سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری "اِو" از جمله گالری‌های نوپای تهران است که در مدت فعالیت خود توجه ویژه‌ای به هنرمندان شهرستان‌ها داشته و در سال جاری نمایشگاه‌هایی را با عنوان "پروژه بدون مرکز" برگزار کرده است. آیدا امامی مدیر گالری اِو در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این گالری از اسفند 97 آغاز به کار کرده است، گفت: از سال‌ها پیش دغدغه این را داشتم که گالری‌های تهران بیشتر متمرکز بر هنرمندان تهرانی یا هنرمندان شهرستانی ساکن تهران هستند. اما وسعت کشور ما بسیار بیشتر از آن است که همه چیز متمرکز بر تهران باشد و آثار هنرمندان سایر شهرها نیز پتانسیل زیادی برای ارائه دارند.

امامی افزود: به این فکر می‌کردم که باید فضای مناسبی برای معرفی هنرمندانی که ارتباطی با گالری‌های تهران نداشته و قصد مهاجرت به تهران را ندارند فراهم شود تا به مارکت هنر ایران معرفی شوند. گالری اِو با این هدف آغاز به کار کرد و در مراحل اولیه چند نمایشگاه گروهی از آثار هنرمندان شهرهای مختلف داشتیم. در این نمایشگاه‌ها آثار هنرمندان شناخته شده و موفقی که همچنان ساکن شهرهای خود هستند، مانند احمد نصرالهی، هادی ضیاءالدینی، محمد فاسونکی، امید مشکسار و... به نمایش درآمد. اما همه این افراد با گالری‌های تهران همکاری می‌کردند و هدف ما این بود که بیشتر به معرفی کسانی بپردازیم که چنین موقعیتی را نداشته‌اند. بنابراین پروژه "بدون مرکز" را به عنوان یک فعالیت جدی تعریف کردیم تا کمک کند این هنرمندان بیشتر دیده شوند.

او با بیان اینکه پروژه بدون مرکز پس از چند ماه تأخیر به دلیل شیوع کرونا، از تیرماه 99 آغاز شد، افزود: پروژه شماره یک را از تبریز آغاز کردیم و هنرمندان جوان و با استعدادی را معرفی کردیم. نمایشگاه دوم به هنرمندان زاهدان اختصاص داشت که رویداد بسیار موفقی بود. پس از آن به هنرمندان اصفهان پرداختیم و پروژه چهارم نیز با هنرمندان شیراز آغاز شده است.

امامی درباره نحوه ارتباط برقرار کردن با هنرمندان کمتر شناخته شده شهرستانی گفت: این کار بسیار دشوار است و نیاز به فعالیت جدی و گروهی دارد. برای شناخت این هنرمندان گاه از هنرمندان شهرستانی ساکن تهران کمک می‌گیریم تا هنرمندان شهر خود را به ما معرفی کنند. همچنین از گالری‌های شهرستان‌ها برای ارتباط با هنرمندان کمک می‌گیرم. وقتی پروژه بدون مرکز آغاز شد افرادی که هنرمندانی در شهرهای مختلف را می‌شناختند آنها را به ما معرفی می‌کردند و به این ترتیب به مرور فهرست اسامی شکل گرفت و توانستیم برای نمایشگاه‌های بعدی از هنرمندان شهرهای دیگر برنامه‌ریزی کنیم.

امامی افزود: تا به حال در پروژه بدون مرکز هنرمندانی معرفی شده‌اند که قبلا در تهران شناخته شده نبودند و به صورت رسمی با هیچ گالری در تهران کار نمی‌کردند. با این حال آنها هنرمندان بی‌تجربه‌ای نیستند و ممکن است آثارشان در شهر خود یا کشورهای دیگر به نمایش درآمده باشد. در مرحله بعدی وظیفه ما این است که از میان این افراد عده‌ای را انتخاب کرده و برای معرفی بیشترشان نمایشگاه انفرادی ترتیب دهیم و کمک کنیم تا مسیر آینده خود را پیدا کنند.

او با اشاره به بازخوردهای خوب این نمایشگاه‌ها گفت: گالری اِو جوان است و شاید در اولویت گالری گردی مخاطبان هنر نباشد، با این حال این نمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت و فروش خوبی هم داشتند. ما یک گالری دغدغه‌مند هستیم و کسانی که صدای ما را شنیدند سعی کردند از ما حمایت کنند.

امامی افزود: با این حال این روند در طولانی مدت نمی‌تواند ادامه پیدا کند زیرا اگر پروژه بدون مرکز محدود به نمایش در تهران باشد باز هم مرکزگرایی در آن به وجود می‌آید. بنابراین باید نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف برگزار شود و برای این کار لازم است که گالری‌های شهرستان‌ها با ما همکاری کنند تا این مسیر با موفقیت ادامه پیدا کند.

او با بیان اینکه همه تلاش ما آن است که کارهای هنرمندان دیده شود گفت: این روزها به دلیل شیوع کرونا بازدید گالری‌ها نیز کم شده است. اگرچه حذف مراسم افتتاحیه برای همه ما ناخوشایند است، اما تعطیل کردن فعالیت‌ها نیز کار عاقلانه‌ای نیست و سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه دهیم. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسید زمان مناسبی برای شروع فعالیت ما نباشد اما با وجود تمام مشکلات این پروژه را آغاز کردیم و استقبالی که از آن شد نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار گرفتیم.