سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محبوبه حسینی موسی با عنوان "انتخاب طبیعی" در گالری پروژه‌های آران برپاست. حسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه در مدت سه سال شکل‌گرفته است، گفت: مجموعه قبلی من نیز با تور و پارچه ساخته شده بود اما تم متفاوتی داشت و به آدم‌ها و لایه‌های درونی آن‌ها پرداخته بودم، اما در این مجموعه تم طبیعت وارد کارهایم شد.

حسینی افزود: شیوه کار من به این صورت است که همیشه ابتدا طراحی می‌کنم و بعد به سراغ ساخت مجسمه می‌روم. در طراحی‌های این مجموعه دیدم که طرح‌هایم دائماً ساده‌تر شده و به سمت فضای طبیعی کشیده می‌شود. در همان زمان بود که مشغول مطالعه دوباره کتاب "انتخاب طبیعی" داروین بودم. داروین معتقد است که در هر نسل از جانوران مختلف تعداد زیادی نوزاد به دنیا می‌آید که با توجه به محدود بودن امکانات، بیشتر آنها از بین می‌روند و تعداد کمی از آنها با توجه به ژنی که از والدین خود به ارث برده‌اند و یا امکان آنکه خود را با طبیعت هماهنگ کنند، زنده می‌مانند. من هم از کودکی با طبیعت انس زیادی داشتم و گل‌ها و گیاهان را جمع‌آوری کرده و از آنها طراحی می‌کردم. پس از آنکه در این دوره بار دیگر، طبیعت وارد طراحی‌هایم شد، ذهنم چیزهایی را انتخاب کرده و زوائد را حذف می‌کرد و تصویرهایی را شکل می‌داد که دائما تغییر می‌کرد تا تبدیل به یک اثر هنری می‌شد. بنابراین احساس کردم نظریات داروین چقدر به کار من نزدیک است و شاید این مجموعه باید همان عنوان انتخاب طبیعی را داشته باشد.

او درباره استفاده از متریال فلز و توری در مجسمه‌هایش گفت: انتخاب توری در کارهایم به حدود ۷ سال پیش برمی‌گردد که یک اثر برای نمایشگاهی با موضوع فروغ فرخزاد ساختم. در اتود آن اثر یک قطعه توری شکل وجود داشت که دو قطعه دیگر را به هم متصل می‌کرد. برای ساخت آن اثر از توری استفاده کردم و پس از آن با توجه به جذابیتی که این متریال برایم داشت به صورت جدی وارد کارهای بعدی‌ام شد. از آن زمان برای کارهای کوچک از توری پارچه‌ای و برای کارهای بزرگ‌تر از توری فلزی استفاده کردم، اما درهرحال سعی می‌کردم کارهایم حس و حال لطافت توری را حفظ کند.

حسینی ادامه داد: در آثار این مجموعه از طبیعت الهام گرفتم اما آنچه بیننده مشاهده می‌کند گیاهانی است که در ذهنم تغییر کرده و گیاهان خودم را ساخته‌ام. بیش از هر چیز قصد داشتم ریتم و تکاملی که در طبیعت هست را نشان دهم. رنگ‌های مختلفی در کارها استفاده کردم اما در این مجموعه برای ایجاد یک فضای یکدست و درعین‌حال به دلیل هم‌زمانی با فصل پاییز، بیشتر کارهایی را نمایش دادم که از رنگ‌های زرد و اکر در آنها استفاده شده است. اغلب سعی می‌کنم از رنگ‌هایی که در طبیعت هست استفاده کنم اما به‌عنوان‌مثال اثری که با رنگ آبی ساخته شده است اگرچه نمونه طبیعی ندارد اما از ابتدای ساخت آن چنین رنگی را در ذهن داشتم و سعی کردم جلوی احساس خود را نگیرم.

این هنرمند افزود: من پیش از آنکه وارد کار مجسمه‌سازی شوم به صورت جدی طراحی می‌کردم. همچنان نیز در مرحله اول کارهایم طراحی می‌کنم و بعد بر اساس آنها یک مجسمه شکل می‌گیرد. در این مجموعه نیز هر گیاه را بارها طراحی کردم و در هر طرح روی آن تغییراتی ایجاد می‌کردم، تا جایی که احساس کنم طرح نهایی می‌تواند به یک مجسمه تبدیل شود.

نمایشگاه آثار محبوبه حسینی تا 12 آبان در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.