به گزارش هنرآنلاین، افتتاحیه سمپوزیوم ایده ماشه روز جمعه ۲۵ مهر با حضور ابوالفضل طیبی، مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش و هنرمندان مجسمه‌ساز در جزیره زیبای کیش برگزار شد.

در این مراسم ابوالفضل طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با بیان اینکه در سه ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد از المان‌های جزیره بازسازی و به‌سازی شده‌اند گفت: در کنار رسیدگی به المان‌های جزیره، ایجاد جاذبه‌های جدید شهری به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی شرکت عمران، آب و خدمات کیش در مسیر تحول فضای شهری مد نظر قرار گرفته و اجرایی شده است.

وی در ادامه با اشاره به سمپوزیوم هفت سنگ به عنوان یکی از برنامه‌های دستیابی به تحول در فضای شهری کیش اظهار کرد: سمپوزیوم هفت سنگ که در هفته گذشته به پایان رسید رویدادی هنری با نتیجه درخشان بود که طی آن هنرمندان با کمترین هزینه آثار ارزشمندی برای جزیره کیش خلق کردند و دیدن این آثار در طول سالیان سال هر بیننده‌ای را به تحسین وا‌می‌دارد.

طیبی افزود: سمپوزیوم ایده ماشه به لحاظ موقعیت تاریخی منطقه ماشه از اهمیت بسیار زیادی برای جزیره کیش برخوردار است و بعد فرهنگی و مذهبی این منطقه به دلیل وجود مسجد ماشه که مامن مناجات صیادان و ساکنان کیش بوده و دارای قدمت بسیاری است مارا برآن داشت در این منطقه اثری فاخر توسط هنرمندان خوب مجسمه‌ساز کشور ساخته شود.

وی تصریح کرد: ایده‌هایی که در این سمپوزیوم ارائه شده به لحاظ هنری و زیبایی آثار شاخصی هستند که بیانگر حساسیت و نگاه ویژه شرکت عمران، آب و خدمات کیش به حفظ و تقویت جاذبه‌های تاریخی بر بستر هنرفاخر در این جزیره است.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش در ادامه به تلاش‌های این شرکت در طرح آزادسازی سواحل اشاره و تاکید کرد: علاوه بر تحول در فضای شهری ، اجرای همزمان طرح مدیریت و آزادسازی سواحل کیش اگرچه کار بسیار دشواری بود اما به همت تیم پرتلاش این شرکت سرمایه‌ای با ارزش بسیار زیاد به جزیره کیش و شهروندانش بازگشت و بیش از ۳۸۸ هزار مترمربع از سواحل کیش آزاد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

وی در پایان سخنانش از برگزاری نشست‌هایی مشترک بین فعالان هنر مجسمه‌سازی و هنرمندان با تیم‌های امور شهری و فنی و‌‌‌‌‌عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش به منظور ایجاد تنوع و توسعه در منظر شهری جزیره خبر داد.

احسان گرایلی دبیر این سمپوزیوم در ابتدا ضمن خیر مقدم به حاضران برای حضور در این نشست، گزارش کوتاهی از روند اجرای این سمپوزیوم ارائه داد و گفت: این رویداد با توصیه مهندس طیبی از 15 تیرماه 99 کلید خورد. ساحل ماشه یکی از جزایر زیبای کیش و یک منطقه تاریخی در جزیره محسوب می‌شود. سال‌ها روستایی به این نام وجود داشته و قرار بوده زمانی اسکله‌ای در آن ساخته شود که نیمه کاره رها شده و از آن ستون‌هایی باقی مانده است.

وی افزود: برای طراحی فضای ساحل، شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد و از هنرمندان دعوت شد به جزیره کیش بیایند و از نزدیک فضای ساحل ماشه را مشاهده کنند. هدف ما این بود طراحی این ساحل را به یک رویداد تبدیل کنیم و با هم اندیشی بهترین اثری خلق شود که قرار است در ساحل قرار بگیرد. در ابتدا 50 نفر داوطلب وجود داشت که در نهایت ما به 15 نفر با 9 طرح پیشنهادی رسیدیم. دوستان به کیش آمدند و از نزدیک در جریان دغدغه‌های مهندس طیبی قرار گرفتند. قابلیت‌ها، امکانات، کاستی‌ها و ظرفیت‌ها مشخص شد. بعد از آن هم جلسات زیادی با هنرمندان داشتیم و کلیت رویداد براساس نظریات هنرمندان شکل گرفت.

گرایلی ادامه داد: یک بازه 50 روزه برای هنرمندان در نظر گرفتیم، هرکدام ماکت ایده خود را تهیه کردند و اکنون برای ارائه ایده خود در این نشست حضور دارند. ساحل ماشه برای کیشوندان بسیار مهم و خاطره‌انگیز است و یک حافظه مشترک مردم اینجا محسوب می‌شود.

دبیر رویداد در پایان گفت: اول اینکه هدف ما ایجاد بستر کار گروهی برای هنرمندان حوزه تجسمی بود و دومین نکته این که برای هر اثر 5 رای در نظر گرفته‌ایم، 4 رای از طرف داوران و یک رای از طرف خود هنرمندان خواهد بود. امیدواریم هرآنچه که برآیند این اتفاق است یک ارزش افزوده برای جزیره زیبای کیش باشد.

گفتنی است بهداد لاهوتی(زیستگاه)، مهدی رنگچی(رویا)، محسن رافعی(باغ معلق)، میثم هادیانی و غلامرضا هادیانی(تمنا)، مونا آقابابایی و محمد سلیمانی(بوم)، آرش غنچه‌پور(بازگشت کشتی مروارید)، شهریار رضایی(ابعاد بودن) و بیژن غنچه‌پور(به یاد بیاور) از هنرمندان شرکت‌کننده در این سمپوزیوم هستند که این آثار از سوی مجید ملانوروزی، پوریا جهانشاد، مهرداد ایروانیان و حمید سوری داوری و در پایان سه اثر برتر انتخاب و معرفی می‌شوند.