به گزارش هنرآنلاین، هیات داوران نخستین جشنواره ملی داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر متشکل از مریم سعادت کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، محمد لارتی رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید، ضمن اعلام برگزیدگان این جشنواره ملی بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

به نام خالق زیباترین قصه‌ها

برگزاری نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی روستا و عشایر فرصت خوبی بود برای شنیدن قصه‌ها در فضایی که عطر و بوی صمیمیت و سادگی زندگی روستا و عشایری ایران عزیزمان را داشت. ساعت‌ها در جادوی کلمه‌ها غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر قصه‌گویان سپردیم. به سرزمین‌های افسانه‌ای پاگذاشتیم و همراه با قهرمانان قصه‌ها شاد شدیم، گریستیم، ترسیدیم، امیدوار شدیم و سرانجام به معجزه نیکی و پیروزی همیشگی خیر بر شر، پی بردیم.

پس از دیدن 70 اثر قصه‌گویی از 400 قصه‌ رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره، بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده داشتیم، کوشیدیم، نقاط قوت و ضعف قصه‌ها را بررسی کنیم و ضمن انتخاب آثار برگزیده، آنچه از بررسی این اجراها در کنار یک دیگر دریافتیم را به قصه‌گویان حاضر در برنامه اعلام نماییم: با این امید که توجه به آن بتواند در بهبود اجراهای قصه‌گویی  طی سال‌های آینده کمک کند: 

1.شوق و علاقه قصه‌گویان و تلاش و کوشش ایشان خصوصا پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های روستایی برای ارائه اجراهایی در خور توجه، ستودنی است. با این همه، گمان آن است که برخی ایرادهای موجود در اجراهایی که دیدیم می‌توانست با نقد و بررسی قبل از حضور در مرحله ملی برطرف شود. از این رو توصیه می‌کنیم کلیه اجراهای قصه‌گویی در مراحل نخست، توسط مشاورین و هیات انتخاب اولیه بررسی شده و نقاط ضعف آن‌ها به قصه‌گو اعلام و برای رقابت در مرحله نهایی بر طرف شود. 

2. شناخت قصه‌های روایی و قابل نقل از بدیهیات یک قصه‌گوی موفق است پس ضروری است قصه‌گویان برای تبدیل و بازآفرینی هنرمندانه قصه‌های مذهبی که اکثرا در زندگی‌نامه و شرح‌حال هستند، همت بیشتری نمایند.

3. روایت قصه به زبان نوشتار، موجب قطع ارتباط مناسب قصه‌گو با مخاطب می‌شود و از صمیمیت زبان قصه‌گو می‌کاهد، از این رو شایسته است قصه‌گویان قصه‌ها را به زبان گفتاری نقل کنند.

4. وجود اجراهایی به زبان محلی از سراسر کشور عزیزمان اتفاقی خجسته بود و همچون یک آیینه بزرگ، تنوع قومی ایرانیان را به نمایش می‌گذاشت. با این همه گمان می‌کنیم اجراهایی که به زبان‌های بومی و محلی ارائه می‌شود، در بخش‌هایی از قصه می‌توان از زبان فارسی به عنوان زبان معیار، بهره گرفت تا امکان ارتباط قصه‌گو با تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم شود.

در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری شایسته‌ نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی روستا و عشایر و استقبال گسترده مخاطبان از این برنامه، آرزو می‌کنیم که در سال پیش رو شاهد توجه بیشترآحاد مردم به هنر قصه‌گویی خصوصا قصه‌های روستا و عشایر که آکنده از تجربه، عشق و عنصرطبیعت هستند، بوده و آثار ارزنده‌تری از قصه‌گویان کشورمان ببینم و بشنویم.

همچنین با توجه به اهمیت احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های روستا و عشایر و ارزش‌گذاری بر هویت فرهنگی و هنری روستا و عشایر، هیات داوران بر این باورند که این جشنواره ظرفیت برگزاری در بخش بین‌الملل و فرا کشوری را با حضور کشورهای دیگر داراست.

امید آنکه شاهد روزهای خوب برای این جشنواره و قصه‌گویان شرکت کننده باشیم."

گفتنی است جشنواره مذکور در قالب شش بخش آزاد، کودک و نوجوان، بخش ویژه دفاع مقدس، پدربزرگ و مادربزرگ، مسجد روستای ما، بخش خردسال، طی بررسی داوران، بیست برگزیده خود را معرفی کرد.

بخش آزاد/آثاربرگزیده بزرگسال 

نفر اول: صادق کیانی

نفر دوم: یاسمن عباسی

نفر سوم: شادی آزاد

نفر چهارم: مریم زینلی

 

بخش کودک و نوجوان

نفر اول: امیرمحمد موسایی

نفر دوم: رها طاهری 

نفر سوم: حورا کریمی

نفر چهارم: یلدا محبی 

 

بخش ویژه دفاع مقدس 

نفر اول: آسیه رحمتی

نفر دوم: آرام امینی

نفر سوم: آرزو حقیقی

نفر چهارم: فرزانه ایران نژاد

 

بخش پدربزرگ و مادربزرگ

مریم معینی، آسیه صادقی، فاطمه یوسف زاده، صغری خواجوی (هر چهار نفر به صورت یکسان برگزیده شدند)

 

بخش ویژه مسجد روستای ما

محمدحسن حسینی، محمد نظری(هر دو نفر به صورت یکسان برگزیده شدند)

 

بخش خردسال 

لی‌لی‌ناز زنی‌وند، محمدرضا سبحانی مینایی(هر دو نفر به صورت یکسان برگزیده شدند)