سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان چهره ماندگار موسیقی سنتی ایران صبح روز شنبه 19 مهر با حضور جمع کثیری از اهالی هنر و هواداران در توس برگزار شد.

این مراسم در حالی آغاز شد که از ساعات اولیه صبح مسیر راهی به توس ترافیک سنگینی را شاهد بود. هواداران از شب گذشته در اطراف این مکان سکنی گزیده بودند و بی‌صبرانه منتظر آغاز مراسم بودند. این در حالی است که صدها صندلی از سوی برگزارکنندگان مراسم در مقابل آرامگاه فردوسی برای نشستن دوستداران مرحوم شجریان چیده شده بود.

محل حفرشده قبلی برای دفن پیکر زنده‌یاد شجریان در کنار مزار مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر قرار داشت، اما به درخواست خانواده شجریان محل جدیدی با فاصله بیشتری از آرامگاه فردوسی و در محوطه موزه توس برای خاکسپاری در نظر گرفته شد.

مراسم با یک ساعت تأخیر با سخنرانی عباس سجادی آغاز شد و در ادامه همایون شجریان فرزند استاد شجریان تصنیف "مرغ سحر" را بر سر مزار پدر خواند و مژگان شجریان نیز قطعه‌ شعری را به یاد خسرو آواز ایران دکلمه کرد.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم گفت: ما فکر نمی‌کردیم به این زودی بزرگ‌مرد تاریخ هنر موسیقی را از دست بدهیم. درباره شجریان چه می‌توان گفت، چرا که همه مردم او را به‌خوبی می‌شناسند.

وی با اشاره به این که استاد شجریان به تمام فارسی‌زبانان جهان تعلق داشت، ادامه داد: ایشان فراتر از آواز و هنر ایران بود. کمتر هنرمندی را در تاریخ می‌توان در کنار ایشان قرار داد که این‌گونه یک ملت را با خود همراه کند. همه ما وظیفه داریم فقدان استاد را به همدیگر تسلیت بگوییم.

در ادامه، همایون شجریان عنوان کرد: ما امروز "هزاردستان" موسیقی ایران را به خاک سپردیم. می‌خواهم به مصرع شعر "به نام خداوند جان و خرد" اشاره کنم. همان‌طور که خرد، خرد خدایی و جان هم خدایی است.

این خواننده با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم خاکسپاری استاد شجریان اظهار داشت: من از همه شما تشکر می‌کنم. اگر این امکان وجود داشت، امروز میلیون‌ها نفر از شما عزیزان می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند، من به دستان شما بوسه می‌زنم.

داریوش پیرنیاکان آهنگساز و نوازنده یکی دیگر از سخنران‌های مراسم بود که پیشنهاد ثبت روز اول مهرماه به نام "روز ملی موسیقی" در تقویم رسمی را مطرح کرد.

photo_2020-10-10_10-18-12

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، تعدادی از مسئولان استانی، همین‌طور چهره‌های هنری چون کیوان ساکت، سالار عقیلی، فاضل جمشیدی، علی‌اکبر شکارچی، حسین علیشاپور، پوریا اخواص، وحید تاج، سحر دولتشاهی و... در مراسم حضور داشتند.

مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان بامداد جمعه 18 مهر با حضور تعدادی از دوستداران خسرو آواز ایران در بهشت زهرا تهران (س) انجام شد. ابتدا قرار بود پیکر مرحوم شجریان جمعه بعد از برگزاری مراسم غسل و نماز میت بلافاصله به مشهد منتقل و همان روز در توس به خاک سپرده شود، اما درنهایت اعلام شد مراسم روز جمعه برگزار نمی‌شود.

آرامگاه فردوسی در تعزیت آواز مردم ایران / وداع با خسرو خوبان محمدرضا شجریان

زنده‌یاد شجریان پنجشنبه 17 مهر پس از چند سال مبارزه با بیماری، در سن 80 سالگی در بیمارستان جم تهران دار فانی را وداع گفت. مرحوم شجریان سال‌ها با بیماری ریه دست و پنجه نرم می‌کرد و در روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی، تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود.