به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مرتضی احمدوند با تبیین ابعاد هنرهای مفهومی متذکر شد: به همین دلیل است که هنرمندان و مسئولان تمایل دارند که این شیوه را برای ارائه آثار با مضامین گوناگون به کار بگیرند.

وی در تعریف هنرهای مفهومی (conceptual art) اظهار داشت: این هنرها همانند سایر واژگان ترجمه ‌شده در تمامی شاخه‌های هنری، یک تعریف معین و مشخص تاریخی دارد. جریانی اعتراضی به سلطه گالری و سرمایه بر هنر در سال‌های  1960. جریانی که اصالت اثر را در ایده می‌دانست و نه در جسم اثر هنری، اما در ایران به اشکال گوناگون ترجمه ‌شده است. 

احمدوند با تاکید بر اینکه تبیین هنر مفهومی در ایران، در یک مجال کوتاه، کار آسانی نیست گفت: اما آنچه در لایه اول می‌توان دید، تأسی بخشی از نوجویان هنر در ایران از جریانات اروپایی و آمریکایی هنر است که در سال‌های 1970 میلادی آغاز می‌شود.

وی افزود: گاهی این هنرمندان بدون درک زیرساخت‌های این شیوه از ارائه اثر هنری به خلق آثاری پرداخته‌اند که البته و در نوع خودشان و به لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند.

داور اولین جشنواره ملی هنرهای مفهومی رضوی (آهوان) متذکر شد: این جریان با وقوع انقلاب اسلامی به حاشیه می‌رود و جنگ ایران و عراق نیز اولویت پرداختن به هنرهای جدید را کمرنگ کرد به جز چند نمایش از تعداد کمی هنرمند و در سال 1380 اولین نمایشگاه هنر مفهومی مسیری جدید را برای ارائه آثار هنرهای تجسمی خارج از کادرِ بوم یا قالب معمول مجسمه‌سازی آغاز کرد.

احمدوند، کار در این عرصه را به همان میزان تخصصی دانست که در سایر شاخه‌های هنری وجود دارد و افزود: هنرمند بایستی قالب کار را بشناسد و مخاطب وظیفه‌اش آن است که مخاطب باشد.

وی ادامه داد: تجربه دوره‌های مختلف نمایشگاه‌هایی با شکل هنرهایِ جدید، نشان داده است که مخاطب بسته به علاقه ارتباط برقراری می‌کند، به جهت هنرمندان نیز، امروز دیگر این شکل از هنر لااقل دو دهه تجربه دارد و خوشبختانه در این زمینه کمبودی احساس نمی‌شود.

وی در خصوص آینده این جشنواره و راهکارهای توسعه این هنرها و استفاده از آن برای ارائه محتواهای خاص اظهار داشت: موفقیت نمایشگاه‌ها ارتباط مستقیمی با تداوم و کیفیت برگزاری دارد.

داور اولین جشنواره ملی هنرهای مفهومی با اشاره به اینکه در سال عجیب و فراگیریِ ویروس قرار داریم گفت: همین ‌که نمایشگاهی برگزار می‌شود خودش نوید اتفاق‌های خوبی است و آرزو می‌کنم فارغ از هر شکل از نتیجه، این حمایت‌ها ادامه داشته باشند و امیدوار باشیم تا اتفاقات خوب، بیشتر شکل بگیرند.

مرتضی احمدوند فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است که نزدیک به 20 سال در شاخه‌های مختلف هنری مشغول بوده و به طور همزمان تدریس هنر در مقطع دانشگاهی را نیز بر عهده دارد.

  اولین جشنواره ملی هنرهای مفهومی رضوی (آهوان) با هدف گسترش فرهنگ و معارف رضوی، بهره گیری از زبان و بیان هنر در آشنایی با سیره امام رئوف (ع)، رجوع به پشتوانه های فرهنگی و هنری در حوزه معارف رضوی و شناسایی استعدادهای خلاق فعال در عرصه هنرهای جدید برگزار می شود.

علاقمندان می توانند با آثار هنری تولید شده در انواع رسانه های هنرهای جدید همچون چیدمان، ویدوآرت، پرفورمنس آرت، هنر شبکه، لند آرت، فتو آرت، ورد آرت و .... با موضوع معارف رضوی در اولین جشنواره ملی هنرهای مفهومی رضوی (آهوان) شرکت کنند.

جشنواره هنرهای مفهومی رضوی (آهوان) با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری سمنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان، دانشکده هنر دانشگاه سمنان و ... برگزار خواهد شد.

 سی ام آبان مهلت ارسال آثار به این جشنواره است و اختتامیه جشنواره نیز قرار است نیمه بهمن ماه امسال به میزبانی سمنان برگزار شود.