سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار وحدت از اول تا شش مهرماه میزبان موسیقی نمایش عاشورایی "علمدار" بود که در سوگ و رثای حضرت عباس (ع) روی صحنه رفت.

این پروژه به کارگردانی حسین پارسایی، بر مبنای متنی از محمدرضا کوهستانی اجرا شد و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص آن را همراهی کردند، ضمن این که چهره‌هایی چون داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی‌فر و پرویز پرستویی به‌عنوان راوی در کنار "علمدار" بودند. پوریا خادم آهنگساز کار بود و پرستویی تهیه‌کنندگی پروژه را برعهده داشت.

"علمدار" به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اهداف خیرخواهانه برگزار شد و کلیه درآمدهای آن از طریق مؤسسه خیریه خادمین علی ابن ابی‌طالب (ع) صرف امور خیریه در مناطق محروم کشور به ویژه مناطق محروم روستایی و محلات کم بضاعت شهری در استان سیستان و بلوچستان می‌شود. این موسیقی نمایش مصادف با اربعین حسینی با دو اجرای ویژه در روزهای 16 و 17 مهر، به کار خود پایان می‌دهد.

"علمدار" از کجا آغاز شد؟

"علمدار" یک سمفونی است که پوریا خادم آن را سال 1394 با الهام از جمله "ای اهل حرم میر و علمدار نیامد" و با استفاده از سرودهای جانسوز در وصف حماسه حضرت عباس نوشت. خادم این سمفونی را ابتدا با رئوف عبدالله‌اف رهبر نامی ارکستر سمفونیک باکو در کشور آذربایجان اجرا کرد و سپس در ادامه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری هم دو شب این سمفونی را روی صحنه برد. سال گذشته نیز آلبومی به همین نام از طریق پلتفرم‌های اینترنتی منتشر شد.

استقبال هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران

نخستین اجرای موسیقی نمایش "علمدار" سه‌شنبه اول مهر با روایتگری داریوش ارجمند بازیگر تلویزیون و تئاتر روی صحنه رفت.

 در ادامه حسین پاکدل و مهدی سلطانی به ترتیب دومین و سومین روایتگرهای افتخاری این موسیقی نمایش بودند.

روایت چهارمین شب از موسیقی نمایش "علمدار" بر عهده فرهاد قائمیان بود و هادی حجازی‌فر و پرویز پرستویی نیز در دو شب پایانی این موسیقی نمایش به روایت پرداختند.

استقبال هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران از این رویداد فرهنگی و خیریه یکی از نکات درخور توجه شش شب اجرای "علمدار" بود. محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه‌ ملی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران در این مدت به تماشای "علمدار" نشستند.

علاوه‌بر تماشاگرانی که به صورت حضوری و با تهیه بلیت با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در تالار وحدت حضور پیدا کرده بودند، صدها هزار نفر نیز از طریق کانال "علمدار" در اپلیکیشن روبیکا در این امر خیریه مشارکت کردند.

هنر نقش موثری در آشنایی جوانان با مفاهیم ارزشی دارد

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری پس از تماشای این موسیقی نمایش گفت: هنر می‌تواند به بالا بردن فهم ما خیلی کمک کند و همین برنامه "علمدار" که اجرا شد، انصافاً یک برنامه پرمحتوایی بود، به گونه‌ای که هم خوب روایتگری شد و هم شجاعت و مأموریت و شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) را به خوبی نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: این اجرا ابعاد مختلفی داشت و به نظر من برگزاری این‌گونه برنامه‌ها باید افزایش پیدا کند به دلیل این که جوانان ما هرکدام به روش خاصی با دین، فرهنگ‌ و تمدن‌مان آشنا می‌شوند و هنر می‌تواند این نقش را به نحو احسن اجرا کند.

فرصت جدید برای میراث‌بانی فرهنگ و مفاهیم عاشورایی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول ۱۴ قرن گذشته به نحو قابل توجهی فرهنگ و هنر یکی از بخش‌های مهم حفظ میراث عاشورا بوده است. در حوزه‌های ادبیات، نقاشی و بسیاری از هنرهای دیگر ما به نحوی، فضا و مفاهیم عاشورایی حضور داشته و دارد.

