سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هجوم" نوشته و کار علی صفری با برداشتی آزاد از رمان "وقفه در مرگ" اثر ژوزه ساراماگو از 6 آبانماه با بازی محمد فرحبخش، بهنام شاملو، علی کیانی، نابت شفائی، شیده غفاریان، بابک بینش، سعید بابایی، حسن محمدیان، پردیس جلالی، نیلوفر اخوان، مبینا بختیاری و هما شهیدیزاده در تماشاخانه اهورا روی صحنه می‌رود.

علی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایشنامه "هجوم" گفت: این نمایشنامه سال‌ها پیش زمانی‌که رمان "وقفه در مرگ" ژوزه ساراماگو را خواندم، شکل گرفت. من تنها دو نمایشنامه اقتباسی دارم؛ یکی نمایش "مربع" که براساس رمان نوشته کریستوفر فرانک نوشته‌ام و دیگری نمایشنامه "هجوم".

او در ادامه گفت: نگارش هجوم در آن زمان براساس دغدغه‌های آن دوران بود و امروز که آن را چندین بار بازنویسی کردم و دو صحنه به نمایشنامه اضافه کردم و قصد اجرای آن را بر صحنه دارم، به شدت دارای همزمانی با حال و روز و اوضاعی است که در پی ویروس کرونا و آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن، ایجاد شده است.  

این نویسنده و کارگردان  داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: "هجوم" درباره شهری است که مرگ به مدت هفت روز از آن رخت بر می‌بندد و آدم‌های آن شهر را به حال خود وا می‌دارد. مسئولان به فکر راه چاره‌ای می‌افتند و راه‌حل در این شرایط آن است که مردم کشته شوند چراکه در ابتدا همه از این جاودانگی سرمست هستند اما با کمبود امکانات و آذوقه و از دست دادن امید برای آینده مشکلات آغاز می‌شود. در کلِ نمایش توده مردم دیده نمی‌شوند و صددرصد مسئولان دیده می‌شوند. تنها نماینده‌ای که از توده مردم وجود دارد، آدمی است که تمام مسئولان در تلاشند تا راهی پیدا کنند به منظور آنکه او را بکشند. از طرفی تنها راهی که به اثبات رسیده مردم می‌میرند آن است که از مرز شهر عبور کرده و به شهرها و کشورهای همسایه مهاجرت کنند و آنجا می‌توانند بدون دغدغه و به آرامی بمیرند. مسئولان به دنبال راهی به منظور کشتن و مردن مردم هستند تا اینکه در لحظه‌ای که نباید مرگ باز می‌گردد و تمام برنامه‌ریزی آن‌ها را برهم می‌ریزد...

صفری درباره فضای اجرایی نمایش "هجوم" عنوان کرد: نمایش فضایی کمدی دارد و این نمایش تنها اثر کمدی است که به این شکل نوشته‌ام. این نمایش حدود چهار سال پیش توسط رها حاجی‌زینل کارگردانی شد و اکنون دومین بار است که به صحنه می‌آید. هجوم کمدی تلخی از روزگار ماست. فضای نمایش برپایه بازی فرمگرایانه اجراگران است نه به آن شکل مرسوم که قرار است مخاطب شاهد فرم باشد بلکه نگاهی فرمالیستی به اثر شده و بسیاری از دوستان کمک کردند تا من بتوانم آنچه را که در ذهن دارم به منظور طراحی صحنه، گریم و سایر طراحی‌ها عملی کنم. مخاطب در هجوم با یک کمدی موقعیت مواجه است. کمدی فارغ از کلام که در آن اتفاقات جدی شکل می‌گیرد. ما قصد آن را نداریم تا مخاطب را بخندانیم تنها در نظر داریم به نوعی کاری کنیم تا تماشاگر روبروی خود نشسته و شاهد شرایط جامعه‌ای که در آن زیست می‌کند، باشد.

او همچنین افزود: نزدیک چهار ماه است که مشغول تمرین این نمایش هستیم. متاسفانه در میانه راه، برخی از دوستان دچار بیماری شدند و از گروه جدا شده و دوستان دیگری به ما اضافه شدند. طی این چهار ماه سعی‌مان بر این بود تا اثری قابل قبول را روی صحنه آوریم. طبیعتاً اکنون نسبت به گذشته و روزهای عادی، کار تئاتر سخت‌تر شده و تجربه کار کردن در تئاتری که بقای آن به سختی ادامه می‌یابد، به شدت دشوار است.

او درباره اجرای نمایش "هجوم" در این شرایط گفت: واقعیت امر این است که تصمیم گرفتم در شرایط کرونا نمایش را به صحنه آورم چراکه فکر می‌کنم در زمانه‌ای که همه ارکان برای منفعل شدن هنر آستین‌ها را بالا زده‌اند، ما باید بایستیم و از شغل خود دفاع کنیم. در صورتی‌که منِ نوعی، هنر تئاتر را تفریح می‌پنداشتم و به آن به عنوان یک لذت و ارضای روحی نگاه می‌کردم، شاید اکنون من نیز می‌گفتم تئاتر کار کردن در این شرایط لزومی ندارد. اما من شاغل این هنر هستم هرچند که شاید درآمد من از آن کفاف معیشت‌ام را ندهد. ما باید در ابتدا تئاتر را به عنوان یک شغل تلقی کنیم تا بتوانیم بعدها از آن دفاع کنیم. تئاتر نیازمند آن است تا سرپا بایستد و دست کسانی نیافتد که سالهاست منتظر چنین فرصتی هستند.

صفری در ادامه اضافه کرد: اکنون برخی جشنواره‌ها به شدت و قدرت برگزار می‌شوند و بودجه‌های خوبی به آن اختصاص می‌یابد اما از طرفی از تئاتر مستقل حمایتی نمی‌شود.

علی صفری در پایان صحبت‌هایش گفت: من از همه مخاطبان می‌خواهم که از همه تئاترهای مستقل روی صحنه حمایت کنند. من از اهالی تئاتر می‌خواهم که بایستند و کار کنند. ما راهی جز این نداریم چراکه از گذشته تاکنون هیچکس از ما حمایت نکرده است و در آینده هم حمایت نخواهد کرد. خوب است تا مخاطبان هم اعتماد کرده و به تماشای آثار نمایشی روی صحنه بنشینند، چراکه این روزها شرایط برای اهالی تئاتر بسیار دشوار شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح موسیقی : مهدی سلیمی، طراح چهره پردازی : رها حاجی زینل، طراح صحنه : شهاب شریفی، دستیار کارگردان : مسیح حیدری زاده، طراح گرافیک : علی صفری، ساخت موشن گرافی : صادق کندری و عکاس : رضا جاویدی.