سرویس مد و لباس هنرآنلاین: میترا مقصودی از فعالان عرصه نقاشی و چاپ روی پارچه، شال و روسری درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حقیقت کار من، طراحی یا دوخت نیست بلکه از همان ابتدای فعالیت به‌واسطه اشراف به هنر نقاشی و گرافیک، اجرای طرح‌های متنوع روی پارچه را انجام می‌دادم و یکی از نوآوری‌هایم در این زمینه آن بود که با تکیه‌ بر هنر نقاشی، ویژگی‌هایی را از لحاظ بصری به لباس‌ها بیفزایم.

او در‌این‌باره توضیح داد: به‌طور مثال اگر می‌خواهیم لباسی شخص، او را چاق‌تر یا لاغرتر نشان دهد، فارغ از نوع برش‌ها و طرح کلی آن لباس، می‌توانیم با به‌کارگیری خطوط و طرح‌های برای چاپ روی آن، این ویژگی و مشخصه‌ها را در لباس ایجاد کنیم.

مقصودی به فعالیت مستمر خود در زمینه طراحی روی پارچه‌های شال و روسری اشاره کرد و گفت: بر اساس توانمندی اجرای طرح روی پارچه، این روند را روی شال و روسری دنبال کردم و ازآنجاکه خوشبختانه رنگ مخصوص نقاشی روی تمامی انواع پارچه در بازار وجود دارد، موفق شدیم در تیراژ بالا محصولاتمان را تولید و راهی بازار کنیم.

این هنرمند نقاشی و چاپ روی پارچه با اشاره به اینکه قیمت بالای بسیاری از دستگاه‌های چاپ خارجی و نبود آن‌ها در ایران سبب می‌شود که امکان بسیاری از چاپ‌ها روی پارچه در ایران میسر نباشد، اظهار داشت: به‌طور مثال و علی‌رغم محبوبیت بالای این محصول، امکان چاپ روی پشم در ایران وجود ندارد چراکه دستگاه انجام این کار بالغ‌بر هفت میلیارد تومان قیمت داشته و فردی تا به اکنون حاضر نشده که روی این مقوله سرمایه‌گذاری کند.

مقصودی تصریح کرد: اگر فرصت صادرات محصولات ما به بازارهای خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس فراهم شود، می‌توانیم با تکیه‌بر هنر نقاشی، گرافیک و چاپ ایرانی، بازار مساعدی را در این کشورها برای خود ایجاد کنیم که البته تاکنون هم محصولات ما، نظر بسیاری از شرکت‌های متعلق به کشور چین و ترکیه که خود در این زمینه پیشرو هستند را به خود جلب کرده است.

او افزود: حتی بارها طی تماس‌های متعدد، صاحبان برند حاضر بوده‌اند که قیمت بالایی به فایل دیجیتال طراح‌های من پرداخت کنند چراکه آثار ما همگی طرح‌هایی بدیع و نوآورانه هستند و به‌هیچ‌عنوان به تقلید یا کپی کردن طرح‌های دیگر برندها اقدام نکرده‌ایم.

این فعال حوزه نقاشی و چاپ روی پارچه با اشاره به این که برای نخستین بار در ایران، طرح فرش ایرانی را روی روسری اجرا کرده است اذعان داشت: خوشنویسی، نقاشی و تایپوگرافی را به همراه یکدیگر و بعضاً به شکل تلفیقی روی پارچه آورده‌ام و سعی کرده‌ام بر اساس پشتوانه مطالعاتی به سراغ المان‌هایی از هنر مشرق زمین بروم که دیگر برندها حتی برندهای خارجی مطرح همچون هرمس و دولچه گابانا که در سال‌های اخیر به شکل متمادی از این شیوه برای ارائه محصولات خود استفاده کرده‌اند هم به سراغ آن‌ها نرفته باشند.

او در خاتمه گفت: علی‌رغم تمامی مشکلات اقتصادی، نوسانات و بالا بودن نرخ ارز و حتی شیوع ویروس کرونا، همچنان هزینه‌های تولید در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین‌تر است و همین امر می‌تواند فرصت خوبی برای تولیدات بیشتر و توجه به امر صادرات شال و روسری یا پارچه‌های دارای چاپ نقاشی به دیگر کشورها را فراهم آورد.

در ادامه تصاویری از برخی آثار میترا مقصودی را ببیند:

میترا مقصودی

میترا مقصودی