سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی از امروز یکشنبه 27 مهرماه به شکل رسمی آغاز به کار می‌کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها و نمایش آثار آن، تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته‌ و به‌ناچار برگزارکنندگان جشنواره، تصمیم به برگزاری آنلاین این بخش‌ها گرفتند.

این دوره از جشنواره با شعار "هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور" برگزار می‌شود.

طبق گفته علیرضا تابش دبیر جشنواره، امسال 403 اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این میان 325 اثر واجد شرایط قرار گرفتند و از این میان 101 اثر به بخش ملی راه یافتند و 11 اثر نیز به شکل فیزیکی نمایش داده خواهند شد.

ازجمله تغییراتی که در این دوره از جشنواره شاهد آن هستیم، حضور داوران کودک و نوجوان است، که در این دوره داوران ۵ تا ۱۵ ساله (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴) برخلاف گذشته، به‌صورت آنلاین آثار جشنواره را در خانه و از طریق برخط داوری می‌کنند. این افراد پس از ثبت نام و تأیید، می‌توانند طی روزهای جشنواره، بعد از دیدن آثار پنج بخش بلند داستانی، کوتاه زنده و انیمیشن، وب‌سری و بخش کروناروایت در یکی از پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا، به سامانه جشنواره مراجعه و یکی از سه گزینه (خوب، متوسط و ضعیف) را انتخاب کنند. نمایش فیلم‌ها برای داوران کودک و نوجوان و خانواده‌هایشان در پلتفرم‌ها رایگان در نظر گرفته شده است. همچنین با هدف اختصاص شرایط عادلانه برای داوری آثار این پنج بخش، اگر داوران کودک و نوجوان دیدن فیلمی را بر اساس جدول برنامه‌ها از یک پلتفرم از دست دادند، می‌توانند فقط یک بار دیگر، آن فیلم را در یک پلتفرم دیگر ببینند.

نمایش 11 فیلم بلند ایرانی به شکل فیزیکی

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سینما فرهنگ در تهران و پردیس سیتی‌سنتر در اصفهان به‌عنوان "خانه جشنواره" میزبان گروه خاصی از مدعوین به شکل فیزیکی خواهند بود و فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران"که عبارت است از: آرزوی زیبا" به کارگردانی علی قوی‌تن، "بچه گرگ‌های دره سیب" به کارگردانی فریدون نجفی، "بعد از اتفاق" به کارگردانی پوریا حیدری، "جزیره فضایی‌ها (توزنادوی دو)" به کارگردانی جواد هاشمی، "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی، "سلفی با رستم" به کارگردانی حسین قناعت، "لپتو" به کارگردانی عباس عسکری، "مسیر معکوس" به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، "مهران" به کارگردانی رقیه توکلی، "نارگیل" به کارگردانی داوود اطیابی و "والدین امانتی" به کارگردانی حسین قناعت با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خانه جشنواره فیلم کودک در تهران و اصفهان به نمایش درمی‌آیند. حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقدومدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیئت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره را تشکیل می‌دهند.

همچنین امسال مجموعاً ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها برای مخاطبین به نمایش در می‌آیند که تعدادی از این فیلم‌ها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح‌دار و با زبان اشاره عرضه می‌شوند.

داوران بخش بین‌الملل

پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران، اعضای هیئت‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

فاطمه سعد از پاکستان، سید حیدر عباس از پاکستان، تامارا مکیتاریان از ارمنستان، نارک آوتسیان از ارمنستان، روهانی سینگ از هندوستان، آینیش دات از هندوستان، لئونا ژاریک از مقدونیه، محمد توفیق از مقدونیه، کارمینه سیکا‌رونه از ایتالیا، آسیا دونسی از ایتالیا، عسل بهادر از ایران، اهورا ابولی از ایران، یگانه محمدی از ایران و محمد صدرا بهشتیان نژاد از ایران، 14 داور کودک و نوجوانی هستند که آثار بخش بین‌الملل را داوری می‌کنند.

فیلم‌های بلند سینمایی و پویانمایی بخش بین‌الملل

"الابلابینگو" (۲۰۲۰) از نروژ، "فریتزی" (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک، "علی بابا و ۴۰ دزد" (۲۰۲۰) از هندوستان، "لوپتو" (۲۰۲۰) از ایران فیلم‌های پویانمایی بخش بین‌الملل را تشکیل می‌دهند. همچنین فیلم‌های "آن سوی رودخانه" (۲۰۲۰) از هندوستان، "نیمه دیگر" (۲۰۱۹) ازسری‌لانکا، "دوران کودکی" (۲۰۱۹) از روسیه، " ساحت زمینی ماه" (۲۰۱۹) از روسیه، "جوانه زدن یک علف" (۲۰۱۸) از قزاقستان، "جرقه‌های خوشبختی" (۲۰۱۹) از هندوستان، "خورشید" (۲۰۲۰) از ایران، "بچه‌ گرگ‌های دره سیب" (۲۰۲۰) از ایران، هشت فیلم بلندی هستند که در این بخش به رقابت می‌پردازند.