وی تأکید کرد: بی‌تردید بخش قابل توجهی از آنچه که ما در میراث عاشورایی خودمان داریم، میراث‌بانش هنر و ادبیات ملل مختلف به‌ویژه هنر و ادبیات ایران زمین بوده است.

صالحی در پایان با بیان این که ما در حوزه‌های مختلف هنرهای آیینی حمایت‌های متعدد و متنوعی را داشتیم هم در حوزه هنرهای نمایشی آیینی و هم در حوزه هنرهای آوایی آیینی همچون موسیقی نمایش "علمدار" که امشب شاهد آن بودیم، اظهار کرد: این که ما بتوانیم با فرم‌های جدید، هنرهای آیینی خودمان را ارتقا دهیم همچنین هنرهای ترکیبی نیز می‌تواند فرصت جدیدی برای میراث‌بانی فرهنگ و مفاهیم عاشورایی ایجاد کند.

یک گروه کر کاملاً ایرانی

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از تماشای موسیقی نمایش "علمدار"، درباره این اجرا گفت: اجرای بسیار خوبی بود. این کار به صورت ترکیبی از بخش‌های مختلف هنری مانند موسیقی و نمایش اجرا می‌شد و نکته ویژه اجرا نیز همین مسئله بود.

وی عنوان کرد: من خاطرم است سالی که می‌خواستیم نمایش"خسوف" که راجع به کربلا بود را اجرا کنیم، اعضای گروه کر را نتوانستیم از بچه‌های داخل تأمین کنیم ولی در این موسیقی نمایش اعضای گروه کر همه از بچه‌های داخل کشور بودند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: اعضای این مجموعه از دوستان جوانی بودند که در طول این سال‌ها در حوزه‌های هنری بارور شده بودند و من از این بابت بسیار خوشحال شدم.

دقت و وسواس بالای تیم اجرایی

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اجرا گفت: همان‌طور که انتظار داشتم اجرای منظم و مرتبی بود. یک آهنگساز جوان که مطمئناً آینده خوبی خواهد داشت این مجموعه را ساخته بود و یک رهبری خوب داشت. حرکات نمایشی هم ابتکاری بود. شاید جزو معدود دفعاتی باشد که چنین ترکیبی اتفاق می‌افتد. رضایت علاقه‌مندان نشان می‌داد که تیم تهیه‌کنندگی و اجرایی این اثر با نهایت دقت و وسواس از پس این کار برآمده بودند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت تداوم چنین اجراهایی عنوان کرد: موسیقی در همه جای دنیا دارای طیف گسترده و متنوعی است. از آنجایی که هنر، زبان رسا و شیوایی است، این که هنرمندان ما تلاش می‌کنند تمام المان‌های فرهنگی کشور را با بیان هنر طرح کنند، طبیعتاً همواره در طول تاریخ بوده است. ابزارها متنوع شده ولی آن میل تبدیل کردن آثار فرهنگی به هنر در دل هنرمندان وجود داشته است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: گمان نمی‌کنم که این سنت از دل فرهنگ ما فراموش شود. همچنان به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند منتظر هستم تا روز به روز آثار درخشان‌تری در گونه‌های مختلف را ببینم و بشنوم.

تأثیرگذاری ترکیب شدن هنرها بیشتر است

محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره "علمدار" گفت: اجرای بسیار خوبی بود. وقتی رسانه‌های مختلف از جمله موسیقی و نمایش با همدیگر ترکیب می‌شوند تأثیرگذاری بهتر و بیشتری دارند.

او عنوان کرد: ما سوابق چنین اجراهایی را داشته‌ایم. به نظر می‌رسد که ما این روال را باید بیشتر کنیم. یقیناً هنر چند رسانه‌ای می‌تواند تأثیرات زیادی روی مخاطب بگذارد.

"علمدار" برای ایام محرم و صفر اجرایی با معنا بود

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اجرا گفت: به نظر من اجرای بسیار خوبی بود. برای این ایام که ایام محرم‌ و صفر است، اجرای بسیار مناسب و با معنایی بود.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش عاشورا چقدر در موسیقی نمایش "علمدار" پررنگ بود، ضمن تأکید بر این که این نقش کاملاً پررنگ و تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: اساساً کل نمایش حول محور عاشورا و واقعه کربلا می‌چرخید و آنها به خوبی توانسته بودند این حس را به مخاطب منتقل کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تداوم اجرای چنین پروژه‌هایی را ضرروی خواند و خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم با توجه به نسل نو و چارچوب نیازهای امروز مناسب است که اجراهای بیشتری به این شکل روی صحنه بروند.

