرانی تاکید کرد: در حال حاضر با مطالعات و شناختی که بر اساس برپایی نمایشگاه ها به دست آورده ایم می دانیم که نگاه روانشناسی به مساله مد بسیار ظریف و عمر مد در هر جامعه ای کوتاه است لذا باید مباحث مربوط به این مساله و مباحث جامعه شناسی آن جدی گرفته شود.

شاه آبادی اعلام کرد: هر فردی خود را با پوشش در نگاه اول معرفی می کند و رفتار دیگران نیز متاثر از این برداشت خواهد بود متاسفانه فرهنگ امروز ما به سمت فرهنگی بیگانه تمایل یافته که باید برای بهبود آن گام برداریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: فاز اول کارهای زیرساختی و مدل شناسی با ارزیابی ظرفیت تولیدکنندگان و طراحان انجام شده است و در حال حاضر می توانیم شاهد اتفاقات نوینی در این عرصه باشیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مطمئنا ارائه پوشش مناسب با حمایت طراحان همراه خواهد بود اما این مساله نیازمند نزدیک شدن نقطه مشترک بین طراحان، تولیدکننده و توزیع کنندگان در جامعه است که بنیاد ملی مد ولباس مسئول این حلقه ارتباطی است.

وی ادامه داد: با ارائه طرح های برتر کلیه تولیدکنندگان می توانند طرح مناسب با فضای امروز جامعه را انتخاب کنند و سپس به تولید انبوه اقدام شود. به این ترتیب رنگ، طرح و ایده لباس سال 92 توسط تولیدکنندگان اجرا خواهد شد و می توانیم با حمایت دولت برای تولید انبوه آن اقدام کنیم البته درصدی از کمک های دولت را به بخش ریسک آفرین این کار اختصاص خواهیم داد تا با ایجاد امنیت برای تولیدکنندگان به کار سرعت بیشتری بخشیم و در صورت عدم فروش برخی از طرح ها تولیدکنندگان را از آسیب مالی مصون نگه داریم.

شاه آبادی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی تولیدکنندگان مبنی بر مثبت بودن فعالیت های معاونت هنری اظهار داشت: اینکه از مدل های ارائه شده استقبال شده است باید مورد بررسی واقع شود اما معتقدم برای بهار آینده باید با تجربه گذشته اقدام کنیم تا 30 میلیون خانم را در عرصه مانتو به سمت پوشاک ایده آل و دارای ارزش معنوی و فرهنگی هدایت کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته بنیاد ملی مد و لباس تنها به دنبال حوزه لباس زنانه نیست اما به دلیل اینکه در ابتدای راه هستیم معتقدم که باید بر روی یکی از شاخه های پوشاک تمرکز کنیم تا بتوانیم عملکرد بهتری را ارائه دهیم لذا ابتدایی ترین اقدام مربوط به حوزه مانتو خواهد بود.

وی با اشاره به مکاتبه با صدا و سیما گفت: با دکتر ضرغامی برای تبلیغ طرح های تایید شده در صدا و سیما مکاتباتی داشته ایم تا شبکه تبلیغی در حوزه رسانه ها نیز با این بخش همکاری کند.

شاه آبادی افزود: ادامه مکاتبات ما با وزارت صنایع برای حمایت از تولیدکنندگان و معاون امور ورزشی برای لباس ورزشکاران را نیز شامل می شود چرا که دنیای پوشاک بسیار گسترده است و باید برای مسائل اجرایی اقدامات اساسی انجام شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دنبال برند سازی در فاز سوم فعالیت ها هستیم و تا جایی که بتوانیم سعی می کنیم این شرایط را فراهم کنیم تا خروجی مناسبی در این راستا داشته باشیم به همین خاطر نیازمند ارائه طرح نه تنها از سوی طراحان آکادمیک بلکه تولیدکنندگان نیز هستیم لذا در این راستا طرح های ایرانی باید دارای شناسنامه باشند.

وی از انتخاب 7 نفر از بزرگان عرصه تولید خبر داد و بیان کرد: این 7 نفر با همکاری کمیته تولید معیارهای بازار را بر اساس نوع انتخاب آثار خواهند سنجید تا در حلقه های اتصال به نظر مشخصی دست یابیم لذا امیدواریم در بهار سال 92 شاهد مانتو با نماد ایرانی در کشور باشیم.

وی درباره سوال مطرح شده یکی از حضار برای چاپ نشریه تخصصی پوشاک گفت: مشکلی با این مبحث نداریم و از آن استقبال نیز می کنیم.

شاه آبادی بیان کرد: ما متولی پوشاک کشور نیستیم بلکه متولی شکل دهی به مد هستیم لذا آن قسمت از مسائل تولید که به ما مربوط می شود را پیگیری خواهیم کرد و باقی موارد را با هماهنگی وزارت صنایع دنبال خواهیم می‌کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به بودجه یک میلیاردی حوزه مد و لباس باید گفت که این مبلغ حتی صرف نمایشگاه ها نیز نمی شود اما بدون توجه به مسائل مالی و حمایت های آنچنانی دوست دارم که در این راه فعالیت کنم چرا که معتقدم می توانیم در کنار یکدیگر به این موضوعات جهت دهیم و بنیاد ملی مد ولباس را همراهی کنیم.

انتهای پیام/61