سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نفیسه عمران با عنوان "دنیاهای داغ" در گالری هما، نمایشگاه نقاشی اشکان ماهرویی با عنوان "آشوب" در گالری ویستا، نمایشگاه نقاشی‌های فاطمه مرادی در نگارخانه بهارک و نمایشگاه نقاشی محمدجعفر پاکروان با عنوان "فرهاد، فروغ و باقی ماجرا" در گالری سیحون سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

دنیای خیال

نمایشگاه آثار نفیسه عمران با عنوان "دنیاهای داغ" در گالری هما برگزار شد. او در این مجموعه نیز همانند آثار قبلی خود دنیایی خیالی و رازآلود را به نمایش کشیده است که ساکنان آن حیوانات گوناگون هستند. با این‌حال در هر مجموعه از آثار او به شکلی متفاوت با این دنیا و ساکنانش برخورد شده است.

در بیشتر تابلوهای این مجموعه شاهد حضور انبوه و درهم فشرده حیواناتی هستیم که در پایین کادر قرار دارند و از این میان یک یا دو حیوان به بالا پریده است و دیگران در حال تماشای او هستند. حیواناتی که از جمع جدا شده‌اند در حال جنگ با یکدیگر هستند و گاه به نظر می‌رسد که خود را از فشار و خفقان جمعیت آزاد کرده و بیرون پریده‌اند، هرچند که راه گریزی برای آنها وجود ندارد و دوباره به زمین خواهند افتاد.

نمایشگاه آثار نفیسه عمران در گالری هما

در این تصاویر روایت مشخصی وجود ندارد و حضور حیوانات و رفتارهای آنها مخاطب را به تخیل وا‌می‌دارد تا داستان و روایت شخصی خودش را برای تصویر داشته باشد. حیوانات نیز گاه شباهت‌هایی به نمونه‌های واقعی دارند و گاه موجوداتی فراواقعی هستند که از خیال هنرمند آمده‌اند. اما در این میان گهگاه با فیگورهای انسانی نیز مواجه می‌شویم. با این‌حال انسان هیچ مزیتی بر دیگر موجودات ندارد و نه تنها در میان جمع حیوانات قرار گرفته است، که واکنشی همانند آنها به پیرامون خود دارد.

نکته قابل‌توجه در آثار عمران فضاسازی و نحوه استفاده از رنگ است. همه این تابلوها با هاله‌ای از رنگ سیاه احاطه شده‌اند و نوری مرکزی از یک نقطه بر روی عناصر درون کادر تابیده است. این نورهای رنگین همانند روزنه یا دروازه‌ای به سمت بیرون هستند و پرش‌های حیوانات نیز به سمت آن انجام شده است. زمینه تختی که هیچ نشانه‌ای از طبیعت یا موقعیت آشنای دیگری در آن نیست، باعث می‌شود تاکید بیشتری روی جانوران و جهان وهم‌آلود آنها وجود داشته باشد و این مسئله با استفاده از رنگ‌های درهم‌رفته و بی‌مرز بودن بدن حیوانات، تشدید شده است.

 

طبیعت از چند نگاه

نمایشگاه نقاشی اشکان ماهرویی با عنوان "آشوب" در گالری ویستا برگزار شد. ماهرویی در این آثار به نقاشی از طبیعت پرداخته است، اما او برخوردهای متفاوتی با این موضوع دارد و آنچه از طبیعت در آثارش نشان می‌دهد برای انتقال مفاهیم مختلف است. در یک دسته از آثار این مجموعه صرفا با مناظری زیبا مواجه هستیم که هیچ عامل غیرطبیعی در آنها دیده نمی‌شود. با این‌حال نقاش با افزایش کنتراست و استفاده از رنگ‌هایی درخشان، مناظری را پیش روی مخاطب قرار داده است که دارای عمق هستند و باوجود کادرهای کوچک خود، دورنمایی وسیع را نمایش می‌دهند.

ماهرویی علاوه بر تاکید بر رنگ‌ها، در مواردی مانند حرکت و شکل ابرها، نور خورشید یا ماه و موج‌های دریا نیز تاکید فراوانی داشته و به‌این‌ترتیب صحنه‌هایی پرانرژی را به وجود آورده است که گاه از واقعیت به دور هستند و بیشتر جنبه بیان احساسات شخصی را پیدا می‌کنند.

نمایشگاه آثار اشکان ماهروئی در گالری ویستا

بخشی از آثار این مجموعه به ارتباط میان انسان و طبیعت اختصاص دارد. هنرمند در این آثار مستقیما انسان را وارد کادر خود کرده و او را به عنوان ناظر طبیعت به تصویر کشیده است. آدم‌ها در این آثار نه عضوی از محیط که گردشگرانی دوربین به دست هستند که زیبایی‌های مقابل چشم خود را با دوربین ثبت می‌کنند تا یادگاری از حضور خود در طبیعت را به همراه داشته باشند.