عاشورا خودش یک پرفورمنس است

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این اجرا گفت: اجرای بسیار خوبی بود. با توجه به شرایط موجود، جمع‌کردن این تیم و کار کردن با آن‌ها سخت است. در این پروژه آقای بردیا کیارس بسیار خوب کار کرده و به خوبی از پس این کار برآمده است.

وی در خصوص نقش عاشورا در این اجرا عنوان کرد: عاشورا خودش یک پرفورمنس است و با فرهنگ ما ایرانی‌ها عجین است. نگه داشتن این نقش در موسیقی بسیار مهم است و گروه به خوبی توانسته است از پس آن بربیاید. آقای حسین پاکدل هم به‌عنوان راوی گویش بسیار خوبی دارند.

این آهنگساز در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم این یک جنبه دیگر از عاشورا بود. ما باید به جنبه‌های دیگر موسیقی هم امکان بدهیم تا جوان‌ها کار کنند و ایده‌های جدید را پیدا کنند.

ما باید موسیقی سوگ هم داشته باشیم

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ایران پس از تماشای موسیقی نمایش "علمدار" درباره این اجرا گفت: اجرای بسیار خوبی بود. آن‌ها در فرصت بسیار کوتاه یک کار طاقت‌فرسا و پرزحمتی را انجام دادند.

او ادامه داد: مجموعه عوامل این پروژه هنرمندان حرفه‌ای و درجه یکی هستند. طبیعتاً وقتی این مجموعه کنار هم قرار می‌گیرند انتظار می‌رود که یک کار خوب ارائه بدهند و همین‌طور هم شد. آقای پارسایی کارگردانی خوبی داشتند و بردیا کیارس هم درخشان بود.

وی با اشاره به این که ما در کشورمان موسیقی آیینی کم داریم، ادامه داد: برخلاف این که در موسیقی اقوام و نواحی‌مان این نوع موسیقی را از دوره گذشته درخشان داشته‌ایم، اما در بخش‌های ارکستری و سایر بخش‌ها این نوع موسیقی‌ وجود ندارد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران عنوان کرد: به نظر من خوب است که ما موسیقی سوگ هم داشته باشیم. به هر حال موسیقی در زندگی همه مردم و در همه بخش‌ها ساری و جاری است.

نوربخش اظهار داشت: موسیقی حرف‌ها، پیام‌ها، اقتضائات و حالت‌های مختلف دارد. طبیعتاً ما در این بخش هم می‌توانیم موسیقی‌های درخشانی مانند همین پروژه "علمدار" که شاهدش بودیم را داشته باشیم. ما باید به سمتی برویم که این نوع موسیقی‌ها بیشتر ساخته شود.

وی در پایان ضمن خسته نباشید به همه عوامل پروژه "علمدار" خاطرنشان کرد: من باید از جناب آقای افضلی و مجموعه بنیاد رودکی هم تشکر کنم چون این زحمت روی دوش آن‌ها بوده است. امیدوارم این اجرا توسط مردم دیده شود و در آینده نیز بیشتر شاهد چنین اجراهایی باشیم.

داستان فداکاری حضرت عباس به زیبایی عرضه شد

سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره این اجرا گفت: اجرای بسیار هنرمندانه‌ای بود. کسانی که مسبب این شکوه با عظمت بودند، از عناصر دلسوخته، معتقد و با ایمان ما هستند. آن‌ها برنامه را از سویدای وجود و اعتقادشان تنظیم کرده بودند. از نظر من مجموعه فاخری بود.

وی عنوان کرد: مهم آن انگیزه‌های معرفتی و ایمانی آن‌ها بود که از نظر من عوامل این پروژه با عشق و علاقه اجرا کردند. امیدوار هستیم خداوند توفیق‌شان دهد، چرا که در مسیر رو به شکوفایی و کمال گام برمی‌دارند. ما در آینده حتماً برنامه‌های بسیار شکوهمندتری از آن‌ها خواهیم دید و به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره نقش عاشورا در این اجرا اظهار داشت: داستان، داستان فداکاری حضرت عباس و حضور ایشان در صحنه پرشکوه کربلا بود و فکر می‌کنم این داستان به زیبایی عرضه شد. امیدوار هستیم خداوند همه دوستان و هنرمندان ما را یاری کند و به ما توفیق قدردانی از وجود نعمت‌شان را عنایت کند.

