سرویس مد و لباس هنرآنلاین: درحالی طی روزهای اخیر و به میزبانی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد۴ تهران، مسابقه زنده طراحی تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان برگزار شد که به پیشنهاد متولیان امر برگزاری، تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان به عنوان یکی از منابع الهام به طراحان پیشنهاد شده بود و در نهایت، داوری آثار در مؤسسه مد و لباس شهرتاش به انجام رسید.

خیلی‌ها بر این باورند که در میان هنرمندانی که دست به خلق آثار هنری با مضمون عاشورا زده‌اند، بی‌شک هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده‌اند؛ حال آنکه در میان آثار خلق شده در عرصه هنرهای تجسمی تابلوی "عصر عاشورا" استاد محمود فرشچیان اثری بی‌بدیل به شمار می‌رود که در زمینه عاشورا خلق و در تمامی سال‌ها، به نمادی هنری از واقعه عاشورا مبدل شده است.

فرشچیان این تابلو را در سال 1355 به تصویر کشید و درباره چگونگی خلق این اثر آورده است: "سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم، من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی "عصر عاشورا" را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از 30 سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد... تفکر حاکم بر تابلو هم‌‌ همان اصل حاکم بر تابلوی ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می‌شد.در این تابلو مایه اصلی تصویر گرایی، مرکز تصویر دیده نمی‌شود. جایش خالی است. امام حسین (ع) که محور اصلی این تابلوست در اثر دیده نمی‌شوند."

ویژگی‌های هنری موجود در تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان همچون بهره‌گیری از کادر افقی و بیان نوعی ایستایی و از نفس افتادگی در بکارگیری خطوط منحنی، این اثر بی‌نظیر در تاریخ هنرهای تجسمی ایران را به عنوان منبع الهام یک مسابقه طراحی لباس قرار داد.

همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی‌تابی و چرخش افراد به حول محوری، برای بیان سوگواری به شمار می‌رود. فرشچیان با قرار دادن اسب در مرکز تابلو، توجه مخاطب را جلب می‌کند و با کشیدن پرده خیمه در بالای تابلو در سمت راست که تا آسمان نیز رسیده، گویی تلاش دارد تا پرده‌ای از یک فاجعه را در عالم نمایان سازد است. استفاده از رنگ‌های ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی‌ دارد و بهر بردن از رنگ‌های تیره نیز نشان از غم و اندوه بازماندگان است.

به هر روی و طی اقدامی هوشمندانه، در ‌مسابقه زنده طراحی لباس که بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده در آن حضور داشتند و در آستانه اربعین 1442 برگزار شد، تابلوی عصر عاشورا به عنوان یکی از منابع الهام به طراحان پیشنهاد شده و سرآخر آثار ارائه شده با تکیه بر معیارهایی همچون در نظر گرفتن نگاه حرفه‌ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس، خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ، روانشناسی طرح متناسب با نوع پارچه و موضوع، دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس،  استفاده از متدهای الگوسازی روز برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده و استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت براساس پارچه و متریال مورد استفاده داوری شدند.