زهرا پرند کنی طراح برگزیده جشنواره مد ولباس درباره ویژگی های اثر برگزیده خود به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: با توجه به نیاز جامعه برای یک پوشش مناسب و دارای هویت، طرح من مربوط به منطقه قشقایی بود که آن را با تغییراتی که حدودا یک ماه طول کشید ارائه کردم.

وی در ادامه افزود: در این اثر سعی کردم که یک طرح سنتی مانتو را به نوع مدرن آن تبدیل کنم چرا که لباس سنتی با همان شکل دیروزی قابلیت استفاده در جامعه را ندارد.

کنی درباره علت عدم تولید انبوه این اثر در جامعه اظهار داشت: تا امروز شرایط تولید انبوه برای این اثر فراهم نشده است ضمن اینکه این طرح قابلیت تولید انبوه با قیمت مناسب برای تمام اقشار جامعه را ندارد البته شاید بتوان از لحاظ کیفی در پارچه آن تغییراتی ایجاد کرد و لباس را با قیمت ارزانتری ارائه نمود.

این طراح لباس با تاکید بر مشکلات نساجی ایران و نبود پارچه ایرانی در بازار داخلی بیان کرد: مشکل اینجاست که نبود عنصر پارچه سبب می شود که طراحان محدود به آنچه که در بازار موجود است، شوند ضمن اینکه هیچ ضمانت کیفتی در مورد این اقلام در ایران نیست.

کنی تاکید کرد: معمولا برای تولید یک لباس ناچاریم که از پارچه های مختلف استفاده کنیم که این کار خود نوعی محدودیت و افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.

وی درباره پارچه های سنتی ایران گفت: پارچه های سنتی ایرانی بسیار گران هستند و به سختی در بازار یافت می شوند به همین خاطر نمی توان بر روی آنان مانور گسترده داد.

این طراح لباس در پاسخ به این سوال که تا چه حد بحث پژوهش در در بین طراحان لباس ایرانی وجود دارد، بیان کرد: پژوهش به عنوان یکی از عناصر اصلی حوزه لباس در ایران بسیار کمرنگ است اما امیدوارم که مسئولین در ادامه اقدامات با ایجاد انگیزه مناسب بازار رقابت و حرکت به سمت پوشش آگاهانه را فراهم کنند تا شاهد استفاده جوانان از محصولات خارجی و بی هویت نباشیم.

کنی با اظهار خرسندی از اقدامات اخیر معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تاکید کرد: حمایت معنوی از طراحان می تواند با برنامه هایی نظیر جشنواره و نمایشگاه در حوزه فرهنگسازی جامعه انجام شود اما نیاز به حمایت مادی ضروری تر است.

وی میدان دادن به طراحان را لازمه پیشرفت در این حوزه دانست و گفت: وقتی به طراحان اعتماد کنیم شاهد فعالیت های گسترده تری نیز از سوی این قشر خواهیم بود.

کنی درباره نمایش آثار اظهار داشت: داشتن ژورنال نیاز یک طراح برای جذب مخاطب و رسیدن به ایده است چرا که حتی یک طراح نیز با دیدن آثار مختلف و تبادل نظر به اثر مورد نظر خود دست می‌یابد لذا اگر مرکزی مانند خانه طراحان برای تبادل نظر وجود داشته باشد مطمئنا کاربردی تر خواهد بود.

وی طرح بیمه و خانه طراحان را مثبت خواند و گفت: ارزش گذاشتن و حمایت از طراحان باعث ایجاد انگیزه بیشتری در حوزه فرهنگ کشور خواهد شد که بازتاب مستقیم آن را بر روی پوشش جوان ایرانی می توان دید چرا که وقتی در یک لباس از رنگ و طرح استفاده می کنیم مستقیما بر روحیات جامعه تاثیر گذاشته ایم و قطعا فرهنگ غنی این مملکت در صورت ارزش گذاری جلوه زیباتری خواهد داشت.

این طراح لباس آموزش در دانشگاه ها و مراکز آموزشی را سطحی دانست و اعلام کرد: در حوزه سر فصل دروس این رشته با مشکلات عدیده ای رو به رو هستیم و متعقدم که نیازمند تجدید نظر بر روی این بخش هستیم.

انتهای پیام/61