سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سوگل احدی با عنوان "داخلی. روز/شب" در گالری اُ، نمایشگاه آثار سارا رشیدی با عنوان "جدا شدن از ماه" در گالری سایه، نمایشگاه آثار مائده سالار با عنوان "سری مرد و رمان‌نویس" در گالری هما و نمایشگاه نقاشی مهین منفرد با عنوان "آشکارگی" در گالری نگر سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

اجزاء خانه

نمایشگاه نقاشی سوگل احدی با عنوان "داخلی.روز/شب" در گالری اُ برپاست. نقاشی‌های این مجموعه را می‌توان نوعی طبیعت بی‌جان دانست که سوژه آن نه گل‌ها و ظروف چیده شده در کنار هم که همه اشیاء داخل خانه است. احدی در این آثار با توجه به اشیاء ساده و بی‌اهمیت، آن‌ها را به فضای تابلوها آورده و ارزشی افزون به آن‌ها بخشیده است. با این‌حال هدف او به تصویر درآوردن اجسام و لوازم خانه نبوده، بلکه او به فضایی که این اشیاء در آن‌ها قرار دارد و اتمسفری که توسط آن‌ها ایجاد می‌شود توجه داشته است.

در تعدادی از آثار این اشیاء حضوری پر رنگ و با قدرت دارند و گاه مبهم و ناواضح دیده می‌شوند. گاه در موقعیت و جایگاه طبیعی خود حضور دارند و گاه چیدمان شده یا در وضعیتی غیرمعمول هستند. بالش‌هایی که روی هم چیده شده و ستونی عمودی را به وجود آورده‌اند، یادآور یک بازی کودکانه برای ساختن برجی بلند هستند، اما پتویی که تاشده و مرتب در گوشه‌ای قرار گرفته است نشان دهنده پایان شب و آغاز زندگی روزمره است.

نمایشگاه نقاشی سوگل احدی در گالری اُ

اما در بیشتر تابلوهای این مجموعه اشیاء چنین حضور آشکاری ندارند. آن‌ها با خطوطی آزاد و رها و فارغ از فرم اصلی خود به تصویر درآمده‌اند و هیچ پرداخت جزئی‌نگرانه‌ای در آن‌ها وجود ندارد. در تعداد دیگری از آثار نیز تنها یک رنگ وجود دارد و تیره و روشنی همان رنگ می‌تواند فرمی را در آن نمایان کند که اغلب شکل خاصی هم ندارد. اگر کیسه فریز، گل و... سوژه بعضی از تابلوها شده است، در تعداد دیگری از آن‌ها فقط با سطوح رنگی مواجه هستیم که هیچ فرم آشنایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. گویی آن‌ها عمیق‌ترین و جزئی‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده عناصر مختلف هستند.

نمایشگاه نقاشی سوگل احدی تا 15 مهر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

 

بیگانه با دنیای بیرون

نمایشگاه آثار سارا رشیدی با عنوان "جدا شدن از ماه" در گالری سایه برپاست. آثار سیاه و سفید این مجموعه در فضایی خفه و وهمناک، حال انسانی را روایت می‌کنند که زیر فشارهای درونی و بیرونی، در حال اضمحلال است. در فضای تاریک و سیاه این آثار چاپی آدم‌هایی دفرمه شده در وضعیت‌هایی غیرطبیعی دیده می‌شوند که نشان از مشکلات روحی یا شرایط عجیب زیست آن‌هاست.

آدمی که زندگی او رنگ و بویی از مرگ دارد و گویی نتوانسته با دنیایی که در آن زیست می‌کند هماهنگ شود. آدمی که با چشم‌های گشوده از وحشت به فضایی خالی خیره شده و نفس کشیدن برایش دشوار است شاید همان کسی باشد که در تابلویی دیگر، پیچیده در کفن روی زمین قرار گرفته و چشم‌هایی بی‌تفاوت از میان پنجره قطار به او می‌نگرد.

نمایشگاه آثار سارا رشیدی در گالری سایه

اما این وضعیت تنها به آدم‌ها محدود نمی‌شود و سایر جانوران نیز در چنین موقعیتی دیده می‌شوند. حیوانات ایستاده در تاریکی اگرچه ممکن است درکی از فضای پیرامون خود نداشته باشند اما یک شقه گوشت که تمام فضای تابلو را پر کرده است نشان از شرایط دشوار زیستن برای همه جانوران است.

