سرویس تئاتر هنرآنلاین، فرشید بزرگ‌نیا رئیس انجمن نمایش استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های هنرمندان تئاتر این استان در روزهای کرونایی گفت: در این مدت نمایشی به صحنه نیامده است، هرچند که مدتی مجوز بازگشایی سالن‌های نمایش صادر شد اما تا گروه‌های نمایشی خود را به منظور اجرا آماده کنند، دستور تعطیلی صادر شد و از این رو استان فعالیت‌های اجرایی نداشته است.

او در ادامه درباره فعالیت‌های مجازی هنرمندان چهارمحال و بختیاری نیز عنوان کرد: در تدارک برگزاری یک کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی هستیم که این کارگاه از چند روز آینده آغاز خواهد شد. در برپایی فعالیت‌های مجازی نیاز به زیرساخت‌هایی است که متاسفانه موجود نیست. اکنون در فکر راه‌اندازی یک تلویزیون اینترنتی هستیم که در این باره مذاکراتی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شده است.

بزرگ‌نیا در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر استانی نیز اشاره کرد: چهارمحال بختیاری نخستین استانی بود که فراخوان جشنواره را در تعطیلات نوروز منتشر کرد. چند نمایش نیز آماده اجرا در این جشنواره شده و جلساتی نیز با حضور سرپرستان گروه‌ها و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده و قرار بر این است این جشنواره یا به صورت آنلاین و یا با حضور تعداد محدودی تماشاگر، بسته به شرایط در هفته نخست آذر ماه برگزار شد.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه در این ایام بزرگ‌ترین مشکل، وضعیت ارتزاق هنرمندان در این شرایط اقتصادی کرونایی است، اظهار کرد: در این خصوص جلساتی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار برگزار شده است. در این شرایط وظیفه دولت‌ها حمایت از هنر به ویژه هنر تئاتر است، چراکه اکثر هنرمندان این امکان را دارند تا حتی در منزل به فعالیت خود ادامه دهند و از این رو شرایط هنرمندان تئاتر به دلیل نوع فعالیت‌شان بغرنج است.

او در ادامه اضافه کرد: در صورتی‌که فکری برای هنرمندان تئاتر نشود این هنر چندین سال به عقب باز خواهد گشت و حتی به زعم من باید فاتحه آن را بخوانیم. شاید هم دلیل بی‌توجهی به هنرمندان این رشته این است که ما در کشورمان به تئاتر نیازی نداریم هرچند که در این مدت به اقشار و صنوف دیگر هم توجهی نشان داده نشده؛ اما تئاتر دچار بی‌توجهی مطلق است. هنرمندان تئاتر حدود 9 ماه است که ریالی درآمد نداشته‌اند و کار دیگری نیز از آن‌ها برنمی‌آید چراکه تمام زندگی خود را در تئاتر گذرانده‌اند.

بزرگ‌نیا در ادامه افزود: سالن متروکه‌ای در این استان چندی پیش در اختیار انجمن قرار گرفت تا توسط هنرمندان استان گردانده شود و براین اساس با هزینه شخصی به منظور توسعه تئاتر در استان با یک سالن قاب عکسی و یک پلاتو تجهیز شد، اما متاسفانه در پی این شرایط سالن نمایش رها شد و حتی کمکی به وام‌گیرنده به منظور پرداخت اقساط وام این سالن نمی‌شود. اگر دولت در این شرایط از ما حمایت نکند پس چه زمانی قصد دارد اقدامی انجام دهد؟

او همچنین اضافه کرد: در این شرایط فلاکت بار، ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند با تخصیص بودجه‌ای از خسارت‌دیدگان کرونا دستگیری کند الزاماً نباید بر روی تخت بیمارستان باشیم که مورد حمایت قرار گیریم. شرایط هنرمندان در این ایام از یک مرده بدتر است. به نظرم باید نگاه ویژه و اقدامی اساسی و عملی انجام شود چراکه حرف و شعار و تیتر خبری کاری از پیش نمی‌برد.

فرشید بزرگ‌نیا درباره حمایت نهادهایی چون شورای شهر، استانداری و فرمانداری تصریح کرد: واقعیت این است پیش از شیوع کرونا با حمایت شورای شهر و شهرداری مرکز استان، برنامه‌‌ریزی‌‌هایی انجام شد اما با تغییر و تحول در شهرداری باید جلسات و پیگیری‌ها از سر گرفته می‌شد و باید تمام راه رفته را برمی‌گشتیم. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز جلساتی با استانداری برگزار کرد اما از وضعیت اقتصادی آن‌ها نیز مطلع هستیم، بنابراین باید فکری اساسی شود. ظرف چند روز آینده نیز جلسه دیگری با استاندار خواهیم داشت، گرچه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی مستقیم فرهنگ و هنر انتظار حمایت داریم چراکه تا استاندار را متوجه وخامت اوضاع کنیم دولت عوض شده است و فرد دیگری جایگزین خواهد شد.

رئیس انجمن نمایش استان چهارمحال بختیاری با بیان اینکه نسبت به توجه به مقوله فرهنگ و هنر گلایه‌مند هستیم، گفت: پیش از کرونا هم لزوم توجه به فرهنگ و هنر احساس نمی‌شد و اگر اینگونه بود که سیاست، اقتصاد و ... با مشکل مواجه نمی‌شد و تا این حد دچار نبود فرهنگ و اختلاس‌های بی‌شمار و ... نبودیم. معتقدم هنر با فرهنگ‌سازی می‌تواند از گسترش ویروس کرونا هم جلوگیری کند.

فرشید بزرگ‌نیا در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در صورتی‌که مبلغ 500 میلیون تومان بودجه به هر استان تخصیص داده شود در مجموع 15 میلیارد تومان بودجه نیاز است و هنرمندان استان‌ها جشن خواهند گرفت و با انگیزه به فعالیت خود ادامه خواهند داد و از این بلاتکلیفی خارج خواهند شد. این وظیفه دولت است و منت هم نیست و باید از هنر حمایت کند. باید به جای تعطیلی سالن‌های نمایش شکل فعالیت را همچون دیگر مشاغل عوض کنیم. تعطیلی تئاتر به جز از بین رفتن آن اتفاق دیگری را رقم نمی‌زند.