سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجید برزگر فیلمساز و عضو شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم موج کیش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره‌ تنوع رویدادهای سینمایی در کشور گفت: به‌طور کلی معتقدم برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی نیاز ضروری امروز ماست، زیرا هر رویداد و قرار فرهنگی حتماً منجر به ارتقای فرهنگ می‌شود.

این فیلمساز با اشاره به اینکه همین تفکر باعث شکل‌گیری و دوام جشنواره فیلم موج کیش نیز شده است، توضیح داد: جشنواره موج پس از دو دوره توانست به ثباتی برسد و دوره سوم را با یک موقعیت جدی‌تری برگزار کند. سال گذشته و در دوره سوم با استقبال جدی فیلمسازان مواجه شدیم که بخش عمده‌ای از این امر به مدیریت جشنواره برمی‌گردد که توانست فارغ از هر دسته‌بندی که ممکن است در موقعیت‌های فرهنگی و سینمایی باشد، یک جشنواره مستقل برگزار کند. چیدمان درستی هم در شورای سیاست‌گذاری، هیئت انتخاب و داوری شکل گرفت و درنهایت خروجی‌های قابل قبولی داشت که کمتر مورد اعتراض قرار گرفت. این نکته مهمی است چون توانست اعتماد فیلمسازان را به خود جلب کند.

وی افزود: با به دست آوردن تجربه برگزاری در دوره سوم، وارد دوره چهارم جشنواره شدیم که البته بخش بین‌الملل هم به آن اضافه شده است. می‌دانیم که به دلیل شرایط خاصِ امسال و بیماری کووید- ۱۹، ممکن است این بخش کمی محدودتر برگزار شود، اما با رویکردها و تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود باز هم امکان برگزاری خوب وجود دارد.

برزگر در پاسخ به اینکه گنجاندن موضوع "سفر" در جشنواره امسال آن هم با شرایط کرونا و محدودیت‌های آنچه معنایی می‌تواند با خود به همراه داشته باشد، بیان کرد: در این شرایط مضمون کلی سفر که موضوع اصلی جشنواره است، می‌تواند معنای دیگری داشته باشد و می‌توان این تناقض ظاهری را معنای دیگری داد. مفهوم سفر می‌تواند شامل سفرهای فیزیکی و ذهنی شود همچنین دیگر موضوع جشنواره با عنوان "دریا" هم می‌تواند با توجه با اشتراکات دریای جنوب و شمال در ایران و همچنین نزدیکی فرهنگی، مفهوم و موجودیت دریا در بسیاری از کشورها باعث شود هر دو بخش ملی و بین‌الملل به‌صورت خوبی برگزار شود.

کارگردان "ابر بارانش گرفته" درباره کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره نیز بیان کرد: واقعیت این است که برخلاف تولید بالای فیلم کوتاه در ایران، تنها درصدی از آن‌ها قابل قبول هستند و طبیعتاً درصدی از آن‌ها با موضوع جشنواره هم‌خوانی دارند، اما پیش‌بینی می‌کنم استقبال از جشنواره خوب خواهد بود. کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره هم به هیئت انتخاب و گزینش فیلم‌ها برمی‌گردد که سال گذشته هم این اتفاق تا حدود زیادی رخ داد. البته ممکن است تعدادی از فیلم‌های خوب به دلایلی بیرون مانده باشند چون طبیعتاً خطای انسانی پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبالی که سال گذشته از جشنواره شد و بازتاب‌هایی که این رویداد داشت، قطعاً امسال استقبال بیشتر خواهد بود و امیدوارم فیلم‌های مهمی ببینیم. گمان می‌کنم با توجه به شرایط جشنواره فیلم کوتاه تهران، امسال تعداد فیلم‌های تازه در جشنواره موج بیشتر خواهد شد و شاهد رونمایی از فیلم‌های بیشتری خواهیم بود. سال گذشته بیش از نیمی از آثار این جشنواره در جشنواره‌های دیگر شرکت کرده بودند ولی به نظرم امسال نسبت این فیلم‌ها تغییر خواهد کرد.

تهیه‌کننده "دشمنان" درباره تمرکززدایی از مرکز با برگزاری این جشنواره توضیح داد: در این چند سال همواره تصمیم بر تمرکززدایی و دور شدن از مرکز بوده است. برای مثال امسال در یزد، گرگان، مشهد، جشنواره‌هایی داشتیم و هر سال جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان برگزار می‌شود، کیش هم به طریق اولی به همین نحو عمل می‌کند.

برزگر در پایان بیان کرد: حقیقت این است که حضور در کیش نسبت به شهرهای دیگر سخت‌تر است مثلاً جشنواره‌ای که در سنندج، گرگان و... برگزار می‌شود سهل‌تر و در دسترس‌تر است، اما در کیش به دلیل مسافت و لزوم سفر با هواپیما ممکن است رفت‌وآمد کمی سخت‌تر باشد اما جشنواره موج کیش یک امکان بزرگ برای منطقه آزاد کیش است. وقتی جشنواره‌ای در یک شهر یا جزیره مثل کیش برگزار می‌شود شهروندانش می‌توانند استفاده زیادی از ورکشاپ‌ها، حضور فیلمسازان، فیلم‌ها و... کنند. در چند روز کسانی که در آن شهرها دلبسته سینما هستند و امکان حضور در کلاس‌ها و رویدادهای فرهنگی در تهران را ندارند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. همچنین فیلمسازان وقتی به کیش سفر کنند و همه ویژگی‌های منطقه اعم از بخش اقلیمی، تجاری، صنعتی، گردشگری، فرهنگی و ... را ببینند، ممکن است ذهن آن‌ها را برای تولیدات دیگر درگیر کند و این مسئله برای منطقه مفید خواهد بود.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم موج کیش به دبیری ابراهیم حصاری در دو بخش فیلم کوتاه و فیلمنامه با موضوع سفر و گردشگری و نگاه ویژه به دریا ۲۸ بهمن تا ۱ اسفندماه ۱۳۹۹ در جزیره کیش برگزار می‌شود.