به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، چهلمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی به صورت مجازی با حضور ۱۶۰۰ ناشر اندونزیایی و کشورهایی مانند ایران، چین، مالزی، تایلند، هند، آلمان، ترکیه، انگلستان، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه ناشران "آ سه آن" و با معرفی حدود ۴۰ هزارعنوان کتاب جدید با برگزاری وبینارهای تخصصی و آموزشی تا ۱۶ مهرماه برپا است.

"وبینار تبادل رایت" در نمایشگاه بین‌المللی مجازی کتاب اندونزی  با حضور ناشران و آژانس‌های ادبی از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، چین، هند، مالزی و.. برگزار و درباره تبادل رایت و تجربه‌های مختلف گفت و گو شد.

علیرضا نوری زاده نماینده طرح گرنت در این وبینار ضمن اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در دوران کرونا در خصوص برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به صورت مجازی گفت: طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازارهای جهانی به صورت کاملا الکترونیکی فعالیت می‌کند و در شرایطی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی تحت الشعاع ویرورس کرونا قرار گرفته است، این فعالیت نه تنها تعطیل نشده  بلکه تقویت شده است. 

نوری‌زاده عنوان کرد: بر اساس این طرح، همه ناشران خارجی علاقه‌مند به ترجمه، چاپ و انتشارکتاب ایرانی دربازارهای جهانی می‌توانند از طریق سامانه طرح به آدرس BOOKGRANT.IR  نسبت به ارسال درخواست اقدام کنند و از حمایت مادی این طرح به مبلغ  ۳۰۰۰یورو بهره‌مند شوند. 

نماینده طرح گرنت در پایان این وبینار به نقش آژانس‌های ادبی و ناشران بین المللی در تبادل رایت اشاره کرد و گفت: از طریق آژانس‌های ادبی و ناشران بین‌المللی امکان بین‌المللی کردن نشر فراهم است و طرح‌های گرنت کشورها می‌تواند انگیزه‌ای برای تبادل رایت باشد.

گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی برای اولین‌بار به صورت مجازی و با ارائه امکاناتی نظیر فروش کتاب، خرید و فروش حق نشر، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در حال برگزاری است.  

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به  نمایندگی از صنعت نشر کشور ایران در این نمایشگاه که یک نمایشگاه ترکیبی است و علاوه بر نمایش کتاب جنبه فروشگاهی نیز دارد حضور دارد و به معرفی کتاب های برگزیده جوایز ادبی از قبیل جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جلال آل احمد می پردازد. 

معرفی صنعت نشر ایران، ارائه کتابچه معرفی نویسندگان برتر حوزه کودک و نوجوان به زبان انگلیسی، معرفی آثار حوزه کودک و نوجوان به زبان انگلیسی، معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و... از دیگر فعالیت‌های مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب اندونزی است.