سرویس تئاتر هنرآنلاین: یاسر محمودی برنتی رئیس انجمن نمایش استان مازندران درباره اجراهای صحنه‌ای و خیابانی این استان در ماه‌های گذشته گفت: در این مدت تنها یک اثر صحنه‌ای در شهر آمل داشتیم که شب هشتم یا نهم اجرای آن کنسل شد. اخیراً چند نمایش خیابانی و چند سوگواره و اجرای تعزیه داشتیم. در حال حاضر نیز یک سوگواره تعزیه در شهرستان نور در حال برگزاری است.

وی درباره فعالیت‌های مجازی که این استان در طول دوران کرونا انجام داده است، عنوان کرد: در این دوران یکی، دو آموزشگاه با موضوع‌های کودک و بازیگری یک سری جشنواره برگزار کردند. همچنین انجمن نمایش تاکنون چهار جشنواره برگزار کرده است؛ جشنواره عکس و جشنواره پوستر و تیزر تئاتر که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد. الان هم در حال برگزاری جشنواره کودک و نوجوان "نمایش‌خانه" و جشنواره نمایشنامه‌نویسی "دریچه" هستیم که اختتامیه یکی از آن‌ها برگزار شده و جشنواره دیگر در مرحله داوری قرار دارد.

رئیس انجمن نمایش استان مازندران با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره تئاتر استانی را از دو هفته پیش منتشر کرده‌اند، تصریح کرد: سالن‌های تئاتر بسیاری از شهرستان‌های استان مازندران در چند ماه اخیر بسته بود ولی اخیراً مدیریت محترم اداره کل، دستور بازگشایی سالن‌‌ها را از ستاد کرونا استان گرفتند و الان یک سری از گروه‌ها در حال تمرین هستند. مهلت دریافت آثار تا روز ۱۴ آبان ماه است و پس از آن نیز کارهای بازبینی ابتدایی جشنواره انجام می‌شود و در نهایت جشنوار تئاتر استانی در هفته اول آذرماه برگزار می‌شود.

محمودی برنتی در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی سه دستورالعمل داده که این دستورالعمل‌ها براساس موقعیت‌های مختلف قابل اجرا است. اگر شرایط بحرانی و قرمز باشد جشنواره را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم اما اگر شرایط بهتر بود برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا گروه‌ها در مرحله نهایی به صورت زنده و روبروی داوران اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که هنرمندان تئاتر استان مازندران با چه مشکلاتی مواجه هستند، توضیح داد: ما یک سری آموزشگاه تخصصی داشتیم که تماشاخانه داشتند. تقریباً پنج، شش تماشاخانه در استان مازندران داشتیم که نقش پررنگی هم در آموزش و هم در جذب و پرورش هنرجو داشتند. ضمن اینکه بخشی از مشکلات اداره کل در نداشتن سالن را نیز به دوش می‌کشیدند. استان مازندران در سه، چهار سال اخیر از لحاظ تماشاخانه‌های خصوصی پیشرفت خوبی کرده بود ولی متأسفانه این بچه‌ها در ایام کرونا آسیب زیادی دیدند. برای اجاره باید هزینه‌هایی را از جیب می‌دادند و نمی‌توانستند کار آموزشی انجام دهند. متأسفانه در این ایام هیچ حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت.

رئیس انجمن نمایش استان مازندران ادامه داد: ما طی یک نامه گلایه خودمان را به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم. در سال 98 به انجمن نمایش هر استان 10 میلیون تومان کمک هزینه دادند. ما 39 گروه استقرار داریم که اگر بخواهیم این 10 میلیون تومان را بین گروه‎ها تقسیم کنیم مبلغی به آن‌ها نمی‌رسد. این در حالی است که حدود چهار میلیارد تومان کمک هزینه به نمایش‌های استان تهران پرداخت شده است. این میزان تبعیض به خاطر چیست؟ من فکر می‌کنم بودجه عادلانه تقسیم نمی‌شود. به جای آن 10 میلیون تومان می‌توانستند پول بیشتری کمک کنند.

محمودی برنتی بیان کرد: یک وامی هم دادند که به درد بچه‌ها نخورد چون با بهره 18 درصدی و قسط ماهی 800 هزار تومان بود. بسیاری از بچه‌هایی که الان بیکار شده‌اند بیمه هنرمندان داشتند. از زمانی که کرونا آمد، کسانی که از شرکت‌های صنعتی و مؤسسات تجاری اخراج شدند توانستند بیمه بیکاری بگیرند ولی بیمه بیکاری به بچه‌های تئاتر تعلق نگرفت. اساساً تئاتر به‌عنوان یک شغل معرفی نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره اینکه از شورای شهر و شهرداری نیز نتوانسته‌اند کمک بگیرند، خاطرنشان کرد: ما طی یک نامه از استاندار محترم خواهش کردیم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. شورای شهر ساری در آستانه انحلال بود و وضعیت بدی داشت و ما نتوانستیم از آن‌ها کمک بگیریم. آقای زارع مدیرکل محترم ارشاد استان در حال دریافت یک اعتبار 150 میلیون تومانی است تا به بچه‌هایی که عضو گروه استقرار هستند و بچه‌هایی که در تئاتر استان فعال بودند کمک کنند.