به گزارش هنرآنلاین، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در آیین آغاز به کار نمایشگاه آثار خوشنویسی کاوه تیموری هنرمند و پژوهشگر عرصه خوشنویسی با عنوان آموزگار مهر گفت: کاوه تیموری فرهیخته‌ای در حوزه فکر و عمل است و همیشه سعی می‌کنیم از فرصت‌هایی که در اختیار ما می‌گذارد، بهره‌مند شویم.

وی گفت: خوشنویسی یکی از حوزه‌های فرهنگ و هنر مورد اشتیاق ماست که در آن غفلت شده است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای این هنر انجام دهیم. خط نوشتاری دانش‌آموزان و فرهنگیان نسبت به گذشته ضعیف شده است و این نشان دهنده این است که برای آموزش دانش‌آموزان باید بیشتر تلاش بیشتری کنیم که اکنون خوشبختانه در ظرفیت شبکه شاد در حوزه خوشنویسی می‌توانیم از اساتید صاحب‌نام بهره ببریم و این دانش و مهارت را در اختیار همه کشور قرار دهیم. درحالی‌که در گذشته شهرهای کوچک از اساتید بزرگ کم برخوردار بودند اما اکنون می‌توانیم از مرکز ایران آنها را بهره‌مند کنیم.

وی به پتانسیل جشنواره‌های فرهنگی و هنری غیر حضوری در راستای سطح مهارت دانش آموزان نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: کمتر هنری است که به انسان آرامش دهد و به فکر فرو برد. هنر خوشنویسی سبب شده است که بسیاری از کلام و متون فارسی در تاریخ برای آیندگان ماندگار شود، چون هنر خوشنویسی کلامی گهربار است.

 مرتضی کتبی مترجم و استاد پیشکسوت دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبائی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این نمایشگاه با خواندن متنی احساسی  در ستایش مقام معلم گفت: معلمی عشق و دلبری داند، جفا و ناز و ستمگری داند. معلم امروز ما کاوه تیموری است که تمامی سجایای معلمی را دارد و قدر معلم را می‌داند. بیهوده نام نمایشگاه خود را آموزگار مهر نگذاشته است که  این خود گواه بر معلمی اوست.

رسول مرادی پیشکسوت عرصه خوشنویسی در این مراسم کلام خود را با شعری از حافظ آغاز کرد گفت: این حرکت‌های فرهنگی است که جوامع انسانی را به بلوغ می‌رساند. کاوه تیموری در این دوران سخت نمایشگاهی با عشق و زحمت بسیار برپا کرده است. همه می‌دانند برای ارائه آثار علاوه بر سال‌ها تولید اثر ماه‌ها کار اجرایی نیاز است تا نمایشگاهی برگزار شود. این نمایشگاه در این دوران سرد معنایی بزرگان فرهنگ و هنر را به گرد هم جمع کرده است. 

محسن سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن گرافیک در ستایش مقام کاوه تیموری گفت: سال‌ها روی آثار ایشان مطالعه کردم و دکترای خود را مدیون آثار این هنرمند هستم. فعالیت‌های پژوهشی کاوه تیموری و حمیدرضا قلیچ‌خانی سبب شد که نام آنها در حوزه آموزش خوشنویسی جاودان شود. آنها فردوسی زمان ما در حوزه خوشنویسی هستند.

کاوه تیموری هنرمند این نمایشگاه در پایان با تشکر از زحمات تمام کسانی که وی را در برگزاری این نمایشگاه یاری کردند، گفت: برای بنده لذتی بیشتر از این نیست که از تاریکی وارد روشنایی شوم. معلمان ما قهرمانان ما هستند. نمایشگاه آموزگار مهر پاسخی است به روزگاری که مدرنیته با یک آهنگ شتابان می‌آید و در مقابل رابطه حسنه معلمی و شاگردی را ضعیف می‌کند. ما آخرین لذت‌ها را از سلوک شاگردی و معلمی ببریم در روزگاری که در بزرگان زمانی که  نام اساتید خود را به زبان می‌آوردند رعشه به بدن آنها می‌افتاد.

وی افزود: در روزگار معاصر به گفته سهراب، فرصت سبز حیات را برای آخرین جلوه‌های شاگرد و معلمی نباید از دست دهیم. نمایشگاه آموزگار مهر با استفاده از درون مایه غنی و کم‌نظیر ادبیات فارسی این سنت حسنه را مثل یک منظومه عظیم اجتماعی و فرهنگی در بر گرفته است تا  این سرمایه‌های بزرگ که از منظر جامعه‌شناسی جزو ارزش‌های عام برای همبستگی در جامعه است به هر شکل ممکن حفظ شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: در این ماه‌های اخیر که پیامدهای این بیماری بنیاد عاطفی و روابط اجتماعی را نشان گرفته است باید بیش از هر روز دیگر با رعایت پروتکل بهداشتی کار کنیم.

در پایان مراسم از آلبوم نفیس آموزگار مهر که شامل آثار این نمایشگاه در قالب کتاب است، با حضور هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر رونمایی شد.

۳۰ اثر آراسته به تذهیب رفعت موسوی هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی در این نمایشگاه حضور دارد که نتیجه هم‌افزایی خوش‌نویسی، تذهیب و شعر فارسی با هدف تجلیل از مقام شامخ استادان، معلمان و آموزگاران خلق شدند. این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برج میلاد برگزار خواهد شد. 

نمایشگاه آثار خوشنویسی آموزگار مهر دوشنبه ۲۸ مهر آغاز به کار کرد و تا ۸ آبان در گالری هنری برج میلاد به نشانی تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، خروجی همت شرق، ورودی برج میلاد میزبان علاقه مندان خواهد بود.