پروژه "علمدار" شروع یک کار قشنگ است

بیژن نوباوه نماینده دوره پیشین مجلس شورای اسلامی پس از تماشای موسیقی نمایش "علمدار" به آهنگسازی پوریا خادم و کارگردانی حسین پارسایی درباره این اجرا گفت: به اعتقاد من این پروژه شروع یک کار بسیار قشنگ است. بیش از هر چیزی که به نظر آدم بیاید، یک شور و احساس و اعتقاد مشترک بود.

وی به هماهنگی مجموعه عوامل این پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: آدم وقتی تلفیق کار هنری انجام می‌دهد و با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند، آن حس مشترک به خوبی منتقل می‌شود. من فکر می‌کنم برای شروع یک کار ادامه‌دار در آینده، این کار یک کار بسیار مهم بود. عوامل اجرایی نیز زحمت زیادی کشیده بودند.

نوباوه در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم تلفیق بسیار خوبی بود. خواننده‌ای که مرثیه‌سرایی می‌کرد حس خوبی را به مخاطب انتقال می‌داد. هماهنگی ارکستر و موسیقی هم بسیار خوب انجام شده بود و من به لحاظ هنری هیچ نقصی در این اجرا پیدا نکردم. امیدوارم که از این دست اجراها بیشتر برگزار شود.

نگاه پوریا خادم دور از فضای عاشورا نیست

یاوش صاحب‌نسق آهنگساز و نوازنده پیانو پس از تماشای اجرای موسیقی نمایش "علمدار" درباره این اجرا گفت: من این کار را دوست داشتم. پوریا خادم یک آهنگساز جوان ولی بسیار با استعداد است. برای من دلچسب بود که کار چنین آهنگساز جوانی را با ارکستر دیدم.

او در پاسخ به این سؤال که نقش عاشورا در اجرا چقدر پررنگ بود، توضیح داد: فکر می‌کنم این بحث کاملاً سلیقه‌ای است و به این برمی‌گردد که ما از موسیقی چه انتظاری داریم. اصولاً نگاه خادم به‌واسطه نزدیک بودنش به موسیقی ایرانی، دور از فضای عاشورا نیست. وقتی یک فضای انتزاعی را با موسیقی دنبال می‌کنیم، نباید توقع نگاه سنتی به ارکستر داشته باشیم.

این هنرمند در پایان گفت: برای من به‌عنوان کسی که خودم اثر معاصر می‌نویسم بسیار دلچسب است که می‌بینم بچه‌ها با جسارت این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها در عین حال ارتباط‌ خود با بخش مخاطب متعارف موسیقی را هم حفظ کرده‌اند.

پروژه "علمدار" نیاز جامعه امروز است

داریوش ارجمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره حضور در تمرینات و اجرای پروژه عاشورایی "علمدار" گفت: در این موسیقی-نمایش تک‌خوان، راوی و نوازنده‌های زیادی وجود دارد و هماهنگی این عناصر با هم و تمرینات وقت زیادی برد.

وی ادامه داد: روز اولی که به تمرینات این پروژه آمدم حال غریبی داشتم و الآن خوشحالم که با جوان‌ها و خصوصاً پوریا خادم و بردیا کیارس کار کردم. من در شب افتتاحیه و آقای پرستویی در شب پایانی این پروژه حضور خواهیم داشت. همه روایت‌ها یکی است، و هر شب یک هنرمند آن را اجرا می‌کند.

ارجمند گفت: این که عواید این کار صرف امور خیریه می‌شود خیلی خوب است. به هر حال این کارها نیاز جامعه امروز است. با توجه به وضعیتی که داریم، خیریه‌ها به دولت و مردم کمک بسیار زیادی می‌کنند. آقای خادم و آقای پرستویی در سیستان و بلوچستان کار می‌کنند و به محرومین آن منطقه خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد: کار کردن با ارکستر این موسیقی ـ نمایش بسیار خوب بود و من یک شعف عجیب داشتم. نکته مهم این موسیقی ـ نمایش کاری است که پوریا خادم در کنار کیارس و پارسایی انجام داده است. خادم جوان خلاقی است که پوئم سمفونی "علمدار" را نوشته است. توقع نمی‌رفت جوانی در این سن و سال بتواند حرکت بزرگی انجام بدهد ولی او موفق شده است.

