سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه سمپوزیوم ایده ماشه ۲۷ مهرماه در موزه هنرهای معاصر کیش برگزار شد. در این مراسم سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، ابوالفضل طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش، اعضای شورای شهر کیش و جمعی از مدیران و مسئولان این جزیره حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه احسان گرایلی، دبیر سمپوزیوم به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در طول سه ماه گذشته پرداخت و پس از آن کلیپی پخش شد که به صورت تصویری مراحل مختلف سمپوزیوم را در معرض دید حاضران قرار می‌داد.

سعید پورعلی در این مراسم گفت: ساحل ماشه بزرگ‌ترین قصه جزیره کیش است. سال ۱۳۴۹ جزیره کیش توسط عده‌ای از کارشناسان  به‌عنوان اقامتگاه زمستانه خاندان پهلوی انتخاب شد که مسائلی مانند داشتن آب شیرین، مرجانی بودن جزیره و ساحل‌های زیبای جزیره از دلایل آن بود. این هیئت مناسب‌ترین محل برای اقامت این افراد را ساحل شرقی جزیره کیش دانست زیرا دارای ساحلی ماسه‌ای است.  بااینکه نیمی از جمعیت کیش در آن زمان ساکن ساحل ماشه بودند، برای ساخت تأسیسات گردشگری در این محل افراد بومی را به محل دیگری منتقل ‌کردند. این محل مرکز تجارت و حاکمیت جزیره کیش بود و ساکنین این منطقه صیادان مروارید بودند، اما تنها چیزی که امروزه  از تاریخ کهن ساحل ماشه باقی مانده است مسجد ماشه و مسجد امیر است.

 پورعلی ادامه داد: اقدام مسئولان برای پرداختن به لنگرگاهی که مدت‌ها رها شده بود، کاری قابل تقدیر است و امکانی برای احیای دوباره ماشه ایجاد کرده است. هر اقدامی که در جهت احیای نام‌های تاریخی جزیره انجام شود باعث حرکت به سمت احیاء توریسم فرهنگی جزیره است.  به‌این‌ترتیب جامعه بومیان جزیره را با گردشگری و مفاهیم توسعه گردشگری درگیر می‌کنیم و حرکتی برای توسعه معیشت مردم بومی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: به نظر من ایده پردازی  برای ساحل ماشه می‌تواند اقدامی برای حفظ هویت جزیره باشد. آشنایی با مسائل تاریخی برای ایده پردازی درباره مناطقی که دارای تاریخی کهن هستند ضروری است و امیدوارم این سمپوزیوم قدمی در راه احیای هویت تاریخی ماشه  بردارد.

ابوالفضل طیبی نیز در این مراسم گفت:  اتفاقی که در سه ماه گذشته رخ داد حاصل کار مدیران و همکارانی است که بسیار تلاش کردند. محلی که ۲۰ سال مغفول مانده بود حالا در مدت کوتاهی تغییر خواهد کرد و این مسئله قطعاً بدون چالش نخواهد بود. ما در پروژه‌های مختلف جزیره کیش میزبان هنرمندان بزرگی بودیم. حوزه المان‌های شهری و به‌طور خاص المان ماشه، به دلیل اهمیت ویژه‌ای که برای مردم جزیره دارد، نیازمند توجه خاصی است. آرزوی من این است که در این پروژه  اتفاق بسیار خوبی رخ دهد و امیدوارم تاریخ  قضاوت خوبی از عملکرد ما در این زمینه داشته باشد.

در بخش معرفی برگزیدگان، پوریا جهانشاد به نمایندگی از سایر اعضای هیئت‌داوران، شامل حمید سوری، مهرداد ایروانیان و مجید ملانوروزی گفت: ما در هنگام قضاوت سعی کردیم  نهایت تمرکز و وسواس را داشته باشیم و انتخاب ما چیزی باشد که بتوانیم از آن دفاع کنیم. هیئت‌داوران ضمن تشکر از کلیه هنرمندان شرکت‌کننده در سمپوزیوم، پس از چند ساعت گفت و گو تصمیم به انتخاب سه طرح برگزیده گرفت. بااین‌حال هیچ‌کدام از این طرح‌ها نتوانست به عنوان ایده نهایی برای اجرا در ساحل ماشه انتخاب شود.

جهانشاد افزود: به عقیده هیئت داوران این طرح‌ها نیاز به بازبینی و تغییراتی برای رسیدن به تکامل دارند. این سه ایده در مدت زمانی محدود و در مشورت با اساتید به تکامل می‌رسند تا به ایده‌هایی مثمرثمر برای جزیره کیش تبدیل شوند و پس از آن طرح برگزیده انتخاب و معرفی خواهد شد.

پس از آن مونا آقابابایی و محمد سلیمانی با اثری به نام "بوم" ، گروه صفر با اثر  "گذرگاهی برای نگذشتن" و اثر شهریار رضایی، بدون اولویت‌بندی به عنوان ایده‌های برگزیده معرفی شدند.

در پایان این مراسم اهدای لوح تقدیر به هنرمندان، داوران و اعضای شورای سیاست‌گذاری شامل غفار آقازاده، احسان گرایلی، محمود محرومی، ندا آیتی، حمید شیری و هامین شادمانی انجام شد.