به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم‎نامه "طرح ترویج مضامین نهج‌البلاغه؛ بازنویسی و بازآفرینی مضامین اخلاق اجتماعی نهج‌البلاغه" با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‎زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران امروز دوشنبه 26 آبان ماه، در سومین روز از بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عبدالهادی فقهی‎زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این جلسه با اشاره به ویژگی‎های کتاب نهج‎البلاغه گفت: این کتاب جنبه‌های شخصیتی امام علی (ع) را نشان می‌دهد و تنوعی از آرای حضرت علی (ع) را در حوزه‌های معرفتی، عقیدتی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و فکری در خود جمع کرده است.

او ادامه داد: نهج‌البلاغه به نوعی تفسیر قرآن کریم است و امروز در اقصی‎نقاط جهان اسلام با مراجعه به آن می‎توانیم مشکلات خود را حل کنیم، اما این وابسته به آن است که بتوانیم با آن سخن بگوییم.

معاون عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این طرح قصد داریم این فرصت را ایجاد کنیم تا مفاهیم نهج‎البلاغه مجالی برای ظهور و بروز پیدا کنند و برای این منظور از اساتید گرانقدری در کمیته علمی بهره‌مند می‌شویم. متاسفانه نام نهج‌البلاغه به محتوای این کتاب ستم کرده است زیرا این کتاب جدای از نهج بلاغت، نهج فکر، اندیشه و عقاید نیز است. متاسفانه این نام پوششی شده است تا به نهج‎البلاغه ستم شود.

همچنین محسن جوادی در این نشست با اشاره به دلایل امضای این تفاهم‌نامه گفت: جامعه ما در برهه کنونی از نظر اخلاقی با چالش‎هایی مواجه است و اصلاح اخلاق اجتماعی یکی از ضرورت‎هایی است که جای خالی آن احساس می‌شود و بهترین منبع آموزه‌های اخلاقی نیز کتاب نهج‎البلاغه امام علی (ع) است.

او ادامه داد: قصد داریم با توفیق الهی به سمت تولید محتوا در قالب‌های مناسب حرکت کنیم. این قالب‎ها می‎توانند شعر، داستان، پادکست، کلیپ، موشن‌گراف و... باشد. برای این منظور نیز کمیتۀ علمی ایجاد شده است که موضوعات بررسی می‎شوند و در ادامه در کمیته هنری درباره قالب این آثار بحث و تصمیم‎گیری خواهد شد. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به عنوان مجری این طرح فعالیت خواهد کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امیدوارم این اقدام گام کوچکی باشد تا نهج‌البلاغه که نهج زندگی است مورد توجه بیشتری قرار گیرد و قصوری که در این حوزه داشته‌ایم را جبران کنیم.

در ادامه جلسه اسماعیل امینی یکی از اعضای شورای علمی این تفاهم‌نامه نیز گفت: گنجی همچون نهج‎البلاغه را در اختیار داریم اما چندان به این کتاب نمی‎پردازیم و بهره‎های لازم را از آن نمی‎بریم. امیدوارم امضای این تفاهم‌نامه موجب بهره‌برداری بهتر و بیشتر این کتاب شود.

او تاکید کرد: البته در این میان باید تلاش شود تا از دوباره‎کاری پرهیز کنیم.

علی‎اصغر سیدآبادی از اعضای شورای علمی این تفاهم‌نامه نیز با اشاره به استفاده از ظرفیت‎های نهج‌البلاغه برای پرداختن به موضوعات روز گفت: موضوعاتی چون دگر پذیری و محیط زیست و به طور عام طبیعت از مواردی هستند که در این طرح نیازمند توجه بیشتر هستند.

او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم توجه نکردن به محیط زیست است که موجب بروز مشکلات زیست‎محیطی و حتی بیماری می‌شود. در کتاب‎های دینی ما خصوصا نهج‎البلاغه درباره چگونگی تعامل با محیط زیست نکات بسیاری وجود دارد.

در ادامه این جلسه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، احمد پاکتچی و خانم فتاحی‎زاده به صورت مجازی در جلسه شرکت و نقطه‎ نظرات خود را مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، اهداف تفاهم‎نامه یاد شده عبارتند از: تبیین و معرفی اندیشه‌های گرانسنگ امام علی(ع)، ترویج آموزه‌های ناب نهج‎‌البلاغه در موضوعات مورد نیاز اجتماعی در میان نسل جوان و نوجوان و ارتقاء سطح پژوهش‎های علمی و نیز بازآفرینی هنری در حوزه موضوعات اجتماعی نهج‎البلاغه.

همچنین مصطفی دلشاد تهرانی، حجت‎الاسلام و المسلمین مهدوی‎راد، حمیدرضا شاه‎آبادی، علی‌اصغر سیدآبادی، احمد پاکتچی، خانم فتاحی‌زاده، اسماعیل امینی، عبدالهادی فقهی‎زاده و محسن جوادی شورای علمی این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار "دانایی؛ مانایی" برگزار می‌شود.