نمایشگاه آثار سارا رشیدی تا 16 مهر در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره 21 قرار دارد.

 

طراحی‌ بداهه

نمایشگاه آثار مائده سالار با عنوان "سری مرد و رمان‌نویس" در گالری هما برگزار شد. طراحی‌های رنگارنگ این مجموعه طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شوند که از روایت تا انتزاع را در برمی‌گیرد. در بعضی از این آثار به انسان و احوالات او پرداخته شده و ارتباط او با محیط اطراف و سایر افراد مورد توجه قرار گرفته است. آدم‌هایی که به تنهایی یا در ارتباط با افراد دیگر دیده می‌شوند، در فضایی نامشخص قرار دارند و تنها لکه‌های رنگ است که محیط اطراف آن‌ها را می‌سازد. رنگ‌هایی که با مداد رنگی، پاستل یا قلم مو روی کاغذ آمده‌اند، فضایی شلوغ را ایجاد کرده‌اند که در عین پرانرژی بودن، آدم‌ها را از بستر زمینی و واقعی آن‌ها جدا کرده و در محیطی خیالی و رویاگونه قرار می‌دهد.

در طراحی‌های مائده سالار خلق در لحظه و بداهگی جایگاه مهمی دارد. خطوط و رنگ‌هایی که در کنار هم می‌نشینند فرم‌هایی را به وجود می‌آورند که شاید از ابتدا تصمیمی برای کشیدن آن‌ها نبوده است. آدم‌ها همان‌طور ساده و سریع و آزاد به تصویر درمی‌آیند که فضای اطراف آن‌ها. سایر عناصر نیز به طور اتفاقی از کنار هم قرار گرفتن جزییات به وجود آمده و به عنصری آشنا تبدیل شده‌اند.

نمایشگاه آثار مائده سالار در گالری هما

اما در بخش دیگری از این آثار هیچ عنصر آشنایی دیده نمی‌شود. نه تنها آدم‌ها از این تصاویر حذف شده‌اند، که هیچ فرم مشخص دیگری نیز وجود ندارد و با انتزاع مطلق مواجه هستیم. رنگ‌هایی که در کادرهای کوچک در عین حرکت آزادانه خود، کنترل شده و با دقت روی کاغذ آمده‌اند، همان فضایی را تداعی می‌کنند که قبلا آدم‌ها در آن حضور داشتند.

 

احساسات انتزاعی

نمایشگاه نقاشی مهین منفرد با عنوان "آشکارگی" در گالری نگر برپاست. منفرد مجموعه‌ای از نقاشی‌های انتزاعی خود را به نمایش گذاشته است که به بیان احساسات و ذهنیات او می‌پردازد. نقاشی‌های بداهه‌ای که با توجه به حس لحظه و ناخودآگاه هنرمند شکل‌گرفته‌اند، فارغ از هر فرم و تصویری، نمایانگر احساسات متنوع انسانی هستند.

بیان اکسپرسیو خطوط و لکه‌های رنگ، فضایی پر تحرک و پویا را ایجاد کرده است که باعث هیجان بیننده می‌شود و احساسات متفاوتی از نشاط تا ترس را در او برمی‌انگیزاند. در این آثار به ندرت با فرم‌های هندسی و سطوح منظم مواجه هستیم و اغلب آن‌ها به نوعی شکسته و تغییر شکل پیدا کرده‌اند.

مهین منفرد

در این تابلوها گاه می‌توان مناظر طبیعی و اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها را تجسم کرد، اما دیدن گل‌ها، پرندگان و... ناشی از پس‌زمینه ذهنی بیننده و ایجاد تشابه میان لکه‌های رنگ و آن فرم‌های آشناست. در این نقاشی‌های انتزاعی ترکیب‌هایی متنوع و گوناگون از عناصر تصویری دیده می‌شود. خطوط، سطوح و رنگ‌ها در کنار خاکستری‌های رنگی فضایی را به وجود آورده‌اند که در عین دارا بودن انرژی فراوان، بیننده را به ایستادن و تعمق وادار می‌کنند.

 نمایشگاه نقاشی مهین منفرد تا 15 مهر در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک۱۵۴، طبقه اول برپاست.