فیلم‌های برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم لبخند کودکان و نوجوانان هند

فیلم‌های برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم لبخند کودکان و نوجوانان هند (SIFFCY) با عنوان بچه‌های سینمای پاسشالا (The Kids of Picture Paathshala) در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و در بخش نمایش‌های ویژه به شکل آنلاین اکران خواهد شد. در این بخش شش فیلم کوتاه با مضامین صلح، طبیعت و انسان دوستی و با عناوین روشنی (Roshni)، رنگ (Rang)، زندگی (Life)، عکس (The Photograph)، باتاتا (Batata) و کمک (Sahara) به نمایش درخواهد آمد.

برگزاری کارگاه‌ها به شکل آنلاین

طبق گفته حامد سلیمان‌زاده معاون مدیر بین‌الملل و مسئول کارگاه‌های آموزشی جشنواره، امسال سعی شده تا با توجه به شرایط کرونایی و انتقال فضای آموزشی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و فستیوال‌های مختلف به بستر فضای مجازی، نگاهی ویژه به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره وجود داشته باشد. یکی از تفاوت‌های بارز این دوره جشنواره با ادوار گذشته برپایی آنلاین است که در اجرای کارگاه‌ها هم این تفاوت مشاهده می‌شود. در واقع شرایط جدید این رویداد، فرصت خوبی ایجاد کرده تا با برپایی مجازی کارگاه‌ها در دو بخش بین‌الملل و ملی، بتوان از اساتید متنوع و باسابقه‌تری استفاده کرد. کارگاه‌های آموزشی این دوره جشنواره به صورت ضبط شده (در بخش بین‌الملل با زیرنویس) در پلتفرم جشنواره ارائه خواهد شد و در ادامه پرسش و پاسخ محدود با حاضران در کارگاه به صورت زنده و نیم ساعت بعد از هر کارگاه از طریق فضای اسکای روم صورت خواهد گرفت.

عناوین کارگاه‌های بخش بین‌الملل

معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک (فدریکا یاکوبللی، استاد فیلمنامه‌نویسی از ایتالیا)، تکنیک‌ها (متدها) ی بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان (آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا)، جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن (یان جوئت از فرانسه)، مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان (الکساندرا لومپووا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی)، فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودکان (رامان جیت کائور از هند و لی تامسون از انگلستان)، چگونه فیلم کودک خود را به بازارهای جهانی معرفی کنیم؟ (چاندرا کی‌جاها از توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای هند و معاون اجرایی جشنواره آسیاپاسیفیک)، جایگاه ریتم در فرآیند کارگردانی فیلم کودک (عبدال رمیدکا از کارگردانان سینمای کودک قزاقستان)

همچنین، عناوین کارگاه‌های بخش ملی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که اساتید آن جملگی از چهره‌های متخصص و شناخته‌شده خواهند بود، عبارتند از: الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک، اصول زیبایی‌شناسی سینما برای نوجوانان، فیلمسازی خانوادگی (بهره‌گیری از موضوعات روزمره برای ساخت فیلم)، فیلمبرداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال، انتقال تجربه: طراحی صحنه و لباس در سینما، تعامل سینما و بازی‌های ویدئویی خواهد بود.

زمان بندی کارگاه‌های بخش بین‌الملل در ایام برگزاری جشنواره (از ۲۷ مهر تا ۲ آبان) هر روز از ۱۱ صبح (به همراه پرسش و پاسخ) و کارگاه‌های بخش ملی را هر روز از ساعت ۱۳ خواهد بود.

