سرویس تئاتر هنرآنلاین: جواد روستایی رئیس انجمن نمایش استان مرکزی درباره فعالیت‌های تئاتری این استان در ماه‌های اخیر گفت: ما اولین استانی بودیم که پس از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، جشنواره تئاتر مجازی به نام "تماشاخانه" را برگزار کردیم و مردم و هنرمندان آمدند و در این جشنواره شرکت کردند. در نهایت نیز یک اختتامیه مفصل برای آن برگزار شد.

وی ادامه داد: وقتی کرونا وارد موج دوم شد، استانداری اجازه اجرای نمایش را به ما نداد، اما به محض اینکه وضعیت استان مرکزی دوباره سفید اعلام شد، ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره تئاتر "یاس" را برگزار کردیم. آقای امیرحسین شفیعی جزء هیئت داوران این جشنواره بودند و به همراه سایر داوران کارهای برگزیده را انتخاب کردند. ما جشنواره تئاتر "یاس" را نیز با حضور تماشاگران برگزار کردیم و خوشبختانه اتفاقی نیفتاد ولی در ادامه استانداری با قرمز شدن وضعیت کرونا دستور داد تا همه اجراها تعطیل شوند.

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی در رابطه با سایر فعالیت‌های هنرمندان این استان اظهار داشت: ما در استان مرکزی گروه تئاتری داریم که پنج سال در ماه محرم به‌عنوان نماینده تئاتر ایران به کشور عراق می‌رفت اما امسال از آنجایی که نمی‌توانستیم به عراق برویم، تصمیم گرفتیم به مدت پنج شب تئاتر خیابانی اجرا کنیم. پس از اجرا در سطح استان از ما دعوت کردند تا به تهران بیاییم. این‌گونه شد که هفت شب هم در محوطه باز تئاترشهر اجرا رفتیم که در اختتامیه آن رئیس مرکز هنرهای نمایشی تشریف آوردند و نمایش ما را دیدند.

روستایی با اعلام اینکه فراخوان جشنواره تئاتر استانی منتشر شده و این جشنواره از اول تا چهارم آذرماه برگزار می‌شود، درباره نحوه برگزاری آن بیان کرد: در سال‌های گذشته یکی از شروط اصلی جشنواره این بود که نمایش‌ها ابتدا باید اجرای عمومی می‌رفتند ولی امسال با رایزنی که کردیم تصمیم گرفتیم شرط انتشار آثار را برای عموم بگذاریم. با دو، سه اپلیکیشن و سایت هماهنگ کرده‌ایم تا نمایش‌ها را به صورت رایگان برای مردم به نمایش بگذارند. نمایش‌هایی که در فضای مجازی انتشار عموم داشته باشند، می‌توانند آثارشان را در جشنواره به منظور بازبینی شرکت دهند.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم جشنواره را به صورت صحنه‌ای برگزار کنیم ولی مشکل اینجاست که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی پول ندارد. مشکل اداره کل هم بیماری نیست، بلکه مشکل آن‌ها بحث مالی است. می‌گویند اگر گروه‌ها را بیاورید، ما هزینه غذای آن‌ها را نداریم و به برگزیدگان جشنواره فقط می‌توانیم حواله‌ای برای چند ماه بعد بدهیم. واقعاً هم پول ندارند. کمک هزینه‌های جشنواره از سوی اداره کل هنرهای نمایشی نیز دو، سه ماه پس از جشنواره واریز می‌شود و باید با صلاح‌دید مدیرکل خرج شود. با این تورمی که وجود دارد، هزینه برگزاری یک جشنواره بالای 120- 130 میلیون تومان است اما اداره کل اکنون هیچ پولی ندارد. من می‌خواستم به‌عنوان رئیس انجمن نمایش با هنرمندان شهرستان‌های استان نشستی برگزار کنم ولی اداره کل حتی نتوانست یک ماشین در اختیار ما قرار دهد.

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی به مشکلات هنرمندان استان اشاره کرد و گفت:من به شخصه به پول تئاتر وابسته نیستم اما یکی از پیشکسوت‌های تئاتر استان مرکزی با من تماس گرفته بود  و تقاضا کرد تا فقط 50 هزار تومان پول به حساب‌اش واریز کنم چون پولی ندارد تا حتی نان بخرد. الان سه نفر از هنرمندان تئاتر ساوه در آژانس کار می‌کنند. من وقتی با استاندار صحبت می‌کردم، روی صحنه بغضم ترکید. همه فکر می‌کنند هنرمندان یک قشر مرفه هستند.

روستایی با انتقاد از بسته ماندن سالن‌های تئاتر، تصریح کرد: متأسفانه نگاه حاکمیت و دولت به تئاتر تفننی است و نمی‌دانند که تئاتر یک شغل است. الان قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و سایر مشاغل باز هستند ولی اصلاً به تئاتر به‌عنوان یک صنف نگاه نمی‌کنند. آیا واقعاً خطر سالن تئاتر که آدم‌ها در آن با فاصله از هم می‌نشینند، خطرناک‌تر از یک رستوران است؟ واقعاً بچه‌های تئاتر پول ندارند و اوضاع‌شان خراب است. اگر شرایط همین‌گونه پیش برود، بعضی از آن‌ها برای گذران زندگی باید کلیه‌شان را بفروشند.

او با اعلام اینکه در حال حاضر سالن‌های تمرین در اختیار گروه‌ها قرار دارد، عنوان کرد: من خودم به تنهایی با اداره بهداشت در افتاده‌ام و هنوز اجازه نداده‌ام که سالن‌های تمرین در سطح استان بسته شوند تا اگر یک روزی سالن‌های اجرا باز شد، گروه‌ها کار آماده اجرا داشته باشند.

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی گفت: بچه‌های تئاتر اراک همیشه گریه می‌کردند تا یک باکس داشته باشند. ما با دوندگی زیاد و تلاش توانستیم کلنگ بزرگترین و مجهزترین بلک‌باکس کل کشور را در اراک بزنیم. همه هزینه‌های آن را شهرداری می‌دهد و اداره کل هنرهای نمایشی نیز وظیفه تأمین تجهیزاتش را برعهده گرفته است.

روستایی در پایان خطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه من این است که چرخ اقتصادی تئاتر بچرخد. متأسفانه بچه‌های تئاتر الان به شدت مشکل مالی دارند. این‌طور بگویم که بچه‌های تئاتر استان مرکزی واقعاً گرسنه هستند. چند وقت پیش وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به اراک آمدند و در حضور همه به من قول دادند که یک جلسه با همدیگر داشته باشیم ولی هنوز این جلسه را برگزار نکرده‌اند.