سرویس سینمایی هنرآنلاین: هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی را به‌عنوان نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار 2021 انتخاب کرد.

رائد فریدزاده دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: کار این هیئت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در این دوره به دلیل شیوع ویروس کووید-19، با بررسی 90 فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیئت انتخاب به یک فهرست متشکل از 12 فیلم رسیدند.

به گفته فریدزاده، در ادامه هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار با بازخوانی مقررات به بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها پرداختند و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، از میان سه فیلم "خورشید" مجید مجیدی، "درخت گردو" محمدحسین مهدویان و "یلدا" مسعود بخشی، فیلم "خورشید" به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

مجیدی "خورشید" را با فیلمنامه‌ای از نیما جاویدی و همراهی امیربنان" ساخت. در این فیلم علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی در کنار بازیگران نوجوانی چون روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، صفر محمدی، علی غابشی و علی تقوازاده به ایفای نقش می‌پردازند.

قصه فیلم درباره نوجوانی به نام علی (زمانی) است که مشکلاتی در خانواده دارد و مادرش در بیمارستان بستری است. او از سوی پیرمردی به کار دعوت می‌شود تا یک زیرخاکی پیدا کند. علی به همراهی دوستانش در جستجوی این زیرخاکی برمی‌آیند.

"خورشید" نخستین بار در سال 98 در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در 10 بخش نامزد دریافت جایزه شد و درنهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. فیلم جدید مجیدی سپتامبر گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز رقابت کرد و جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را برای روح‌الله زمانی به همراه داشت.

"خورشید" همچنین به‌تازگی در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلم، پروانه زرین بهترین کارگردانی، پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان و پروانه زرین بهترین کارگردانی در بخش مسابقه سینمای ایران شد.

برای ششمین بار است که فیلمی به کارگردانی مجیدی به نمایندگی از ایران در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی رقابت می‌کند. پیش از این فیلم‌های "بچه‌های آسمان"، "رنگ خدا"، "باران"، "آواز گنجشک‌ها" و "محمد رسول‌الله (ص)" به کارگردانی او از سوی ایران برای رقابت در اسکار انتخاب شدند. "بچه‌های آسمان" در 1999 اولین نامزدی اسکار کشورمان را در بخش فیلم بلند بین‌المللی به همراه داشت، هرچند جایزه اسکار را به فیلم "زندگی زیباست" روبرتو بنینی واگذار کرد.

ایران تا پیش از این 25 بار در رقابت فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرده و برای "جدایی نادر از سیمین" (2011) و "فروشنده" (2016) هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی، دو بار جایزه اسکار دریافت کرده است.

فیلم‌های "جهان با من برقص" (سروش صحت)، "خانه پدری" (کیانوش عیاری)، "شنای پروانه" (محمد کارت)، "روزهای نارنجی" (آرش لاهوتی)، "تومان" (مرتضی فرشباف)، "مسخره‌باز" (همایون غنی زاده)، "مردن در آب مطهر" (نوید محمودی)، "یلدا" (مسعود بخشی)، "کشتارگاه" (عباس امینی)، "حمال طلا" (تورج اصلانی)، "درخت گردو" (محمدحسین مهدویان) و "خورشید" (مجید مجیدی) فهرست اولیه هیئت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل دادند.

هیئت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار 2021 از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، محمدعلی نجفی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید محمد داودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) تشکیل شد و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) به‌عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی ‌کرد.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی، اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) به پایان می‌رسد.

فهرست کوتاه نامزدهای این بخش که شامل 10 فیلم است، 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) اعلام می‌شود. اسامی پنج نامزد نهایی 15 مارس 2021 (25 اسفند 1399) همراه با نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

نود و سومین دوره جوایز اسکار با حدود دو ماه تأخیر نسبت به سال‌های گذشته، 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند و درنهایت جایزه این بخش به "انگل" ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی رسید.