پوستر جشنواره 33 کودک

آثار وب‌سری

از سال گذشته این بخش به بخش‌های مسابقه جشنواره فیلم کودک ونوجوان افزوده شد و امسال نیز آثار "چرت و پرت" (۴ قسمت)- کارگردان: رامین ملامحمدی، تهیه‌کننده: رضا پورزارعی، "پایان بی‌انتها" (۲ قسمت)- کارگردان: مصطفی نظری‌زاده، "در خانه بمانیم" (۳ قسمت)- کارگردان: علیرضا کلانتری داورانی، تهیه‌کننده: شبکه کرمان، "کووید-۱۹ " (۱۴ قسمت)- کارگردان: علی درخشش، تهیه‌کننده: محمد ابوالحسنی، "آثار دعا در هنگام وقوع بلا" کارگردان: میلاد امینی موحد، "بدون قهرمان" کارگردان: عباس حسین‌زاده، حسام حسینی، "حاج آقا مداح" کارگردان: علی راغبیان، تهیه‌کننده: صدا و سیمای مرکز قم، "حمله" کارگردان: جعفر صیادی، تهیه‌کننده: اداره‌کل‌فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان زنجان، "رزومه" کارگردان: علی عنبری، تهیه‌کننده: محمد عنبری، "قهرمان تاریکی" کارگردان: عباس حسین‌زاده، حسام حسینی، " کاکاچی" کارگردان: جمال اسکویی، "لطفاً هویج نباشید" کارگردان: سیدمسعود موسوی، "ناشناس" کارگردان: جعفر صیادی، تهیه‌کننده: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، "نخود نخود" کارگردان: رعنا واعظی، محمد زارع به این بخش راه یافته‌اند.

چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

هیئت انتخاب المپیاد فیلمسازی نوجوانان از بین ۴۳۹ اثر رسیده از نوجوانان داخل کشور، در نهایت 27 ایده را برای رقابت در این دوره المپیاد انتخاب کردند. وحید گلستان، بیژن میرباقری، سیروس حسن‌پور، مهین جواهریان، سیدجواد هاشمی، غلامرضا رمضانی، ابوالفضل جلیلی و حامد جعفری به‌عنوان منتورهای چهارمین المپیاد فیلمسازی معرفی شدند.

همچنین عادل تبریزی، فریبرز آهنین، نواب محمودی، حافظ آهی، مهدی رضایی، شهلا پورآرین، تی‌یام یابنده و میرعباس خسروی‌نژاد مربیان این دوره خواهند بود. این هنرمندان و کارشناسان، کار آموزش ۶۴ نوجوان صاحب ایده و اثر را که ایده‌هایشان در چهارمین المپیاد فیلمسازی پذیرفته شده، بر عهده خواهند داشت و در این دوره، به شکل برخط به آن‌ها آموزش خواهند داد، در ادامه مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب داوران این دوره المپیاد هستند که آثار را داوری خواهند کرد.

فیلم‌های خارجی ‌بخش کووید-۱۹

یکی دیگر از بخش‌هایی که به واسطه شرایط در جشنواره امسال دیده می‌شود، بخش فیلم‌های خارجی کووید 19 است که هفت فیلم کوتاه سینمایی از شش کشور اروپایی و آسیایی با محوریت بیماری کووید-۱۹ دربخش نمایش‌های ویژه بین‌الملل این دوره جشنواره به نمایش درمی‌آیند. "گیاهان" ساخته بنجامین باولز (۲۰۲۰) از انگلستان، "قهرمانان در خانه بمانید" ساخته تودور نیکُلف (۲۰۲۰) از بلغارستان، "امروز چه روزیه؟" ساخته لوکا مارچیتایک (۲۰۲۰) از اسلوونی، "سهم بُن" ساخته ویدا زاگار (۲۰۲۰) از کرواسی، "چگونه اوقاتم را گذراندم" ساخته لوک استیو پانوویچ (۲۰۲۰) از کرواسی، "فرار از واقعیت" ساخته تیتوان لاپورت (۲۰۲۰) از فرانسه، "جایی بالای کوه‌ها" ساخته کازوما گلن موتومورا (۲۰۲۰) از ژاپن عناوین این آثار است.

فیلم‌های کوتاه پویانمایی و زنده بخش بین‌الملل

فیلم‌های کوتاه (پویانمایی) بخش بین‌الملل: "پروانه‌ها" ساخته الیزاوتا خلومووا (۲۰۱۹) از روسیه، "عزیزانم سلام" ساخته الکساندر واسیلیف (۲۰۱۹) از روسیه، "گربه، دریاچه، شهر" ساخته آنیه هن (۲۰۱۹) از آلمان، "پدر" ساخته اتله سولبرگ بلکست، آینار دانسد (۲۰۱۸) از نروژ، "هوگو و هولگر" ساخته تدی هالکیر کریستیانسن (۲۰۱۹) از دانمارک، "گرگ بد بزرگ برگشته" ساخته پاسکال هکه (۲۰۱۹) از فرانسه و بلژیک، "السا و شب" ساخته یونس ملگرن (۲۰۱۹) از سوئد، "شیطانی در جیب" ساخته آنتوآن بونه، ماتیلد لوبس (۲۰۱۹) از فرانسه، "خورشید، آسمان، خورشید، کاشی" ساخته زیبا ارژنگ (۲۰۲۰) از ایران، "قدم یازدهم" ساخته مریم کشکولی‌نیا (۲۰۲۰) از ایران، "زونامی" ساخته تی‌یام یابنده، شیرین اخلاصی (۲۰۲۰) از ایران.