اما در تعداد دیگری از آثار با اجزایی از طبیعت مواجه هستیم که دچار آسیب و نابودی شده‌اند. لاک‌پشتی با سر له شده یا لاشه خرسی در دشت وسیع، می‌تواند از حضور مهاجمی خبر دهد که آگاهانه یا ناآگاهانه در حال نابودی محیط‌زیست است و یا سیر طبیعی زندگی و مرگ و زوال همه جانداران را به تصویر می‌کشد.

 

دنیای مشاهیر

نمایشگاه نقاشی محمدجعفر پاکروان با عنوان "فرهاد، فروغ و باقی ماجرا" در گالری سیحون برپاست. او در این آثار به شخصیت‌های معروفی پرداخته است که در زمینه فعالیت خود تاثیرگذار بوده و در ذهن مردم مانده‌اند. در این تابلوها شخصیت موردنظر در مرکز تصویر قرار گرفته و فضای اطرافش با انبوهی از تصاویر مرتبط با او پر شده است. این تصاویر گاه بازسازی عکس‌هایی مستند هستند و گاه روایتی تاریخی یا حاشیه‌های زندگی یک شخص که بارها بازگویی شده‌اند را نمایش می‌دهند.

حضور بهرام بیضایی در میان کادر نقاشی با تصاویر صحنه‌هایی از فیلم‌های او احاطه شده است و بهمن محصص را در میان المان‌هایی از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش می‌بینیم. اما در مواردی که فعالیت‌های شخصیت موردنظر دارای نشانه‌های تصویری نبوده است، با تصاویر مستند یا انتزاعی مواجه می‌شویم. محمدرضا شجریان در میان عکس‌های خانوادگی، تصاویر اجرای کنسرت و نقوشی نمادین که بیانگر احساس و هنر او هستند قرار دارد و احمد شاملو را میان عکس‌ها و المان‌هایی برگرفته از اشعارش می‌بینیم.

نمایشگاه آثار محمدجعفر پاکروان در گالری سیحون

پاکروان با جستجو و مطالعه پیرامون هرکدام از این شخصیت‌ها، شناختی از آنها به دست آورده و المان‌هایی را به کار برده است که برگرفته از زندگی شخصی افراد و آثاری است که خلق کرده‌اند. بااین‌حال در هیچ‌کدام از تابلوها با تصویری کاملا مطابق واقع مواجه نیستیم. هنرمند این افراد و نمادها را از فیلتر ذهنی خود گذرانده و نگاهی اگزجره به آنها دارد. به جز چهره افراد مشهور که حفظ شباهت در آنها تا حدود زیادی رعایت شده است، در باقی نقاط نقاشی با تصاویری خام‌دستانه و ساده مواجه هستیم که با آزادی عمل و بدون توجه به جزییات نقاشی شده‌اند و به‌این‌ترتیب پاکروان در این آثار ذهنیت خود درباره این افراد را نمایش داده است.

نمایشگاه نقاشی محمدجعفر پاکروان تا 21 آبان در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

 

فرم‌ها و صورت‌ها

نمایشگاه نقاشی‌های فاطمه مرادی در نگارخانه بهارک برپاست. مرادی در این آثار با استفاده از فرم‌های مختلف به ایجاد ترکیب‌بندی‌های متنوعی اقدام کرده است که با وجود دوری از هرگونه فرم طبیعی در بیشتر موارد تداعی‌کننده چهره انسان هستند و در تعدادی دیگری از آثار نیز تصاویری کاملا انتزاعی را تشکیل می‌دهند.

خط و سطح اجزای اصلی تشکیل‌دهنده این تابلوها هستند. سطوح رنگی که فرم‌های هندسی دایره و مثلث دارند یا فرم‌های آزاد را شکل داده‌اند، زمینه‌ای هستند تا خطوط سیاه روی آنها قرار گرفته و علاوه بر تزیین کردن‌شان، به آنها هویتی مانند اجزای چهره بدهند. کنار هم قرار گرفتن این سطوح و فرم‌ها در نهایت باعث ایجاد صورت‌هایی شده است که مانند ماسک‌های آیینی به نظر می‌رسند.

نمایشگاه نقاشی‌های فاطمه مرادی در نگارخانه بهارک

اما در تعدادی از تابلوها این تصاویر وجهه انسانی بیشتری پیدا می‌کنند و شاهد نیم‌تنه‌هایی هستیم که در محیط پیرامون خود دیده می‌شوند. در این آثار نیز همچنان با فرم‌هایی ساده و هندسی مواجه هستیم و تعدد رنگ‌ها در هر تابلو و استفاده از انواع خطوط منحنی و مورب باعث شده است تصاویری پویا و پر انرژی به وجود آید.

نمایشگاه نقاشی‌های فاطمه مرادی تا 14 آبان ماه در نگارخانه بهارک به نشانی ده ونک، کوچه شهید صابری،کوچه یکم، پلاک۱ برپاست.