"علمدار" در اربعین هم اجرا می‌شود

پوریا اخواص درباره پروژه "علمدار" گفت: اجراهای خیلی خوبی بود و به‌هرحال به مدت شش شب در خدمت بزرگان و عزیزان بودیم. من عضو کوچکی از این پروژه بودم و به سبب اهداف خیرخواهانه پروژه علاقه‌مند بودم این کار را انجام دهم. خدا را شکر می‌کنم که همه‌چیز به‌خوبی پیش رفت و یکشنبه‌شب نیز افتخار این را داشتم که در محضر استاد پرویز پرستویی به اجرای برنامه بپردازم.

این خواننده ادامه داد: امیدوارم موسیقی نمایش "علمدار" سبب خیر شود و به جریان دائمی موسیقی و هنر کمک کند و دست عزیزانی که به هر شکل ناتوان هستند، گرفته شود. هنرها با هم تابش و بازتاب دارند و در کنار هم می‌توانند تجلی زیباتری داشته باشند.

اخواص افزود: به‌هرحال افتخاری بود که در کنار اساتیدی همچون پرویز پرستویی، حسین پاکدل، هادی حجازی‌فر، فرهاد قائمیان مهدی سلطانی و داریوش ارجمند بودم و این برای من فرصت مغتنم و زیبایی بود. من با ارکستر ملی ایران کنسرت‌های زیادی را برگزار کردم، اما این پروژه، نخستین تجربه بنده با ارکستر سمفونیک تهران و درعین‌حال دومین تجربه همکاری من با بردیا کیارس بود.

او در پایان گفت: "علمدار" قرار است یک شب قبل از اربعین حسینی و همچنین در خود اربعین حسینی، مجدداً با حضور تعدادی از خیرین برگزار شود و به‌احتمال فراوان در هر دو اجرا در خدمت پرویز پرستویی عزیز خواهیم بود.

یک تجربه جدید و ارزشمند

هادی حجازی‌فر بازیگر سینما و تئاتر که در پنجمین شب از اجرای موسیقی نمایش "علمدار" روایتگر راز دست‌های "علمدار" بود، از تجربه حضور در این پروژه به خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج گفت: حضور در این کار برای من تجربه جدید و ارزشمندی بود. من پروژه‌ها را بسیار سخت‌گیرانه‌ انتخاب می‌کنم و با وسواس بیش از حد کاری را می‌پذیرم. موسیقی "نمایش علمدار"، اهداف و عوامل این پروژه، به ویژه فرهنگ عاشورایی و اهداف خیرخواهانه اثر موجب شد پیشنهاد آقایان حسین پارسایی و پرویز پرستویی را برای روایتگری "علمدار" با اشتیاق بپذیرم.

وی در مورد نتیجه کارش عنوان کرد: با توجه به فشردگی کار و تمرین‌هایی که داشتیم، به نظرم اجرای قابل قبولی داشتم و گویا دوستان هم از این امر رضایت کامل داشتند. از تعامل و همکاری با آهنگساز جوان، پوریا خادم و ارکستر سمفونیک تهران و به طور خاص بردیا کیارس رهبر ارکستر بسیار خشنود هستم و البته دوست عزیز و قدیمی‌ام پوریا اخواص.

خوشحالم که در این پروژه سهم داشتم

مهدی سلطانی روای این موسیقی نمایش گفت: به اعتقاد من یکی از موثرترین اقدامات برای هنرمندانی که علاقمند به کارهای انسان دوستانه هستند سازماندهی پروژه‌های هنری از  این‌ دست است به قصد این که عواید آن در جهت گشایش امور نیازمندان مصرف شود. این کار به مثابه یک تیر و چند نشان زدن است. اولین نشان این که هنرمند با تکیه بر آنچه که آموخته است اثری هنری خلق می‌کند و به عنوان خوراکی فرهنگی به مخاطب خود انتقال می‌دهد.

