به گزارش هنرآنلاین، نشر قو کتاب یادداشت‌های روزانه سجاد محقق از سفر حج را با عنوان "حاجی غیر‌بازاری" روانه بازار کتاب کرد. این یادداشت‌ها که روزنوشت‌های سفر محقق به حج تمتع در سال 1397 انجام شده و پیش از انتشار در قالب کتاب همزمان با ایام حج تمتع سال 97 در یکی رسانه‌ها به صورت روزانه منتشر شده است.

این یادداشت‌ها در 26 فصل از ماجرای تصمیم مولف برای رفتن به سفر حج و اتفاقات پیش از آن آغاز و تا آخرین طواف در مکه مکرمه ادامه دارد.

مهمترین ویژگی این سفرنامه که آن را خواندنی کرده است زبان و نثری است که محقق در خلق آن به کار برده است. محقق در این کتاب در مقام نویسنده تصویری جذاب و بدون روتوش از خود به عنوان یک حاجی ایرانی به نمایش کشیده است و یادداشت‌هایش را به سمت خلق یک روزنوشت فلسفی  و یا مردم‌شناسانه پیش نبرده است. این کتاب و نثرش روایتی بسیار خودمانی و دلنشین دارد که به قول نویسنده نه ذوق عرفانی ویژه‌ای دارد و نه قرار است چیزی بیشتر از آنچه موضوع روایت است را به مخاطب نشان دهد؛ با این همه هنر نویسنده در این یادداشت‌ها، حرکت کردن به سمت عمق معنایی، مکان‌ها، موقعیت‌ها و حس حاکم بر اماکن متبرکه‌ای است که نویسنده در آن طی این سفر به سر می‌برد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "فاصله تا نماز عشا را رفتم برای زیارت پیامبر (ص). مسیر عبور از جلوی مزار پیامبر، خیلی شلوغ بود. همان طور که روی نوک پا با فشار جمعیت هل داده می‌شدیم شروع کردم به سلام دادن. اصلا یکی از سختی‌های مدینه، همین است. نمی‌دانی اینجا که رسیدی باید به حضرت صدیقه(س) هم سلام کنی یا نه؟ اصلا سرت را کدام سمت باید بگیری؟ به نام دختر رسول‌الله بخوانیش یا همسر امیر‌المومنین؟ مادر حسنین یا حضرت محسن؟ مادر پهلو شکسته یا سیلی خورده؟ لاحول و لا قوهالا باالله. به اینها که فکر می‌کنی نفست حبس می‌شود و چشمهایت خیس. مشکل مدینه همین است. همیشه همین بوده. مدینه نه جای سفرنامه نوشتن است نه جای حرف زدن. مدینه به اندازه تمام عالم روضه دارد. هرچقدر دوست داری بخوان. تمام نمی‌شود. از باب بقیع زدم بیرون...

این کتاب در 157 صفحه و با قمیت 28 هزار تومان از سوی نشر قو روانه بازار کتاب شده است.