سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "سهولان" به کارگردانی هادی رمضان‌پور به بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا در اسپانیا راه یافته و به رقابت با آثاری از کشورهای دیگر می‌پردازد.

"سهولان" فیلمی اجتماعی درباره مردمان کردستان است که به خاطر شرایط مجبور به کولبری می‌شوند. در این فیلم امین تارخ، ثریا قاسمی، علی رام نورایی، ندا قربانیان به ایفای نقش می‌پردازند.

رمضان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم گفت: در سفری که به کردستان داشتم با مردان و زنان کولبر آشنا شدم که با وجود داشتن تحصیلات عالیه، به دلیل مشکلات معیشتی و نبود شغل مناسب با مبالغی بسیار اندک مجبور به انجام این کار برای گذران زندگی هستند. ازآنجایی‌که عموماً در آثار سینمایی چهره‌ای نه‌چندان واقعی از مردم کردستان به نمایش گذاشته شده بود، برای آشنایی بیشتر مدتی را با آن‌ها زندگی کردم و سعی کردم فیلمی را بسازم که در آن عشق و احساس بسیار وجود دارد. "سهولان" داستانی عاشقانه از کولبران و سنت‌های مردمان این منطقه است.

او ادامه داد: این فیلم سال 98 ساخته شد و تقریباً 60 تا 70 درصد فیلم به مشکلات این مردم می‌پردازد، شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی است و عمدتاً در فصل سرما بیکار هستند و برای این که بتوانند مخارج زندگی و معیشت خود را تأمین کنند با مبالغ بسیار اندکی به سمت کولبری سوق داده می‌شوند و چون مجبور هستند این کار را انجام می‌دهند. این عدم توانایی در عشق و زندگی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. ریشه داستان با ماجرای کولبران شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

فیلم سهولان

این کارگردان همچنین بیان کرد: "سهولان" پیش از این در اسپانیا و کن نمایش داده شد و بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردم. به نظرم وقتی فیلمی می‌سازیم نباید چرک و کثیف آن را نشان دهیم و فرهنگ کشورمان را خراب کنیم. به همین جهت من در کنار نشان دادن سختی کار کولبری، سرما و جبر زمان و جغرافیا را نیز نشان دادم و در کنار آن فضای زیبا و جغرافیای زیبایی استان کردستان را به نمایش گذاشتم که در جذب توریسم نیز اثرگذار باشد. درواقع در کنار تلخی که در کار وجود دارد از عناصری استفاده کردم که جنبه مثبت نیز داشته باشند و از آن تلخی بکاهند.

رمضان‌پور در ادامه درباره حمایت از مردم منطقه اظهار کرد: متأسفانه دولت باید حمایت می‌کرد که این کار را انجام نداده است، درحالی‌که می‌شد همان افرادی که از کولبران استفاده می‌کنند به‌جای کولبری از آن‌ها حمایت کنند و با سرمایه‌گذاری درست محصولاتی را تولید کنند که این افراد بتوانند مشغول به کار شوند متأسفانه این اتفاق نیز رخ نداده است.

او درباره استفاده از مابه‌ازای بیرونی برای خلق کاراکترها توضیح داد: بله همه کاراکترها مابه‌ازای بیرونی دارند. قصه‌ای شنیدم که بسیار تلخ بود، به همین جهت آن را دراماتیزه کردم و از تلخی آن کاستم تا مخاطب اذیت نشود.

این کارگردان درباره استفاده از بازیگران چهره نیز گفت: جالب است که بدانید برای ساخت این فیلم بسیار اذیت شدم و اکثراً می‌گفتند چرا از بازیگران چهره استفاده نمی‌کنید، به نظرم رسید که انگار چهره جدیدی متولد نمی‌شود، به همین جهت من شخصیت‌های اصلی را از  بازیگران کرد انتخاب کردم و سایر بازیگران نیز مدت‌ها با همراهی مشاور، زبان کردی را یاد گرفتند. در استان کردستان 12 نوع گویش کردی وجود دارد که برخی برای خودشان نیز غریب است. بنابراین ما از مربی استفاده کردیم تا به آن لهجه مدنظر برسیم. جالب است که وقتی از خودشان نظر می‌خواستیم باور کرده بودند که بازیگران ما کرد هستند.

رمضان‌پور در ادامه درباره زمان اکران این فیلم نیز عنوان کرد: بعد از پایان یافتن حضور جشنواره‌ای فیلم ابتدا آن را در کردستان ایران و بعد کردستان عراق اکران می‌کنیم و بعد اکران سراسری را آغاز خواهیم کرد. به اکران آنلاین فکر نمی‌کنم چون آسیب‌های بسیاری دارد و ازآنجایی‌که فیلم به‌سرعت دانلود می‌شود، این کار را انجام نمی‌دهم.

او همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود نیز توضیح داد: سریال "آینه درون" را آماده دارم که متأسفانه تلویزیون با قیمتی بسیار ارزان قصد خرید آن را داشت و از فروشش منصرف شدم به همین دلیل در تلاش هستم تا بتوانم آن را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی آماده کنم. این سریال در 13 قسمت تولید شده است. قصه درباره پسری جوان و لاابالی است که به دلیل موقعیت اجتماعی که عمویش دارد وارد شرکتی می‌شود. او یک آینه پیدا می‌کند که درونش را نشان می‌دهد و همین آینه رفته‌رفته او را دچار تغییر می‌کند که در راستای این تغییر اتفاقاتی رخ می‌دهد که قصه را پیش می‌برد. علی صادقی، امیر غفارمنش، محمدرضا هدایتی، علی کاظمی برخی از بازیگران این سریال طنز هستند. همچنین فیلم سینمایی "عروس نیزار" را نیز آماده دارم که تقریباً نزدیک به ژانر وحشت است و بر اساس کارمای طبیعت قصه پیش می‌رود. این فیلم در مرحله تدوین قرار دارد و مریم مؤمن، بهزاد رحیم خانی ، دانیال عبادی، ندا قربانیان و سهیل قاصدی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند که سعی دارم آن را برای حضور در جشنواره آماده کنم.