فیلم‌های کوتاه (زنده) بخش بین‌الملل: "در راه" ساخته ماریت ویرهایم (۲۰۱۹) از هلند، "دختر خوب" ساخته مریا مایانن (۲۰۱۹) از استونی، فنلاند، ایتالیا و پرتغال، "بوژه" ساخته آندره‌آس کوردس، رابرت کولر (۲۰۱۹) از آلمان، "روزه تابستانی" ساخته عبدنور زیان (۲۰۲۰) از فرانسه، "اخراج مفرح" ساخته ساموئل دل آمور (۲۰۲۰) از اسپانیا، "این روز" ساخته ویلفردو آکینو (۲۰۲۰) از فیلیپین، "سیاهی" ساخته خورشید عالمی، نگار نجف‌زاده (۲۰۲۰) از ایران، "شهر عسل" ساخته محمدمعین روح‌الامینی (۲۰۲۰) از ایران، "گاومیش" ساخته ابراهیم اشرف‌پور (۲۰۲۰) از ایران.

فیلم‌های کوتاه بخش ملی

 "اتاق ۲۱" (پیمان دهقانی)، "اشک باران" (اسماعیل عباسی)، "بعله!" (مهین جواهریان)، "پژواک" (برزان رستمی)، "چهره" (آتیلا آشوری)، "خورشید آسمان، خورشید کاشی" (زیبا ارژنگ)، "زاک و زیک" (اسماعیل جباری)، "زونامی" (تی‌یام یابنده، شیرین اخلاصی)، "صدای من، صدای او" (آیدا حافظی)، "قدم یازدهم" (مریم کشکولی‌نیا)، "قطار قشنگ من" (نایری عیوضی، نوشیار خلیلی، نیکو احدی)، " کاش" (هادی امیری، رها فرجی)، "گرگ و میش" (امید سیفی)، "گل چراغ" (نعیمه محمودی)، "لذت پرواز" (مصطفی نظری‌زاده)، "من ایرانی‌ام" (علیرضا کاویان‌راد)، "ناجی" (سجاد اسماعیل بیگی)، "ناهار در چمنزار" (حمیدرضا بیات)، فیلم‌های کوتاه پویانمایی بخش ملی هستند و "آب سرد" (هادی کیانی فلاورجانی)، "از خود گذشته" (مهدی فریدی)، "امروز هم نه" (مرجان اسماعیلی)، "آنتی ویروس" (مجیدرضا دهقانی تفتی)، "جبران می‌کنم" (جمال احمدی)، "دو دل" (سبحان نصیری، علیرضا حسین‌زاده)، "رنگین کمان" (محمد خلیلی)، "سیاهی" (خورشید عالمی، نگار نجف‌زاده)، "شوفر" (رضا نجاتی)، "شهر عسل" (محمدمعین روح‌الامینی)، "قرنطینه" (کاوه معین‌فر)، " کامیون" (فاطمه فریدون)، "گاومیش" (ابراهیم اشرف‌پور)، "مات" (سمیرا حضرتی) فیلم‌های بخش زنده را تشکیل می‌دهند.

همراهی سوینا در جشنواره 33

برای نخستین بار در جشنواره‌های سینمایی با هدف ارج‌گذاری به کودکان و نوجوانان نابینا و مشارکت آن‌ها در این رویداد بین‌المللی با توجه به نمایش بخشی از فیلم‌های این دوره از جشنواره در فضای مجازی و به صورت برخط، سوینا (سینمای ویژه نابینایان) در ادامه خدمات خود در اجرای طرح سینمایی ویژه نابینایان و توضیح‌دار کردن فیلم‌های کودک و نوجوان برای مخاطبان خاص این گروه سنی، به‌عنوان "مشاور مخاطبان خاص"سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور خواهد داشت.

بزرگداشت‌ها

امسال نیز به مانند سالیان گذشته قرار است از دو سینماگر تقدیر شده و برایشان به پاس زحماتی که برای سینمای کودک و نوجوان کشیده‌اند، بزرگداشت‌هایی برگزار شود. ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی سینماگرانی‌ هستند که مراسم بزرگداشت آن‌ها در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.