نصرالله افجه‌ای در گفتگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: افزایش قیمت آثار هنرمندان ارتباط مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد. وقتی تولید زیاد می‌شود نرخ آثار ارزان شده و وقتی تولید کم می‌شود قیمت‌ها بالا می‌رود. وقتی هنرمندی حضور فعال دارد و تولید می‌کند بازار تقاضا هم دارد اما وقتی هنرمند از دنیا می‌رود و تولیدش قطع می‌شود آنچه در بازار موجود است دست به دست می‌چرخد و زمانی که شرایط موجود به گونه‌ای باشد که آثار مخاطبان خود را داشته باشد از انبارها و گنجینه‌ها بیرون می‌آید و قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی ادامه داد: یک اثر هنری به عنوان یک کالای ذی قیمت محسوب می‌شود و گاهی از محصولات دیگر بسیار با ارزش‌تر است و به عنوان پشتوانه قرار گرفته و مانند اوراق بهادار دست به دست می‌شود.گاهی اوقات نیز ممکن است در این بخش سو استفاده‌هایی نیز صورت گیرد که برای بالا بردن قیمت فروش و کند کردن خرید فعالیت می‌کنند.

افجه‌ای با اشاره به کارهای موجود در موزه ها و گنجینه ها و نقش مجموعه‌داران و موزه داران در حفظ این آثار گفت: کارهایی که در موزه‌ها یا پیش مجموعه‌داران حفظ می‌شود یک روند عادی را طی می‌کنند، که به شرایط خود کالا و شرایط روز هنر بستگی دارد. مجموعه داران دو دسته هستند، دسته اول آن دسته از مجموعه‌داران هستند که کالا را خرید و فروش می‌کنند و کالا گردش دارد بدون این که پولی رد و بدل شود و معاوضه شود. ولی نوع دوم آثار موزه‌ای است که در هیچ مجموعه‌ای به فروش نمی‌رسد و اندوخته و گنجینه یک کشور است. ما موزه‌های دولتی بسیاری داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند. موزه های شخصی و نیمه دولتی یا حتی بانک‌ها آثار هنری را به عنوان پشتوانه خریداری می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت امضای اثر مورد معامله قرار می‌گیرد پس می توان گفت آثاری که به موزه راه می‌یابند ارتباط مستقیم با نام هنرمند دارند و هنرمندان شناخته شده‌ای که در زمان حیاتشان نیز آثارشان جزو برترین‌ها بوده است در این میان جای می‌گیرند.

این هنرمند ادامه داد: در پس همه این گفته ها بازار کاذبی هم وجود دارد که تنها مختص هنر نیست و نبض آن دست گردانندگانی است که کسی آنها را نمی شناسد و در تمام کشورها هم وجود دارند. در واقع بالا بردن قیمت آثار هنری به این سادگی نیست وقتی کاری شناخته می‌شود و ارزش می‌یابد مورد معامله قرار می‌گیرد و قیمتش تغییر می‌کند. از سوی دیگر وضعیت بحرانی اقتصادی هر کشوری نیز در این قیمت گذاری موثر است و نبض حراج‌ها را تند و کند می‌کند.

انتهای پیام/31/32