سرویس تئاتر هنرآنلاین: ویروس کرونا در ابعاد مختلفی به جهان آسیب رساند، از مرگ انسان‌های بی‌گناه تا لطمه‌هایی که به مسائل بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و... وارد کرد. در این میان به تولیدات فرهنگی و هنری نیز آسیب‌های جدی زد که همچنان ادامه دارد. اگرچه با فروکش کردن موج اول همه‌گیری این ویروس در جهان، بسیاری از فعالیت‌های هنری با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی آغاز به کار کردند؛ اما موج دوم و در برخی از کشورهای موج سوم همه‌گیری این ویروس، باعث شده تا آینده غیرقابل پیش‌بینی در برابر مدیران فرهنگی و هنرمندان قرار بگیرد.

این روزها در برخی از کشورها فعالیت‌های تئاتری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز به کار کرده‌اند، ولی باز هم تولیدکنندگان این آثار از بحران اقتصادی ناشی از این فاصله‌گذاری، گله‌مند هستند. اما زنده نگه داشتن هنر نمایش در این بحران برای خانواده بزرگ تئاتر جهان، یکی از دغدغه‌های بزرگ است.

کشورهای اروپایی همچون، آلمان، انگلیس و فرانسه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سالن‌های تئاتر را باز کرده‌اند و ارائه خدمات برای سلامت روانی شهروندان را از دلایل عمده این بازگشایی‌ها اعلام کردند. اما برادوی مرکز اصلی تئاتر آمریکا که بیش از هر کشور دیگری با مرگ و میر ناشی از این ویروس روبرو است؛ پس از شیوع گسترده کرونا در نیویورک به مدت یک سال فعالیت‌‌های تئاتری خود را متوقف کرد و امید به راه‌کارهای پزشکی و تولید واکسن این ویروس دارد؛ مسئله‌ای که در حال حاضر دسترسی به آن در آینده‌ای نزدیک میسر به نظر نمی‌رسد.

به تازگی لیگ برادوی که یک سازمان تجاری به نمایندگی از تهیه‌کنندگان و صاحبان تئاتر است، اعلام کرد که فروش بلیت نمایش‌ها را تا 30 می 2021  (9 خرداد 1400) به حالت تعلیق درآورده است.

این به معنی آن است که برادوی قطب اقتصادی هنر نمایش می‌خواهد حداقل تا 30 می 2021 تعطیل بماند، یعنی 444 روز پس از بسته شدن همه 41 سالن تئاتر برادوی به عنوان بخشی از تلاش شهر نیویورک برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا.

merlin_177144825_ba0ad3eb-e831-4543-bc30-09a9ddd53c16-superJumbo

چه زمانی برادوی واقعاً بازگشایی می‌شود؟

شارلوت سنت مارتین، رئیس اتحادیه لیگ برادوی در مصاحبه‌ای گفت: "ما واقعاً در مورد آینده چیزی نمی‌دانیم. مطمئناً بسیاری فکر می‌کنند که سالن‌های ما در تابستان سال آینده افتتاح خواهند شد، امیدوارم آنها درست بگویند. اما من فکر می‌کنم پیش‌بینی مردم مانند ما، پاییز سال آینده است."

در بیانیه لیگ از هم‌اکنون به تهیه‌کنندگان پیشنهاد شده که به جای افتتاح یکباره همه تئاترها، بازگشایی سالن‌ها به صورت متناوب صورت گیرد و تاریخ هر نمایش اعلام شود تا سایر تولیدات نمایشی زمان فعالیت مربوط به خود را تعیین ‌کنند."

سنت مارتین گفت که تاریخ بازگشایی سالن‌ها‌ توسط تهیه‌کنندگانی که با صاحبان تئاتر کار می‌کنند تعیین خواهد شد.

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، نمایش موزیکال "ام‌ جی" که بر اساس بیوگرافی زندگی مایکل جکسون تولید خواهد شد، اعلام کرد که در سپتامبر 2021 (شهریور و مهر 1400) روی صحنه خواهد رفت. این نمایش قرار بود که در تابستان امسال افتتاح شود که به دلیل همه‌گیری کرونا تا بهار سال 2021 به تعویق افتاد و حالا براساس بیانیه اعلام شده، زمان افتتاح خود را به مدت 5 ماه به تاخیر انداخته است.

دیگر نمایشی که اجراهای خود را به تعویق انداخت، "مرد موسیقی" با بازی هیو جکمن و ساتون فاستر است که قرار بود در ماه جاری میلادی افتتاح شود، ولی به دلیل شیوع کرونا اعلام شد این نمایش 20 می 2021 (30 اردیبهشت 1400) روی صحنه خواهد رفت، اما اکنون تهیه‌کننده آن اعلام کرده که تمرینات خود را در 20 دسامبر 2021 ( 29 آذر 1400) آغاز می‌کنند و 10 فوریه 2022 (21 بهمن ماه 1400) این نمایش افتتاح می‌شود.

برادوی که به دلیل بحران اقتصادی که ویروس کرونا به صنعت تئاتر وارد کرد، رویکردی ستاره‌محور را برای تئاترهای خود برای پساکرونا ترسیم کرده بود و در پی تولید نمایش‌هایی با بازیگران سرشناسی همچون داستین هافمن برآمد، حالا با مشکل جدی‌تری برای زمان‌بندی افتتاح نمایش‌های خود روبرو شده‌ است، زیرا تهیه‌کنندگان شاید نتوانند دیگر با ستاره‌های نمایش خود برای آینده‌ای نامعلوم قرار داد امضا کنند.

