سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: خسرو آقایاری نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتابی را با محوریت نظریه‌های ادبیات کودک و نوجوان نوشته که در مرحله بازنویسی نهایی قرار دارد به هنرآنلاین گفت: سرفصل‌های پراکنده‌ای از این اثر را در کتاب‌ ماه "کودک و نوجوان" و نشریه "روشنان" منتشر کردم برای این که بازخوردهای آن را بگیرم. هم‌چنین چند باری برخی مباحث به صورت کارگاهی در مجامع دانشجویی طرح شده است.

او با بیان این‌که کتاب در سه فصل تدوین خواهد شد و بحث اصلی آن اهمیت نظریه بومی است، افزود: این که اساسا چرا نظریه باید بومی باشد؟ چرا باید وجود داشته باشد؟ تاریخچه‌های نظریه‌های رایج در دنیا بیشتر مغرب زمین را مورد بررسی، تدوین و نقد قرار دادم که از حوزه ساحت‌های بنیادی فلسفی شروع شده و یکی یکی آن‌ها را طرح و مورد نقد قرار دادم تا به ادبیات مدرن و پست‌مدرن رسیدم. در فصل سوم زمینه‌های شکل گرفتن نظریه بومی با رویکرد دینی مطرح شده است و این‌که اساسا با مبنا قرار دادن دین می‌توان به نظریه رسید یا نمی‌شود؟

آقایاری در پاسخ به این پرسش که آیا نگارش داستان جدیدی را آغاز کرده است، افزود: مشکل این است که سال‌هاست ذهنم درگیر این کتاب است و تا از آن فراغت پیدا نکنم نمی‌توانم سراغ اثر جدید بروم. اما تصمیم دارم رمانی جنگی و هم‌چنین کتابی با محوریت افسانه‌ها بنویسم.

آقایاری سردبیری ماهنامه کتاب "ماه کودک و نوجوان"، نشریه "روشنان"، دوماهنامه "الفبا" و... را به عهده داشته است. هم‌چنین در فعالیت‌های اجرایی او، دبیری چند دوره جشنواره "شعر و داستان جوان سوره"، مدیریت دفتر امور ادبی استان‌های حوزه هنری و نیز مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش دیده می‌شود. "عناصر درونی شعر"، "عناصر بیرونی شعر"، "از قبیله باران، زندگی نامه داستانی شیخ مرتضی زاهد" و "قصه‌های پهلوانی" از جمله آثار منتشر شده آقایاری محسوب می‌شوند.