سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم داستانی "گل مهربونی" ساخته داریوش احمدیان، به تهیه‌کنندگی محمد نجفی‌زاده و مهدی کارآمد تبریزی با بازی میر طاهر مظلومی، یوسف صیادی، بهراد خرازی، گلناز خالصی، پروین ملکی، فریبا ترکاشوند، سعید سعیدی راد، سعید مقصودی، مرتضی احمدیان، سانیا رمضانی، مهدیار صفری، هلنا پوراسماعیلی، رهیار مسافری، سینا باران چشمه و برسام امری در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد. فیلمی موزیکال و شاد که داستان آن درباره پنج کودک است که برای کشف گل مهربانی سفری را آغاز می‌کنند.

محمد نجفی‌زاده یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره داستان این فیلم توضیح داد: "گل مهربونی" روایت گوناگونی است از قصه‌های کهن ایرانی و خارجی که به شکل‌های مختلف بیان می‌شود و برای گروه سنی کودک بین 5 تا 10 سال تولید شده است.

فیلم گل مهربونی

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که تجربه اکران آنلاین چطور بود و آیا می‌توان این شیوه اکران را ادامه داد، گفت: از نظر من اکران آنلاین هنوز خیلی به سرانجام نرسیده و یک طرح شکست‌خورده است. موفقیت این طرح وابسته به فیلم نیست و به پلتفرم بستگی دارد. این که آن پلتفرم می‌تواند هر روز اثر تازه‌ای ارائه دهد و مخاطب را درگیر خود کند یک نکته است و دیگر این که با چه شرایطی این کار را انجام می‌دهد. انتخاب پلتفرم‌ها و اکران آنلاین برای جشنواره مانند یک بچه نارس است که رها شده است، چرا که اطلاع‌رسانی درستی برای آن صورت نگرفت و از سوی دیگر به دلیل نبود امنیت کامل یک ریسک بزرگ با خود به همراه داشت و بسیار خطرناک بود. وزیر ارشاد در روزهای گذشته صحبت از این کرد که قرار است تا پایان سال تمامی جشنواره‌ها برگزار شوند، اما سؤال اینجاست که با چه انگیزه‌ای و با کدام اثر؟ آیا بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شده است؟ بهتر نیست جشنواره در زمانی مناسب برگزار شود که شرایط کشور نیز بهتر باشد. جشنواره کودک عملاً نشان داد که طرح اکران آنلاین و جشنواره آنلاین شکست‌خورده است.

او در ادامه به چرایی این شکست پرداخت و بیان کرد: ما روز اول نمایش نداشتیم به دلیل این که اختلاف نظری با جشنواره وجود داشت، چون در اکران آنلاین احتمال دانلود بسیار وجود دارد ولی با این حال ما این ریسک را پذیرفتیم و خوشبختانه فیلم در دو روز بیشترین بیننده را به خود اختصاص داد. این قابلیت فیلم بود که توانست جذب مخاطب داشته باشد و قطعاً با اطلاع‌رسانی گسترده می‌توانست اتفاق بهتری برای آن رخ دهد. اما نکته اینجاست که یک فیلم هزینه بالایی برای تولید با خود به همراه دارد و در اکران آنلاین هیچ ضمانتی برای حفاظت از آن وجود ندارد و از سوی دیگر کسی هم نیست که بودجه فیلم را به شما بازگرداند. وقتی فیلمی قاچاق شود و نسخه غیرقانونی آن در اختیار مخاطب قرار گیرد، عملاً یعنی فیلم ازدست‌رفته است. حال این شرایط را برای فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در نظر بگیرید. اگر همه فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر به این شکل قاچاق شوند، دیگر از سینما چیزی باقی نمی‌ماند و کسی مخاطب آن نمی‌شود. در چنین شرایطی سینما و پلتفرم‌ها همه با هم نابود می‌شوند. قشنگ صحبت کردن خوب است، اما باید سنجیده عمل کرد. جشنواره فیلم فجر میراث انقلاب اسلامی است و باید برگزار شود اما بهتر است در این شرایط به شکل سنجیده‌ای این کار را انجام داد.

فیلم گل مهربونی

نجفی‌زاده همچنین درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: فیلمساز می‌تواند تولید اثر داشته باشد اما جایی که پخش می‌شود و با چه قیمتی نیز اهمیت دارد. یک فیلم ارزان با لوازم دسته چند سینما بدون بازیگر چهره کمتر از 500 میلیون تومان ساخته نمی‌شود و تولید یک کار حرفه‌ای نیز حداقل دو میلیارد تومان هزینه ساخت دارد. در چنین شرایطی پلتفرم‌ها و وی‌او‌دی‌ها برای اکران آنلاین، فیلم‌ها را با هزینه بسیار اندکی می‌خرند. حال با توجه به وضعیت موجود می‌توان گفت بستر خوبی فراهم شده است، به شرطی که سازمان سینمایی بیاید و با بودجه مناسب به پلتفرم‌ها کمک کند تا آثار را با قیمت مناسب بخرند و از این طریق فیلم‌ها به نمایش درآیند تا هم چرخ سینما بچرخد و هم خوراک مناسب برای عرضه وجود داشته باشد. فکر نمی‌کنم این کمک‌هزینه برای سازمان سینمایی رقم بالایی باشد. ضمن این که جشنواره فیلم کودک برگزار شد و یکسری هزینه‌های آن با توجه به شرایط امسال و برگزاری آنلاین آن حذف شد که می‌توان از آن بودجه برای حمایت از فیلمسازان استفاده کرد.