سرویس سینمایی هنرآنلاین: "مدار باز" اولین تجربه فیلمسازی مصطفی وزیری در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره د لیفت-آف سشنز در لندن روی پرده می‌رود. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: کامران قانون اول تشکیلات را زیر پا گذاشته؛ تشکیلات درصدد حذف و تخریب او برمی‌آید. علی قندالی، صادق کاهانی و مائده جلالی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش‌ کرده‌اند.

وزیری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم توضیح داد: این فیلم سال گذشته تولید شد. با همراهی یکی از دوستان ایده آن طراحی و فیلمنامه نوشته شد. فیلم درباره شخصی است که در تنگنا قرار می‌گیرد و به‌نوعی قرار است یک موقعیت روایت شود.

فیلم کوتاه مدارباز

این کارگردان ادامه داد: فیلم پس از تولید در پروسه پخش قرار گرفت، اما به دلیل تحریم‌ها کار پخش آثار هنری نیز کمی سخت شده است و ما به‌تازگی موفق شدیم فیلم را در جشنواره‌ها شرکت دهیم که اولین آن نیز لیفت آف سشنز لندن است. ازآنجایی‌که جشنواره در بخش نخست به شکل آنلاین برگزار می‌شود، ما متأسفانه امکان نمایش فیلم را نداریم و نمی‌توانیم فیلم را ببینیم که بخشی از آن به دلیل کرونا است و بخش دیگر نیز به دلیل سیاست‌های خود جشنواره است که در بخش اول آنلاین باشد و بخش دوم آن که بخش مسابقه اصلی است به شکل فیزیکی خواهد بود. در انگلیس چند جشنواره به این شکل برگزار می‌شوند که درصدد هستیم تا بتوانیم در این جشنواره‌ها نیز حضور داشته باشیم و بعد از آن فیلم را برای اکران آنلاین یا اکران در گروه هنر و تجربه ارائه کنیم.

وزیری که از شاگردان شهرام مکری بوده است، درباره تأثیر حضور او و نوع نگاهش بر"مدار باز" بیان کرد: مکری همواره می‌گوید فیلم‌هایی که خودش می‌سازد چند لایه دارد. آنچه مخاطب درگیر می‌شود داستان است. او بیشتر با فرم مخصوص خودش کار می‌کند و روایت فیلم را بر مبنای فرم می‌گذارد و زیر لایه داستان می‌شود تا مخاطب پی به داستان ببرید. او از کارهای کوتاهش تا فیلم‌های بلندش این فرم را پیش گرفته است. من نیز از او متأثر هستم و خیلی از فرم‌ آثار او دور نبوده‌ام، اما درنهایت تلاش کردم به فرم خاص خودم برسم با تشابهات جزئی به آثار او.

او در ادامه افزود: در حال حاضر روی یک فیلمنامه جدید مشغول کار هستم که آن نیز تک لوکیشن بوده و در یک خانه قدیمی اتفاقاتی برای سه همسایه رخ می‌دهد که داستان فیلم را پیش می‌برد.

این کارگردان جوان در خاتمه اظهار کرد: متأسفانه به فیلمسازان مستقل خیلی اهمیت داده نمی‌شود و ازآنجایی‌که سرمایه شخصی است همواره این قشر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که این کار را سخت می‌کند.