سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در میان هنرهای متعددی که به مهارت بافندگی در کشورمان مرتبط است، کاربافی هنری است با قدمتی 600 ساله از دیار میبد یزد. هنری که در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای به دست فراموشی سپرده شده است.

درباره کاربافی اینگونه می‌توان توضیح داد: " کاربافی یکی از فنون بافندگی سنتی با قدمتی حدود ۶۰۰ سال در شهرستان میبد است که امروز تنها به دست پر توان پیرزنان این دیار جان دارد و شاید روزگاری دیگر با بی‌توجهی به ورطه فراموشی فرو رود.

به صورت عام به هرگونه دستگاه‌ داری (پارچه بافی سنتی)، "کار" می‌گویند و به عمل بافتن روی آن "کاربافی" می‌گویند مانند زیلوبافی، کرباس‌بافی، شَعربافی و موارد دیگر، البته در پارچه‌بافی سنتی علاوه بر طرح و کاربرد متفاوت پارچه‌ها، مصالح آنها نیز با هم فرق می‌کنند.

کاربافی از جمله دست‌بافته‌های سنتی و قدیمی است که ریشه در تاریخ  شهرستان میبد در استان یزد دارد و هنوز که هنوز است تولیدات آن را می‌توان در گوشه و کنار خیلی از خانه‌های قدیمی این شهرستان دید."

در روزهای اخیر خبری مبنی بر راه‌اندازی نخستین کارگاه کاربافی در مرودشت فارس منتشر شده که خود حاکی از توجه به احیای این هنر رنگارنگ و کاربردی دارد.

بر این اساس، بهمن مردانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه شناسایی رشته‌های صنایع‌دستی و آموزش آن به علاقه‌مندان فرصتی برای رونق اقتصادی جامعه فراهم می‌کند، بیان کرده است که این کارگاه‌ خانگی در زمینه‌ کاربافی و پارچه‌بافی، هنری که خاستگاه آن استان یزد، به‌ویژه میبد است، فعالیت می‌کند.

او صنایع‌دستی را میراثی ارزشمند دانسته و اظهار داشته است که وظیفه حراست و ترویج آن بر عهده همه به‌ویژه این اداره است و کارگاه خانگی کار‌بافی بدون ایجاد  آلودگی،  نیاز به زمینی به مساحت چهار مترمربع دارد.

اعظم روستایی مسئول امور صنایع‌دستی مرودشت نیز در این‌‌باره گفته است قدمت کاربافی به دوران تیموری بازمی‌گردد و این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا کاربرد دارد و با راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی در شهرستان مرودشت، می‌توان به تأمین بخشی از نیازهای اقتصادی خانواده‌ها از طریق کسب‌وکار صنایع‌دستی خوش‌بین بود.