یکی از این نمایش‌ها، اجرای نمایشنامه "شهر ما" نوشته تورنتون وایلدر به کارگردانی بارتلت شر با بازی داستین هافمن است که قرار بود در بهار سال 2021، هافمن 83 ساله را پس از 22 سال روی صحنه بیاورد که حالا پس از اعلام بیانیه لیگ برادوی زمان دقیق این اجرا هنوز مشخص نشده و با وجود اینکه اسکات رودین تهیه‌کننده این اثر و نمایش "مرد موسیقی" است؛ احتمال آن می‌رود که اجرای نمایش "شهر ما" نیز تا سال 2022 به تعویق بیفتد.

اما نمایش "شهر ما" تنها نمایشنامه بزرگی نیست که هنوز زمان اجرای آنها مشخص نشده، نمایش کمدی "دقیقه‌ها" تریسی لتس، اجرای "بوفالوی آمریکایی" نوشته دیوید ممت با کارگردانی نیل پپه نیز هنوز زمان اجراهای به تعویق افتاده خود را اعلام نکرده‌اند.

زیان 2 میلیارد دلاری بیشتر خواهد شد

اما بدون وجود راهی مشخص برای بازگشایی، این تعطیلی‌ها هزینه‌های هنگفتی را بر صنعت تئاتر برادوی وارد می‌کند که علاوه بر تولیدکنندگان و هنرمندان به صنعت گردشگری نیز لطمه خواهد زد.

تمام تئاترهای برادوی در 12 مارس (22 اسفند 98) به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش سرعت ویروس کرونا با محدود کردن اجتماعات بزرگ تعطیل شدند. در آن زمان 31 نمایش در حال اجرا در برادوی بودند، هشت نمایش در حال آماده‌سازی برای شروع اجرا و هشت نمایش در پیش تولید قرار داشتند. لیگ برادوی در ابتدا تئاترها را به مدت یک ماه تعطیل کرد و بارها این تعطیلی را به تعویق انداخت تا اینکه تعطیلی را تا 3 ژانویه 2021 تمدید کرد.

سنت مارتین در این باره گفت: "برای همه بهتر است که ما یک زمان مشخصی برای بازگشایی داشته باشیم، اما موضوع یک بیماری همه‌گیر جهانی است. آیا فکر می‌کنید من دوست دارم اظهاراتم را چهار بار بیان کنم؟ نه، امیدوارم فقط یکبار دیگر این کار را انجام دهیم. ولی هنوز هم ما نمی‌دانیم این آخرین بار خواهد بود."

برادوی نه تنها پردرآمدترین صحنه تئاتری در آمریکا، بلکه تجارت بزرگ هنر نمایش در دنیا است. در سال 2019 ، برادوی 14.6 میلیون تماشاگر تئاتر جذب کرد و 1.8 میلیارد دلار بلیت‌ فروخت. اما امسال، درآمد آنها چیزی در حدود صفر است، زیرا سالن‌ها فقط به مدت 10 هفته باز بودند.

اگرچه تولیدات تلویزیونی و فیلم در نیویورک از سرگرفته شده، اما هنرهای نمایشی تقریباً در سطح نیویورک تقریباً به طور کامل تعطیل هستند. اپرا متروپولیتن نیز ماه گذشته اعلام کرد که تا سپتامبر 2022 (شهریور 1400) تعطیل خواهد ماند.

merlin_177227037_a770f3ce-e12a-4f3c-aece-bb99d228a51c-jumbo

شارلوت سنت مارتین رئیس اتحادیه لیگ برادوی

نمی‌خواهیم بدون تئاتر زندگی کنیم

با وجود اینکه اجرای تئاتر با فاصله اجتماعی راهکاری است که این روزها توسط کمپانی‌های تئاتر اروپایی دنبال می‌شود؛ اما به گفته تهیه‌کنندگان برادوی این راهکار از نظر اقتصادی در آمریکا امکان‌پذیر نیست، زیرا برادوی با چالش‌های متعددی برای بازگشایی در طول همه‌گیری روبرو است؛ فضای عمومی و پشت صحنه سالن‌های آن‌ها محدود است، برادوی به شدت به مخاطبان گردشگر وابسته است و تهیه‌کنندگان برای جبران هزینه‌های خود نیاز به فروش بلیت‌های زیادی دارند که با رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. تولیدکنندگان تئاتر در برادوی هنوز هم امیدوارم به تولید واکسن کرونا هستند تا بتوانند با تمام  ظرفیت خود سالن‌ها را بازگشایی کنند.

سنت مارتین در این باره گفت: "با توجه به تردید عمومی نسبت به واکسن‌های کرونا، انتظار اینکه برادوی منتظر واکسیناسیون قبل از بازگشایی باشد، واقع‌بینانه نیست. اما بله، ما عاشق واکسن کرونا هستیم."

او گفت: "در شرایط فعلی باید یک تغییر پزشکی یا علمی ایجاد شود. ما امیدواریم که امکان قابلیت آزمایش سریع و کامل، همراه با سایر پیشرفت‌های پزشکی یا علمی برای مخاطبان و بازیگران و کارکنان صحنه به وجود آید. بسیاری از محصولات در حال آزمایش هستند که امیدوارکننده‌اند و ترکیبی از آنها باعث بازگشت هنرمندان به صحنه می‌شود."

سنت مارتین در پایان گفت: "هرچقدر زمان طول بکشد، ما اطمینان داریم که برادوی در نهایت بازگشایی‌ خواهد شد. ما از رکود بزرگ و بسیاری از بحران‌های دیگر جان سالم به در بردیم. من فکر می‌کنم ما در جهانی زندگی کنیم که نمی‌خواهد بدون تئاتر باشد."