به گزارش هنرآنلاین به نقل از دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در نشست خبری نخستین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور، با اشاره به تعطیل نبودن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تهران در عین برگزاری آموزش‌های دانشگاه تهران از ترم گذشته به صورت مجازی، اظهار کرد:  امسال فعالیت‌های فرهنگی با شایستگی و برجستگی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود، همچنین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر وجود موزه در برخی از دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: در دانشگاه تهران نیز موزه‌های مختلف و متنوعی وجود دارد اما مردم با آن‌ها آشنایی ندارند. سایر دانشگاه‌ها نیز موزه‌هایی دارند که برای مردم معرفی نشده‌اند، در صورتی که با معرفی این موزه‌ها می‌توان بر سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان تاثیر گذاشت.

او همچنین با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی به صورت ملی و در هفته میراث فرهنگی با توجه به رسالت و مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران، بیان کرد: دانشجویان و صاحب‌نظران می‌توانند مقالات خود را ارسال کنند. همچنین نوع برگزاری همایش بستگی به شرایط محدودیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا دارد، ممکن است حضوری یا به صورت مجازی برگزار شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور یک همایش معتبر علمی است و کتاب مجموعه مقالات نیز چاپ می شود، افزود: دانشگاه‌هایی که موزه دارند، می‌توانند با شرکت در این جشنواره در باغ موزه نگارستان، موزه‌های خود را معرفی کنند. امیدواریم همایش در سال دوم به صورت بین‌المللی برگزار شود چون دانشگاه‌های معتبری در دنیا، موزه‌های دانشگاهی دارند اما فرصتی برای شناسایی و همکاری بین آن‌ها فراهم نشده است.

سرسنگی با اشاره به تدوین اساسنامه شورای عالی موزه‌های دانشگاه تهران، اظهار کرد: پس از تصویب آن، نهادی مخصوص موزه‌های دانشگاه تهران به ریاست رئیس دانشگاه خواهیم داشت که  این شورا فرآیند مدیریت موزه‌های دانشگاه را مدیریت خواهد کرد و استانداردهای بین المللی برای موزه های دانشگاه تدوین می‌کند.

او با اشاره به اینکه عزم جدی برای ساماندهی موزه‌ها از منظر عملی و عملی در دانشگاه تهران وجود دارد، اضافه کرد: ظرفیت‌های مطلوبی در دانشگاه تهران وجود دارد و هر یک از واحدها ظرفیت راه اندازی یک موزه را دارند و امیدواریم در آینده شاهد تشکیل موزه های جدید باشیم.

مصطفی ده‌پهلوان، دبیر علمی اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور و رییس موسسه باستان شناسی این دانشگاه  نیز در این نشست با بیان این که محورهای همایش با توجه به میزان مشارکت‌ها افزایش و ضرورت‌ها، به صورت کلی انتخاب شده‌اند، افزود: موزه‌های دانشگاهی و کارکردهای آن در جهان معاصر، موزه‌های دانشگاهی و گردشگری علمی- فرهنگی، موزه‌های دانشگاهی و مدیریت شهری، موزه‌های دانشگاهی و توسعه پایدار، نقش موزه‌های دانشگاهی در ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه، موزه‌های دانشگاهی و روابط بین‌المللی و موزه‌های نسل جدید دانشگاهی ( ۱۴۰۰) محورهای این همایش هستند.

وی با تاکید بر این که کمیته علمی همایش از بین مدیران موزه‌های دانشگاهی و کسانی که با مباحث موزه های دانشگاهی آشنایی دارند انتخاب شدند و مقالات همایش نمایه آی اس آی می گیرند یکی از اهداف این همایش را جمع آوری بانک اطلاعاتی درستی از موزه های دانشگاهی کشور دانست و ادامه داد: در برگزاری این همایش وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، ایکوم ایران، موزه ملک و موزه علوم و فنون وزارت علوم همکاری دارند و با همکاران دیگر در دانشگاه های مختلف همکاری خواهیم داشت.

محمدجواد جامه بزرگی، دبیر اجرایی اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور نیز در سخنانی خبر داد: علاقه‌مندان تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند و داوری آثار ارسالی تا روز چهارشنبه ۲۰ اسفند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افتتاحیه جشنواره و همایش علمی از روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت سال آینده تا پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت با برگزاری نشست های تخصصی ادامه خواهد داشت. آیین اختتامیه جشنواره و همایش علمی نیز روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور استادان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار  می‌شود که در صورت برگزاری جشنواره به صورت حضوری، آثار موزه‌های دانشگاهی ایران حتما در باغ موزه نگارستان نمایش داده می‌شوند اما در غیر این صورت نمایشگاهی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.