به گزارش هنرآنلاین، صادق ملک شهمیرزادی باستان‌شناس پیشکسوت، صبح امروز دوشنبه ۲۱ مهر در سن ۷۷سالگی درگذشت.

صادق ملک شهمیرزادی سال ۱۳۲۲ شمسی در شهمیرزاد استان سمنان به دنیا آمد و بعد از آغاز به کار در میراث فرهنگی، نامش به کاوشگر تپه‌های سیلک گره خورد.

صادق ملک شهمیرزادی تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته باستان‌شناسی در تهران به انجام رساند. وی با عزیمت به آمریکا موفق به اخذ فوق لیسانس در گرایش باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران و بین‌النهرین از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو شد و دکترای انسان‌شناسی خود را نیز با گرایش پیش از تاریخ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. وی علاوه بر شرکت و سرپرستی کاوش‌های میدانی از جمله  محوطه‌های سگزآباد، زاغه، پوئینک ورامین، آق‌تپه گلستان و طرح ۵ ساله بازنگری محوطه سیلک را به عهده داشت. 

شهمیرزادی تالیفات متعددی همچون "اطلس باستان‌شناسی ایران از آغاز تا پایان دوره یکجانشینی و استقرار در روستاها"، "تاریخ ایران باستان" (جلد اول)، "ایران در پیش از تاریخ: باستان‌شناسی ایران از آغاز تا سپیده‌دم شهرنشینی"، "سفال دره نوسنگی در فلات مرکزی ایران" ... و بیش از ۱۰۰ مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه عرضه کرده ‌است.

او در مدت سی سال خدمت آموزشی در گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، تدریس دروس کاوش در محل، طبقه‌بندی سفال و اشیا، طراحی فنی و نقشه‌برداری و عکاسی، بررسی آثار باستانی، باستان شناسی و هنر مصر باستان، آشنایی با باستان شناسی، مبانی باستان شناسی فرهنگی، باستان شناسی پیش از تاریخ بین النهرین، باستان شناسی پیش از تاریخ ایران، باستان شناسی آسیای غربی و مصر، باستان و فرهنگ ایران باستان را در دانشگاه مختلف داخلی و خارجی همچون همچون دانشگاه هلسینکی ارائه کردند.