سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. زهره حاجی زاهدی که از مشهد در این دوسالانه شرکت کرده است، کارشناس ارشد صنایع‌دستی است و علاوه بر راه‌اندازی یک کارگاه سرامیک، به تدریس این رشته نیز مشغول است. حاجی زاهدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اثری که با نام "خانم قوری" به دوسالانه ارائه کرده است گفت: ما در اطراف خود خانم‌هایی را می‌بینیم که مشغله زیادی دارند و هم‌زمان به تحصیل، کار، خانه‌داری، پرورش فرزند و... می‌پردازند. جامعه و اطرافیان آنها توقع زیادی از این زنان دارند و معمولا از آنها می‌شنویم که هیچ فرصتی ندارند تا به خودشان فکر کنند. آنها در میان این همه مشغله آرزوهای خود را فراموش می‌کنند و این مسائل به آن‌ها فشار می‌آورد. با این‌حال زنانی هم وجود دارند که با وجود همه گرفتاری‌ها آن چه را دوست دارند رها نمی‌کنند و زمانی را صرف این می‌کنند که به رویاهایشان فکر کنند تا شاید بتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند.

حاجی زاهدی  افزود: در اثری که ساخته‌ام قوری را به عنوان نماد خدمت‌رسانی استفاده کردم و با توجه به اینکه خانم‌ها نیز در خانه دائما مشغول خدمت‌رسانی به دیگران هستند، با قوری عجین شده‌اند. این قوری دارای پنج لوله است و نشان‌دهنده مشغله زیاد زنان و ظرف‌های مختلفی است که باید پر کنند. قسمت بالای قوری تبدیل به یک خانم شده است که به نظر می‌رسد در حال پرواز است و چهره خود را از لوله‌های قوری برگردانده است تا از مشغله‌ها و انتظاراتی که از او می‌رود رها شود. این اثر با چرخ و دست ساخته شده و از لعاب احیا استفاده کرده‌ام.

او درباره برگزاری دوسالانه سرامیک در شرایط  فعلی گفت: شیوع کرونا و منع سفر باعث شد مجبور شوم اثر کوچکی بسازم که قابل ارسال با پست باشد. زمانی که متوجه شدم قرار است دوسالانه در چنین شرایطی برگزار شود متعجب شدم، اما در ادامه بسیار خوشحال شدم که نشست‌های تخصصی دوسالانه به صورت آنلاین برگزار شد و ما که در تهران نیستیم هم توانستیم از آنها استفاده کنیم. مباحث مطرح شده در این نشست‌ها و توجیه رویکرد دوسالانه بسیار مفید بود و استفاده خوبی از آنها کردم.

یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران تا 8 آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 20 و روزهای جمعه از ساعت 14 تا 20 در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.