به گزارش هنرآنلاین، کتاب "اتمسفر ساختمان؛ فرم و بی‌فرمی"، به قلم، یوهانی پالاسما، پیتر زومتور و گرنوت بومه، با ترجمه مرتضی نیک‌فطرت و احسان بیطرف به تازگی از سوی انتشارات کتاب فکرنو منتشر شده است.

این اثر در حقیقت جلد دوم از مجموعه اتمسفرولوژی است که شامل مجموعه مقالاتی است که در شماره ۹۱ ژورنال معماری Oase در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است که شامل مطالب و مصاحبه‌هایی از گرنوت بومه، فیلسوف آلمانی و نظریه‌پرداز در حوزه زیبایی‌شناختی اتمسفر، یوهانی پالاسما و پیتر زومتور است و در قالب مطالب و مصاحبه‌هایی به جستجوی راهکارهای تأثیر اتمسفر بر آثار نظری و عملی دو معمار نامبرده می‌پردازد و در انتها نمونه‌های ساخته‌شده با رویکرد معماری اتمسفری را مطرح می‌کند. 

در این کتاب در پی پاسخگویی به سوالاتی همچون، "اتمسفر چگونه در معماری نمود می‌یابد؟" و "معماری چگونه می‌تواند اتمسفر را ایجاد کند؟" است زیرا به عقیده پیتر زومتور و یوهانی پالاسما هر دو اتمسفر را مضمون اصلی معماری می‌دانند. معمار فنلاندی یوهانی پالاسما ادعا می‌کند که تجربهٔ اتمسفر می‌تواند با مفهوم کیفیت فضایی در ارتباط باشد: "برخلاف تصور معمول، کیفیت فضا یا مکان تنها یک کیفیت ادراکی بصری نیست. قضاوت دربارهٔ هویت محیطی، یک ترکیب چند حسی پیچیده از عوامل بی‌شماری است؛ عواملی که به‌صورت آنی و ترکیبی و در قالب کلی اتمسفر، احساس، حالت یا محیط دریافت می‌شوند." اتمسفر برای معمار سوئیسی، پیتر زومتور، نیز جایگاه مهمی دارد. وی در کتاب اتمسفرها (۱۹۹۶) مجموعه‌ای از موضوعاتی که در دست‌یابی به اتمسفرهای معمارانه در کارهای وی نقش داشته‌اند را معرفی کرده است. "هماهنگی مصالح"، "دمای محیط"، "سطوح صمیمیت" و "معماری به‌مثابه محیط" برخی از این موضوعات هستند. هر یک از این دو معمار به نحوی متفاوت به موضوع اتمسفر پرداخته‌اند: پالاسما به شکل کاملاً نظری به ارتباط بین اتمسفر و سایر جنبه‌های حیاتی تجربهٔ معماری پرداخته است. درحالی‌که زومتور مستقیماً از اتمسفر به‌عنوان یک اصل راهنمای حرفهٔ معماری استفاده می‌کند.

این کتاب در 10 فصل با فهرست، "اتمسفر به‌مثابه حضور فیزیکی آگاهانه در فضا"، "اتمسفر، همدردی، تجربه تجسم ‌یافته"، "معماری ارکسترا"، "اعتقاد راسخ؛ ملاقاتی با پیتر زومتور"، "فرم/ بی‌فرمی؛ ماکت‌های پیتر زومتور"، "مواجهه با اتمسفرها"، "فضای ریتمیک"، "سنگینی و سبکی"، "اَبَر آستان"، "رابطه انسان با سنگ و ملات"،

کتاب "اتمسفر ساختمان؛ فرم و بی‌فرمی"، نوشته یوهانی پالاسما، پیتر زومتور و گرنوت بومه، با ترجمه مرتضی نیک‌فطرت و احسان بیطرف؛ در سال ۱۳۹۹ و در ۱۳۶ صفحه به شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب فکرنو منتشر شده است.