وی ادامه داد: دومین نشان، افزایش تمایل مشارکت اسپانسرها و حضور نیکوکاران با هدف کمک رسانی به افراد نیازمند است. نیکوکارانی که تمکن مالی دارند و علاقه مند به کارهای ملی و فرهنگی هستند ترجیح می‌دهند امور خیریه خود را در یک مسیر متشخّصِ فرهنگی دنبال کنند. سومین نشان مخاطبانند که  با خرید یک بلیت، هم تماشگر یک اثر هنری می‌شوند و هم در کاری خیر و انسان دوستانه مشارکت می‌کنند.

این بازیگر عنوان کرد: خوشبختانه کشور ما سوای روایات مذهبی، انباشته از ادبیات، افسانه‌ها و اسطورهای ملی و فولکلور  هم هست که می‌تواند علاقه مندان به فرهنگ ملی و بومی را تشویق کند برای سرمایه‌گذاری و تولید موسیقی- نمایش‌هایی از این دست با اهداف خیرخواهانه و در جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای بهبود وضعیت هموطنان نیازمند. موسیقی- نمایش "علمدار" قصدش این است و من خوشحالم که سهم کوچکی در این پروژه دارم.

پروژه "علمدار" می‌تواند یک پروژه ملی باشد

بردیا کیارس رهبر ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی در این پروژه عنوان کرد: این اجرا برداشتی از یکی اتفاق مهم تاریخی است که در قالب صوت و نثر روایت می‌شود و در جاهایی خواننده به ارکستر اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: این پروژه از طرف بنیاد رودکی به بنده پیشنهاد شد و بنده با افتخار قبول کردم که در این پروژه حضور داشته باشم. افتخار این را داشتم که کمتر از یک سال است که با موسسه خادمین علی بن ابی‌طالب آشنا شدم و تمام تلاشم را می‌کنم که به سهم خودم بتوانم کاری برای هم‌وطنان محروم و عزیزی که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند، انجام دهم.

کیارس در پایان خاطرنشان کرد: خیلی دوست داشتیم که نهادهای بزرگ‌تری از جاهای مختلف این پروژه را همراهی کنند، به دلیل اینکه این پروژه می‌تواند یک پروژه ملی باشد. ممکن است که سازهای ما کلاسیک باشد اما داریم واقعه‌ای را روایت می‌کنیم که در تاریخ اسلام یک واقعه بسیار مهمی است. ای‌کاش می‌توانستیم از طریق صدا و سیما و یا تلویزیون ملی کشورمان این را نشان دهیم که سازهای ارکستر هم می‌توانند راوی فرهنگی به این بزرگی باشد.

حضور درخشان ارکستر سمفونیک تهران

حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ در حاشیه موسیقی نمایش "علمدار" درباره این اجرا گفت: به نظرم اجرایی بسیار عالی است و احساس را به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. من ارکستر سفمونیک تهران را در این اجرا درخشان دیدم و به نظرم آن‌ها عالی هستند. راوی‌ها هم حس خوبی را منتقل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش عاشورا را چقدر در این اجرا پررنگ دیدید، اظهار داشت: از آنجایی که هنر نمایشی با ارکستر تلفیق شده، نقش عاشورا در این اجرا بسیار پررنگ‌تر شده و شما می‌توانید ملموس‌تر آن را حس کنید. امیدوارم هستم که تعداد این‌ موسیقی نمایش‌ها بیشتر شود و در آینده شاهد اجراهای بیشتری باشیم.

این خواننده موسیقی پاپ که تحت تأثیر موسیقی نمایش "علمدار" قرار گرفته بود، در پایان خاطرنشان کرد: اگر عمری باقی باشد و خدا بخواهد، من نیز در سال آینده اثری درباره عاشورا منتشر خواهم کرد.

حس و حال کربلا به خوبی نمایش داده شد

کمیل قاسمی کشتی‌گیر قهرمان المپیک درباره تجربه دیدن این اجرا گفت: "علمدار" یک کار واقعاً متفاوت است و من خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، هم از اجرای موسیقی زیبا و هم از اجرای زیبای بچه‌های تئاتر و هم اجرای دلنشین استاد داریوش ارجمند.

او ادامه داد: در این موسیقی نمایش حس و حال واقعه کربلا به‌خوبی نشان داده می‌شود. فکر می‌کنم در سال‌های گذشته چنین رویدادی را نداشتیم.