سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده و پژوهشگر، از انتشار کتاب "چه کسی اژدها را کور کرد؟" خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این اثر به‌تازگی با تصویرگری غزاله بیگدلو از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

او این کتاب را مناسب مطالعه مقطع سنی 9 تا 12 ساله دانست و افزود: "چه کسی اژدها را کور کرد؟" کتابی از مجموعه 6 جلدی است که به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی با توجه به اندیشه‌ها و آرای او توسط نویسندگان مختلف مکتوب و اواخر شهریورماه روانه بازار کتاب شده است.

عموزاده‌خلیلی که این کتاب را براساس جوهره افکار سهروردی نوشته است، ادامه داد: سهروردی داستان‌های زیادی دارد که عموما با خیال و فانتزی آمیخته است و هدهد، سیمرغ، آفتاب‌پرست و خفاش‌ از کاراکتر و عناصری هستند که در نوشته‌های او حضور دارند. در "چه کسی اژدها را کور کرد؟" هیچ داستان خاصی از سهروردی بازآفرینی و یا بازنویسی نشده است بلکه همان جوهر اندیشه، بحث ظلمت و حرکت به سوی نور را مبنا قرار دادم.

مدیر مسئول نشریه "چلچراغ"، که این روزها مشغول نوشتن کتاب جدیدی است، افزود: "چلچراغ" با مشقت و مشکلاتی که در مبحث کاغذ و توزیع وجود دارد منتشر می‌شود. تلاش داریم مانند سابق حتما مصاحبه و یا گزارشی متفاوت با محوریت فرهنگ، هنر و مسایل اجتماعی که مخاطب را راضی کند داشته باشیم.

کتاب "اژدهای بدجنسی که چشم‌هایش آستیگمات بود/نبود" نیز سال گذشته به قلم او از سوی انتشارات علمی فرهنگی نشر یافت. این کتاب از مجموعه "صلح و دوستی" شامل 16 اثر از نویسندگان مختلف است. کتاب در مورد بچه اژدهایی است که پدر و مادرش انتظار دارند اژدها باشد و خشونت و ذات خود را بروز دهد. اتفاقاتی می‌افتد و بچه اژدها در مسیری قرار می‌گیرد و مخاطب متوجه می‌شود اژدها شدن یا نشدن چه مسیری دارد.

عموزاده‌خلیلی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی برای نگارش کتاب "سفر به شهر سلیمان" برگزیده هشتمین دوره کتاب سال شده است. "آن سوی صنوبرها"، "آن شب که بی‌بی مهمان ما بود"، "دو خرمای نارس"، "خدای روزهای بارانی"، "ژنرال پیسکولوسکی و پرفسو اسکولسکی"، "زرد مشکی"، "کتاب کوچک برای داستان‌نویسی" و "فرهنگ توصیفی شخصیت‌های داستانی نوجوان" در دو جلد از جمله آثار نشر یافته او محسوب می‌شوند.

ejdeha-400x623