به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره "هفته کتاب" جمهوری اسلامی ایران، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران با اشاره به اهمیت و تاثیر "هفته کتاب" بر فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: در دوره‌های مختلف نوع رویکرد فعالیت در هفته کتاب متفاوت بوده است، در برخی ایام برنامه‌های مفصل و موثرتری را شاهد بودیم و در برخی دوره‌ها هم این رویداد کم‌رونق‌تر برگزار شده است. اما در مجموع این اقدام، فعالیت پایدار و ماندگاری است که به عنوان یک اقدام مثبت و ارزشمند قابل تقدیر است.

او ادامه داد: در هر حال، طبیعی است که تاثیرگذاری فعالیت‌های مرتبط با این مناسبت در گسترش فرهنگ کتابخوانی به مقدار زیادی وابسته به نوع فعالیتی است که در این ایام اتفاق می‌افتد. چنان‌چه در مواردی که فعالیت‌های مفیدی صورت گرفته شاهد آن بوده‌ایم که رویکرد کلی جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی حرکت کرده و اشتیاق و علاقه‌ای در بین مخاطبان موضوع و به ویژه جوانان و نوجوانان و گروه نخبگان جامعه پیش آمده است.

پرویز با تاکید بر این‌که پتانسیل‌های نهفته مثبت و خوبی در برخی تشکل‌ها مانند انجمن قلم وجود دارد، تصریح کرد: تعداد زیادی از نویسندگان در رده‌های سنی مختلف عضو این انجمن هستند و این آمادگی را دارند که در گسترش و رونق کتابخوانی در سطح جامعه فعالیت کنند. از این روست که طرح و برنامه‌های بسیاری در انجمن مطرح می‌شود که این نشان‌دهنده پتانسیل‌های موجود در چنین انجمن‌هایی است. اما یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجهیم، تامین هزینه برنامه‌هاست که فعالیت‌های‌مان را دچار مشکل می‌کند.

او همچنین درباره برنامه‌های انجمن قلم ایران در "هفته کتاب" گفت: در جلساتی که پیرامون فعالیت‌های قابل اجرا در "هفته کتاب" برگزار کردیم، در رابطه با چند مقوله صحبت و چند طرح مختلف برای هفته کتاب در نظر گرفته شد. برخی از این برنامه‌ها برای اجرایی شدن نیاز به زمان بیشتری دارند که تصمیم گرفته شد کلید آغاز کار آن‌ها در هفته کتاب زده شود و برخی دیگر که طرح‌های اجرایی هستند نیز در این هفته برگزار خواهد شد.

پرویز در پایان بیان کرد: به همین مناسبت، دو برنامه مشخص که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده در دستور کار قرار گرفت؛ یکی بحث تجلیل از منتقدان و دیگری بحث تجلیل از مدرسان حوزه داستان‌نویسی است. در حوزه داستان‌نویسی در سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزشمندی انجام شده و شاگردان برجسته‌ای در این حوزه تربیت شده‌اند، اما در بسیاری مواقع این فعالیت‌ها دیده نشده است. از این رو، در نظر داریم در هفته کتاب با تقدیر از معلمان، استادان و فعالان این حوزه، مشوق آن‌ها برای ادامه مسیرشان باشیم و همچنین، در ترغیب دیگر افراد مستعد به قدم گذاشتن در این مسیر بکوشیم.

بنا بر اعلام، بیست و هشتمین دوره "هفته کتاب" جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار "دانایی؛ مانایی" برگزار می‌شود.