سرویس تئاتر هنرآنلاین، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا مبنی بر پایان زمان فعالیت‌های فرهنگی تا ساعت 18 گفت: روز گذشته هیئت مدیره خانه تئاتر این موضوع را مورد بررسی قرار داد و طبق یادداشتی نظر خود را در ارتباط با این موضوع به زودی اعلام خواهیم کرد. در مجموع هیئت مدیره خانه تئاتر روح و نظر کلی‌اش بر این است که تمام موضوعات اعلام شده به شکل کارشناسی باشند و در صورتی‌که کارشناسان هنری در کنار فضای تخصصی بهداشت و درمان نباشند بدون شک مشکلاتی پیش خواهد آمد.

او در ادامه افزود: از ابتدا از سوی هیئت مدیره خانه تئاتر اعلام شده که کارشناسان تئاتری آمادگی آن را دارند تا در کنار کارشناسان بهداشت و درمان قرار گیرند تا بتوانیم به جمع‌بندی‌های کم نقص‌تری برسیم اما متاسفانه مشاهده شده که بخش‌های تخصصی بهداشتی و درمانی معمولاً دچار اشتباهات فاحشی در ارتباط با مشاغلی که تخصص در آن ندارند، هستند. بنابراین اگر این اتفاق با وجوه و تصمیمات تخصصی همراه باشد بدون شک به نفع کشور خواهد بود.

گیل‌آبادی همچنین اضافه کرد: زمان اعلام شده به منظور پایان کار فعالیت‌های فرهنگی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا ساعت کارشناسی شده نیست در صورتی‌که بنا، بر این است تا ساعتی به منظور اجراهای هنری اعلام شود تا این اجراها دایر باشند و از ظرفیت هنرها در راستای آرامش روحی، روانی و به منظور توسعه فکری اقشار جامعه در ارتباط با سبک زندگی‌شان در این شرایط مورد استفاده قرار گیرد، بدون شک باید ساعت اعلام شده به شکل کارشناسی و دقیق باشد و در این راستا باید در آن نظرات کارشناسان هنری و تئاتری در نظر گرفته شود.

او در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: متاسفانه بسیار موارد این چنینی وجود دارد که اشتباهات فاحشی نهفته درون خود دارند. به عنوان مثال بارها اعلام شده که اگر مشاغل مختلف مثل مشاغل هنری در نظر داشته باشند فعالیت خود را آغاز و ادامه دهند، در کنار پروتکل‌های بهداشتی به یقین باید دستورالعمل‌های حمایتی نیز تعریف شود. بعضی از دوستان پرسیدند که پروتکل‌های حمایتی یعنی چه؟ واقعیت این است که اهالی تئاتر که در این شرایط روی صحنه می‌روند جانفشانی می‌کنند و در این گذشتی که دارند حداقل باید بیمه تامین اجتماعی، بیمه تماشاخانه و همچنین بیمه کرونا و نکات حمایتی مادی و معنوی‌‌شان در دستورالعمل‌ها دیده و رعایت شود.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه ساعت اعلام شده زمان غیرکارشناسی است، یادآور شد: به نظرم این امکان وجود داشت تا این زمان نامتعارف با مشاوره‌ای با کارشناسان هنری تنظیم درستی داشته باشد تا هم پروتکل‌ها در آن رعایت شود و هم کار کارشناسی صورت گرفته باشد.

او با بیان اینکه به منظور تعیین ساعت اعلام شده ستاد ملی مدیریت کرونا با هیئت مدیره خانه تئاتر مشورتی نداشته است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که ستاد ملی مدیریت کرونا با صنوف دیگر هم مشورتی در این خصوص نداشته است چراکه صنوف هنری با یکدیگر در ارتباط هستند و این مسئله منجر به آن می‌شود که از اقدامات یکدیگر مطلع باشیم.

شهرام گیل‌آبادی در پایان صحبت‌هایش گفت: روز گذشته هیئت مدیره خانه تئاتر در جلسه‌ای موضوع پایان کار فعالیت‌های فرهنگی را مورد بررسی قرار داد و نظر هیئت مدیره در یادداشتی ظرف چند ساعت آینده منتشر خواهد شد.