به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، حسین صفری  معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر کمیته هماهنگی سازمان‌ها، نهادها و استان‌های هفته کتاب، اظهارداشت: امسال با توجه به وجود بیماری کووید ۱۹ به طور طبیعی بخشی از فعالیت‌ها در حوزه سازمان‌ها، نهادها، استان‌ها و به طور کلی مجموعه‌ها و نمایشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار و اجرا می‌شود.

او افزود: به محض این‌که از سوی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفته کتاب ابلاغیه صادر شد شروع به برنامه‌ریزی کرده و مکاتباتی را با ادارات کل استان‌ها انجام دادیم. حتی اروند، کیش، جنوب کرمان، سازمان‌ها و نهادهای همکار که حدود ۱۵۲ سازمان را شامل می‌شود رصد و شناسایی کرده و با آن‌ها مکاتبه کردیم و برنامه‌های مورد نظرشان در هفته کتاب را درخواست کردیم.

صفری با اشاره به این‌که نگاه ما این است که در هفته کتاب کل ایران رنگ این هفته را بگیرد، گفت: علی‌رغم این که فعالیت‌های اجتماعی‌مان محدود است ولی در پی این هستیم تا تمام ایران به رنگ هفته کتاب درآید و زنگ کتاب و کتابخوانی در کل ایران نواخته شود. بر این اساس برای اولین‌بار با کل وزرا، ستاد کل نیروهای مسلح و شهردار تهران مکاتبه‌ای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد؛ البته در کنار این کار با سازمان‌ها و مجموعه‌های متعددی که برنامه داشتند نیز مکاتبه صورت گرفت.

مدیر کمیته هماهنگی سازمان‌ها، نهادها و استان‌های هفته کتاب همچنین اظهار کرد: نکته جالب توجه برای من این بود که این بیست‌وهشت دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تاثیر خود را گذاشته است و بسیاری از سازمان‌ها امسال زودتر از ما سراغ این هفته رفته و به فراخور شرایط امروز که فعالیت‌ها بیشتر مجازی است نشست‌ها و گفت‌وگوهایی را برای هفته کتاب به صورت مفصل برنامه‌ریزی کردند.

او ادامه داد: با توجه به این که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها سرفصل‌هایی برای اجرای بخش‌هایی در هفته کتاب دارند، امسال بدون استثنا همه سازمان‌ها و نهادها دارای برنامه بوده و پیشگام هستند. فکر می‌کنم در این دوره از هفته کتاب شاهد برگزاری پررنگ‌تر و بیشترتر برنامه‌هایی در سازمان‌ها، نهادها و مناطق مختلف کشور هستیم که البته این امر نیز تلاش بیست‌وهشت دوره گذشته هفته کتاب است. 

صفری با بیان این‌که واقعیت این است که اگر چه کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرد اما سبب‌ساز اتفاقات خوبی نیز بود که یکی همین توجه بیشتر به فضای مجازی و موضوع اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: یکی از موارد مهم در اطلاع‌رسانی همین مکاتباتی را شامل می‌شود که شاید برای ما عادی است؛ وقتی با وزیر و مقام عالی یک مجموعه مکاتبه می‌کنیم تا سلسله مراتب پایین‌تر نیز به آن امر توجه کرده و در هفته کتاب حداقل این زنگ کتاب در وزارتخانه‌ها زده ‌شود. 

او در ادامه بیان کرد: بر همین اساس برنامه‌های خوبی را از وزارتخانه‌ها داشتیم، با انجمن‌های صنفی ناشران و ویراستاران تا انجمن کودک و انجمن آموزشی و دانشگاهی، و درواقع با حوزه نشر و کسانی که به نوعی با این حوزه در ارتباط‌اند مکاتباتی را انجام دادیم و بسیاری از برنامه‌های‌شان نیز اخذ شده است. برنامه‌هایی را که خودشان به تنهایی نمی‌توانند برگزار کنند و قابل مشارکت است با حمایت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، و به گونه‌ای با همکاری هم برنامه را تدوین و تبیین می‌کنیم تا هم بتوانیم مشارکت داشته باشیم و هم آن برنامه‌ها بر اساس محورها و شعار هفته کتاب صورت پذیرد.

مدیر کمیته هماهنگی سازمان‌ها، نهادها و استان‌های هفته کتاب گفت: با توجه به شعار بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب، "دانایی؛ مانایی" به نظر من نقش همدم بودن کتاب در این روزها پررنگ شده است. موضوع فضای مجازی نیز در این ایام پررنگ‌تر شد؛ در این صورت اطلاع‌رسانی قوی‌تری نیز انجام می‌شود. شاید اگر کار فیزیکی داشتیم درگیر اجتماعات شده و از فضای مجازی غافل می‌شدیم ولی در حال حاضر چون پایه کار را بر فضای مجازی گذاشته‌ایم این اتفاق رخ داده و برنامه‌های مفصلی با محوریت فضای مجازی سمت ما آمده و از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه عملی می‌شود. 

 او درباره نحوه اجرای برنامه‌ در استان‌های مختلف بیان کرد: استان‌هایی که کمتر درگیر این بیماری هستند به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری برخی برنامه‌ها به صورت حضوری را نیز فراهم کرده‌اند. از آن‌جایی که درصدد هستیم افتتاحیه هفته کتاب را در استان فارس پایتخت کتاب برگزار کنیم، احتمالا در این شهر نیز برنامه‌ای ویژه داشته باشیم ولی عمده فعالیت استان‌ها بر بستر فضای مجازی است؛ از نشست‌های مختلف نقد و قصه‌گویی تا برنامه‌های رونمایی کتاب و رفتن خدمت نویسندگان و پیشکسوتان نشر از دیگر برنامه‌های استان‌ها و سازمان‌های سراسر کشور است.

او افزود: همچنین بناست تا بتوانیم در این ایام سایت اهدای کتاب را فعال کرده و هم اهدادهنده داشته باشیم و هم اهداگیرنده. امیدواریم بتوانیم این کار را بسط دهیم. بخش توزیع معاونت اقتصاد و فرهنگ نیز این کار را پیگیری کرده و شروع می‌کنیم؛ اگرچه در طول سال به طور مرتب این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

صفری در پایان گفت: ما هفته کتاب را برای ایران دیده‌ایم و این هفته را تنها معطوف به پایتخت نکرده‎‌ایم؛ همچنین تمرکز بیشتر را بر سازمان‌ها، استان‌ها و نهادها گذاشتیم و آنها نیز از پیش برای هفته کتاب برنامه داشتند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار "دانایی؛ مانایی" برگزار می‌شود.